تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۸
جالب است ۰
منابع آگاه از فضای مذاکرات قاهره با اشاره به اینکه هیچ یک از فشارها موجب تغییر موضع مقاومت در پایبندی به شروط خود برای آتش بس نمی‌شود، تاکید کردند اتفاقی که در مذاکرات افتاد تنها یک مانور بزرگ آمریکایی بود و هیچ نتیجه‌ای نداشت.
اتمام حجت حماس در مذاکرات آتش‌بس غزه
به گزارش مردم فردا، در سایه بن‌بست مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در غزه به دلیل تداوم کارشکنی صهیونیست‌ها، روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه از جریان مذاکرات جاری درباره وضعیت غزه اعلام کرد که رهبری مقاومت فلسطین به این نتیجه واضح رسیده است که دشمن صهیونیستی نمی‌خواهد توافقی را که تضمین کننده آتش بس مؤثر و پایان جنگ باشد، تسهیل کند.

مقاومت برای مقابله با هر تجاوزی به رفح آماده است
الاخبار به نقل از همین منابع افزود که همچنین فشارهایی از جانب همه طرف‌های عربی و بین‌المللی بر طرف فلسطینی جهت پذیرش خواسته‌های صهیونیست‌ها وجود دارد اما هیچ یک از این فشارها موضع مقاومت را در پایبندی به شروط خود تغییر نمی‌دهد. میانجی‌های عربی و نیز آمریکا موضع روشن مقاومت را دریافتند و متوجه شدند که مقاومت حاضر نیست از سازوکار مشخص و جدول زمانی خود برای پایان دائمی جنگ دست بکشد.

این منابع تاکید کردند که مقاومت به میانجی‌ها اطلاع داده نگران تهدیدات دشمن صهیونیستی درباره گسترش جنگ و ورود زمینی به رفح نیست. فرماندهی شاخه‌های نظامی مقاومت در نوار غزه هم برنامه‌های خود را برای مقابله با هر اقدام دشمن جهت عملیات نظامی در رفح آماده کرده‌اند و برای هرگونه تشدید تنش‌ها آمادگی دارند.

منابع مذکور در ادامه گفتند که هیئت حماس که قاهره را ترک کرده ممکن است سریع به مصر برنگردد و شاید به فرستادن یک سند جدید (درباره آتش‌بس) به میانجی‌های مصری و قطری اکتفا کند. رهبری حماس طی 36 ساعت گذشته جلسات داخلی فشرده‌ای برگزار کرده و تصمیم گرفته سند پیشنهاد خود را که در 14 مارس ارائه داده بود بدون هیچ تغییری، بازنویسی کند.

تاکید حماس بر شرط اصلی
این منابع به الاخبار اعلام کردند که حماس به میانجی‌های مصری و قطری ابلاغ کرده تا زمانی که چهار موضوع اصلی مد نظر این جنبش حل نشود، حماس تمایلی به بحث ندارد و این چهار مسئله به شکل زیر است:

-اعلام صریح آتش‌بس دائمی و جامع در سراسر غزه.

-آغاز عملیات خروج کامل نیروهای اشغالگر از سراسر غزه.

-آغاز روند امدادرسانی مستمر و گسترده به سراسر غزه و بازگشت کامل و امن و بدون قیدو شرط همه آوارگان به مناطق اصلی خود. همچنین باید کارگاهی برای آواربرداری و بازسازی غزه و تامین اسکان موقت برای آوارگان راه اندازی شود.

-تکمیل فرآیند تبادل اسرا در چند مرحله، به طوری که شامل آزادی اسرا طبق سازوکار و معیارهای واضح و روشن باشد.

مانور آمریکا در مذاکرات قاهره
بر اساس اطلاعات موجود، نتیجه دور آخر مذاکرات قاهره منفی بوده و منابع آگاه اعلام کردند که آمریکا در این مذاکرات صرفا مانور می‌داد و پیشنهادات و ایده‌های آن به هیچ وجه در راستای منافع مردم فلسطین نبود. درواقع همه تلاش‌های آمریکا در چارچوب رها شدن از فشار افکار عمومی جهان و بهبود وجهه رژیم اشغالگر است. باید توجه داشته باشیم که هدف آمریکا از تلاش برای رسیدن به آتش‌بس فوری در غزه، مهار اوضاع و جلوگیری از گسترش تنش‌ها در سایه احتمال پاسخ ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق است.

چرا مذاکرات قاهره شکست خورد؟
درباره خلاصه مذاکرات قاهره درباره آتش بس در غزه، یک منبع شرکت کننده در این مذاکرات به الاخبار گفت که وضعیت این مذاکرات را می‌توان بدین صورت شرح داد:
-در وهله نخست آنچه در قاهره اتفاق افتاد یک مانور بزرگ به رهبری آمریکا بود و پیشنهادی که این کشور ارائه داد از قبل با اسرائیل هماهنگ شده بود و آنها در نهایت گفتند منتظر پاسخ حماس هستند تا به این ترتیب توپ در زمین حماس بیفتد.

-ایده‌هایی که آمریکایی‌ها آن را خوب توصیف می‌کردند به هیچ وجه پاسخگوی هیچ یک از خواسته‌های طرف فلسطینی نبود؛ زیرا در این ایده‌ها اشاره‌ای به آتش‌بس دائمی نشده بود و مسئله خروج نیروهای اشغالگر از غزه هم کاملا مبهم بود. میانجی‌ها هم گفتند که نمی‌توانند برای تضمین توقف عملیات‌های نظامی اسرائیل در غزه بعد از پایان آتش بس موقت تعهد بدهند.

-در این پیشنهادات آمریکایی‌ها گفته شده بود که نیروهای اسرائیلی از خیابان‌های الرشید و صلاح‌الدین غزه عقب نشینی می‌کنند اما ایست‌بازرسی‌های آنها همچنان باقی خواهد ماند و همه کسانی که می‌خواهند بین شمال و جنوب غزه تردد کنند باید در این ایست بازرسی‌ها مورد تفتیش قرار بگیرند. همچنین بازگشت آوارگان به شمال غزه بدون قید و شرط نخواهد بود و در مرحله اول زنان و کودکان و افراد مسن به این منطقه برمی‌گردند.

روزنامه الاخبار همچنین با استناد به منابع موثق گزارش داد که نیروهای اشغالگر تجهیزات لجستیکی عظیمی برای ایست بازرسی‌های خود در جاده‌های الرشید و صلاح‌الدین آورده‌اند از جمله دوربین‌های عکاسی و حسگرهای متصل به برنامه‌های هوش مصنوعی. همچنین آمریکا پیشنهاد داد که نیروهای نظامی مصر به جای نیروهای اسرائیلی مسئولیت تفتیش عابران را بین شمال و جنوب غزه بر عهده بگیرند.

-پیشنهاداتی که در مذاکرات قاهره به حماس ارائه شد حاکی از آن بود که بازگشت آوارگان به همه مناطق شمال غزه امکان پذیر نیست و سازمان‌های بین‌المللی همراه با نیروهای اسرائیلی جهت ایجاد اردوگاه‌های ویژه برای آوارگان در مناطق باز تعیین شده همکاری خواهند کرد.

-کمک‌های وارد شده به غزه عمدتا به جنوب اختصاص داده می‌شود و کمتر از نیمی از آن به شمال ارسال می‌گردد. البته همین کمک‌ها هم باید در کمپ‌های جدیدی که توسط سازمان‌های بین‌المللی ایجاد شده توزیع گردد و کمیته مسئول توزیع این کمک‌ها نمایندگان سازمان ملل و شخصیت‌های فلسطینی باشند که هیچ وابستگی به حماس ندارند.

-صهیونیست‌ها گفتند که در وهله نخست خواستار آزادی 40 اسیر زنده اسرائیلی از غزه هستند و اگر اسیران غیرنظامی اسرائیلی کشته شده باشند حماس باید به همین تعداد اسیر نظامی اسرائیلی را آزاد کند و در مقابل آن تنها 900 اسیر فلسطینی که توسط خود اسرائیل انتخاب می‌گردند آزاد خواهند شد.

روشن است که هیچ یک از بندهای این پیشنهاد پاسخگوی حتی یکی از مطالبات فلسطینی‌ها نیز نبوده و کاملا درخدمت رژیم اشغالگر است و منابع آگاه گزارش دادند که حماس آن را رد کرده است.
انتهای پیام/
https://mardomefarda.ir/vdcizpar.t1a532bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما