تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۰
جالب است ۰
فیلم علی ثقفی درباره برهه‌ای از زندگی مرحوم پرویز دهداری روایت پرهیجان و سرگرم‌کننده‌ای دارد.
به گزارش مردم فردا،معمولا در سینمای ایران توجه ویژه‌ای به تولید فیلم‌های ورزشی نمی‌شود و جای چنین آثاری روی پرده سینما خالی‌ است. از طرفی هم وقتی فیلم سازان سراغ تجربه‌هایی مانند فیلم «بیرو» رفته‎‌اند، نتیجه ناامیدکننده بوده و توفیقی در گیشه به دست نیامده است. در این شرایط فیلم «پرویزخان» ساخته علی ثقفی با محوریت یک شخصیت واقعی و مشهور مانند پرویز دهداری بازیکن و مربی سابق فوتبال، در چهل‌ودومین جشنواره فجر رونمایی شد و نوروز امسال به نمایش درآمد. «پرویزخان» پس از حدود یک ماه اکران به فروش بالایی دست پیدا نکرده، اما با توجه به ویژگی‌های فیلم، بعید است که مخاطب پس از تماشای آن ناراضی از سالن سینما بیرون برود. «پرویزخان» اکنون پس از «آپاراتچی»، در رتبه پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌ها قرار گرفته است.  

سوژه خوب و تازه
مهم‌ترین برگ برنده «پرویزخان» سوژه جذاب و تازه قصه است. ویژگی‌های زنده‌یاد پرویز دهداری، به عنوان شخصیتی که مسائل اخلاقی نیز به اندازه کیفیت بازی و مهارت بازیکنان برایش اهمیت دارد، به عنوان شخصیت مرکزی قصه انتخاب شده و بحران مهم زندگی حرفه‌ای او یعنی استعفای تعدادی از بازیکنان تیم ملی در سال 65 از تیم، دستمایه روایت فیلم قرار گرفته است. چالش‌های دهداری برای جایگزینی بازیکنان و آماده کردن تیم برای جام ملت‌های 1988، در فیلم به تصویر کشیده می‌شود. احتمالا بسیاری از مخاطبان با جزئیات این ماجرا و همچنین ویژگی‌های پرویز دهداری آشنا نیستند، بنابراین سوژه فیلم برای آن‌ها تازگی دارد.

روایت جذاب و پرکشش
فیلم «پرویزخان» از سوژه و ایده جذاب قصه، به درستی بهره برده و روایت پرکشش و هیجان‌انگیزی دارد. پس از استعفای بازیکنان تیم ملی، ماجرای اصلی فیلم آغاز می‌شود. «پرویزخان» ابتدا روحیه تلاش و پیگیری مرحوم دهداری را برای پیدا کردن بازیکنان جوان، با انگیزه و ماهر نشان می‌دهد و با روایت فشار بعضی مسئولان فدراسیون فوتبال برای بازگرداندن بازیکنان قبلی و چالش‌های مهمی که پرویز دهداری یک تنه با آن‌ها مواجه است، حس کنجکاوی مخاطب را نسبت به پیگیری قصه برمی‌انگیزد. فیلم با نمایش ابعاد شخصیت «پرویز دهداری» به عنوان مربی سخت‌گیر، مقتدر و پایبند به اخلاقیات، موفق می‌شود مخاطب را با شخصیت دهداری همراه کند، بنابراین شیوه مواجهه او با مشکلات و بحران‌ها، تصمیمات این مربی و اعمال و رفتارهایش برای تماشاگر اهمیت پیدا می‌کند.
 
سرگرم‌کننده و تاثیرگذار
ساخته علی ثقفی روایت کاملی از ماجرای استعفای بازیکنان تیم ملی و تشکیل تیم جدید دارد و موفق می‌شود هیجان موجود در قصه را کاملا به مخاطب انتقال بدهد. دیدار حساس ایران و کویت در پایان فیلم و نتیجه سرنوشت‌ساز این بازی، لحظات دلهره‌آور و پرهیجانی را برای مخاطب رقم می‌زند، بنابراین «پرویزخان» با روایت سرگرم‌کننده و تاثیرگذار خود تا انتها مخاطب را رها نمی‌کند. واکنش‌های مخاطبان در سالن سینما نیز گواه این ادعاست که فیلم علی ثقفی احساس همدلی تماشاگر با پرویز دهداری و بازیکنانش را برمی‌انگیزد و حس افتخار به تیم ملی و غرور ملی را به مخاطب منتقل می‌کند. «پرویزخان» چند لحظه شیرین و بامزه‌ نیز دارد و در مجموع جزو فیلم‌های مخاطب‌پسند به حساب می‌آید.

بازی خوب هنرمند کهنه‌کار
بازیگر اصلی «پرویزخان» سعید پورصمیمی است که نقش پرویز دهداری را برعهده دارد. سازندگان فیلم تلاش کرده‌اند چهره این بازیگر کهنه‌کار به مرحوم دهداری نزدیک شود و تلاش قابل قبولی داشته‌اند. سعید پورصمیمی اقتدار و مصمم بودن کاراکتر خود را به صورت باورپذیر در رفتار و حرکاتش نشان می‌دهد. او برای نمایش جدیت پرویز دهداری اندازه نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد این شخصیت به کاراکتری عبوس و دوست‌نداشتنی تبدیل شود. پورصمیمی وجهه مهربان این مربی را نیز به نمایش می‌گذارد، به این ترتیب مخاطب تلاش دلسوزانه او را درک می‌کند. بهنام تشکر، حمیدرضا پگاه، المیرا دهقانی و مریم سعادت، خسرو احمدی، علی باقری و مهدی قربانی نیز در فیلم ایفای نقش کرده‌اند و بازی‌های خوبی دارند.

اعتراض‌ها به «پرویزخان»
پس از اکران «پرویزخان»، حاشیه‌هایی برای فیلم به وجود آمد. 22 اسفند علیرضا مفتخری مظاهری ادعا کرد که فیلم «پرویزخان» از روی فیلم‌نامه وی ساخته شده و به دلیل پاسخگو نبودن دست‌اندرکاران فیلم این ماجرا را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده است. این نویسنده گفته بود سازمان اوج ارتباط «پرویزخان» با فیلم نامه «غرش شیر» را تکذیب کرده، اما او با ذکر چند اتفاق که ساخته تخیلات او بوده و در واقعیت اتفاق نیفتاده، اما در فیلم شاهد آن‌ها هستیم، سوالاتی را درباره این موضوع مطرح کرده بود. احمدرضا عابدزاده نیز با انتشار پستی درباره فیلم نوشت: «متاسفانه برخلاف ظاهر مقبول آن در بزرگداشت یاد زحمت‌کشان فوتبال ایران، در باطن برخلاف روح ورزشی و صداقت و راستی، صرفا با سوء‌استفاده از نام‌ها و اسامی برخی صاحب‌نامان تاریخ فوتبال ایران و بعضا با وهن و تمسخر افرادی که عمر و سلامت خود را در راه اعتلای فوتبال ایران گذارده‌اند، به دنبال فروش بیشتر گیشه بوده است.» او همچنین اعلام کرد نقش ارائه‌شده از او در فیلم، به هیچ‌وجه منطبق با واقعیت نبوده و مورد تایید و رضایتش نیست. عابدزاده در پایان نوشت که از سازندگان فیلم شکایت می‌کند. رضا وطن‌خواه دستیار اسبق زنده‌یاد پرویز دهداری نیز انتقادهای تندی را نسبت به بعضی اتفاقات غیرواقعی فیلم و بی‌اطلاع بودن خود از ساخت «پرویزخان» و نمایش شخصیت خود در فیلم، مطرح کرد.

https://mardomefarda.ir/vdcfttd0.w6djxagiiw.html
منبع : خراسان
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما