تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۸
جالب است ۰
یکی از رایج‌ترین مشکلاتی بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا با آن مواجه هستند، آندربایت است. در حالت عادی می‌بایست دندان‌های فک بالا کمی جلوتر از فک پایین قرار گرفته و به راحتی بتوان دو ردیف دندان را روی هم قرار داد. اما در افرادی که به آندربایت مبتلا هستند، فک پایین جلوتر از فک بالا بوده و در زمان قرار دادن دندان‌ها روی هم، باعث هم پوشانی می‌شود.
آندربایت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
گرچه درصد این ناهماهنگی در افراد مختلف متفاوت است، در این بین هستند گروهی که برای برطرف کردن این عارضه به متخصص ارتودنسی در مشهد مراجعه کرده تا از مشکلاتی بعدی جلوگیری کرده باشند. در ادامه با آندربایت و چگونگی برطرف کردن آن بیشتر آشنا خواهیم شد.
 

چرا به آندربایت مبتلا می شویم؟

همیشه درباره ابتلا به بیماری‌های مختلف این موضوع را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. اما این موضوع درباره همه عارضه‌ها صدق نمی‌کند. یکی از این موارد آندربایت است. جلو بودن فک پایین یا همان آندربایت، ممکن است منشا ژنتیکی داشته باشد. علاوه براین نوزادانی که در بدو تولد مبتلا به شکاف کام هستند نیز درصد ابتلای‌شان به آندربایت بیشتر خواهدبود.
یکی از دلایلی که از نظر بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در مشهد، باعث آندربایت می‌شود، استفاده طولانی مدت از پستانک یا مکیدن انگشت در دوران کودکی است که می‌تواند زمینه ساز ابتلا به آندربایت باشد. آسیب یا تروما هم دیگر دلیل بروز آندربایت و برهم خوردن تراز بین دو فک بالا و پایین بوده که طی عمل جراحی برطرف خواهد شد.
الگوی غلط بلع دیگر دلیل شایع برای ابتلا به آندربایت است. چراکه برخی از کودکان عادت دارد هنگام بلع غذا، فک پایین را به سمت جلو هل دهند در حالی که می‌بایست زبان را به کام بفشارند. در بعضی شرایط هم رشد نامناسب در استخوان فک می‌تواند دیگر دلیل آندربایت باشد. وجود تومور در استخوان فک پایین هم گاهی باعث بیرون زدگی فک خواهد شد.

علائم آندربایت چیست؟

شناسایی علائم بیرون زدگی فک پایین به درمان به موقع آن کمک بسیاری می‌کند. بنابراین اگر علائمی مانند وجود ناهماهنگی بین فک بالا و پایین، مشکل جویدن غذا، مشکلات گفتاری و عدم تقارن صورت را مشاهده کردید، بهتراست در اسرع وقت نسبت به درمان اقدامات لازم را انجام دهید. چراکه بی‌توجهی به این موضوع عواقبی نظیر: اختلال در گاز زدن غذا، اختلال در تلفظ حروف، ساییده شدن و تخریب دندان‌ها، ابتلا به عفونت‌های باکتریایی، بد بو شدن دهان و تنفس، خر و پف و آپنه، تاثیرات منفی بر زیبایی چهره، ایجاد اختلال در مفصل گیجگاهی و ایجاد دردهای دائمی در ناحیه سر، گردن و گوش‌ها شود.

کدام سن برای درمان آندربایت مناسب است؟

همانطور که قبلا هم اشاره شد آندربایت درجات مختلفی دارد. در گروهی از مبتلایان بنا به تشخیص پزشک، نیازی به درمان نبوده و با گذشت زمان برطرف خواهدشد. با این حال بهتر است درصورتی که در چهره کودکتان جلوزدگی فک را مشاهده کردید، تا سن هفت سالگی او را تحت نظر متخصص ارتودنسی قرار داده تا در زمان مناسب درمان انجام شود. اگر بیمار در سنی باشد که رشد استخوان‌های فک او کامل نشده باشد، روش‌هایی مانند استفاده از گسترش دهنده کام، هدگیر معکوس، پد چانه و کشیدن دندان تشخیص داده می‌شود.

درمان آندربایت در بزرگسالان

درمان آندربایت در بزرگسالان بسته به شدت این عارضه است. از آنجایی که رشد استخوان فرد در بزرگسالی کامل می‌شود، امکان استفاده از روش‌های درمانی قبلی برای آن‌ها مناسب نخواهد بود. معمولا آندربایت را در بزرگسالان با روش جراحی اصلاحی فک درمان می‌کنند. اگر شدت این عارضه خفیف باشد، استفاده از ارتودنسی و مواردی مانند بریس و الاینرهای شفاف به مرور زمان موقعیت فک را تغییر خواهد داد. گاهی هم پزشک ترمیم‌های دندانی مانند روکش را برای بهبود ظاهر دندان و افزایش تراز بایت تشخیص می‌دهد.

کلام آخر

در این مقاله درباره عارضه آندربایت یا همان جلوزدگی فک پایین صحبت کردیم. از دلایل بروز این ناهنجاری در فک و روش‌های درمان آن گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم مانند سایر بیماری‌ها برای جلوگیری از تبعات آن، در اسرع وقت نسبت به درمان اقدامات لازم را انجام دهید. چراکه همانطور که گفته شد، درمان این عارضه در سنین پایین به دلیل ادامه دار بودن رشد استخوان‌های فک راحت تر از سنین بزرگسالی خواهد بود.
 
https://mardomefarda.ir/vdcb8wb5.rhbazpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما