تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۴
جالب است ۰
شلنگ رادیاتور یکی از عناصر حیاتی در سیستم خنک‌کننده خودرو است.
جوش آوردن ماشین ها امسال حل می شود؟!
به گزارش مولا بست، این شلنگ‌ها و بست های شیلنگ که از موادی مانند استیل یا آهن ساخته می‌شوند، مسئول انتقال مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور هستند. این مایع خنک‌کننده در فرایند جذب حرارت از موتور نقش بسیار مهمی دارد و همچنین در حفظ دمای موتور در محدوده مطلوبی نیز موثر است.با گذشت زمان و استفاده مداوم، شلنگ‌های رادیاتور ممکن است فرسوده شده و از کیفیت خود از دست بدهند.


فرسایش، آسیب‌های مکانیکی مانند ضربه‌ها یا سایش‌ها، و تغییرات دمایی می‌توانند باعث آسیب و نشتی شلنگ‌ها شوند.شلنگ رادیاتور یک بخش مهم از سیستم گرمایش خودرو و خنک کننده موتور را تشکیل می‌دهد. این قطعه باید مرتباً مورد بازرسی قرار گیرد و در صورت لزوم نیز تعویض شود. اما سوال مهم اینجاست که نشتی و خرابی شلنگ رادیاتور (Radiator hose failure) چه عللی دارد و نحوه تعویض چگونه است؟

شلنگ رادیاتور و عملکرد آن

شلنگ رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده خودرو است که از مقاومت بالایی در برابر پارگی و حرارت برخوردار می‌باشد. شلنگ خودرو وظیفه گردش آب بین موتور و رادیاتور را برعهده دارد و این قطعه نیز همچون دیگر اجزای جانبی موتور، در صورت خرابی ، عملکرد موتور را مختل می‌نماید. «اساساً شلنگ خودرو جهت انتقال مایعات یا هوا از بخشی به بخش دیگر کاربرد دارد. این مایعات عمدتاً با هدف خنک‌سازی، روغن‌کاری یا انتقال نیروی هیدرولیک در خودرو جا به جا می‌شوند.»

علل خرابی شلنگ رادیاتور

خرابی و فرسودگی شلنگ رادیاتور ممکن است به بروز مشکلات مختلفی همچون جوش آوردن خودرو یا بروز آسیب در موتور منتهی شود. در ادامه با 3 علت رایج خرابی شلنگ رادیاتور آشنا می‌شویم.

خرابی درپوش رادیاتور

حرکت مایع خنک کننده بین مخزن سرریز و رادیاتور، توسط دو فنر قرار گرفته داخل درپوش رادیاتور کنترل می‌شود. خرابی این درپوش ممکن است از بازگشت مایع خنک کننده به رادیاتور جلوگیری کند و در نتیجه به خرابی این قطعه منجر شود. خوشبختانه این درپوش‌ها ارزان هستند و می‌توان به راحتی آنها را تعویض نمود. تنها نکته مهم این است که باید از برداشتن درپوش رادیاتور در زمانی که هنوز موتور گرم است خودداری کرد، چرا که در این زمان مایع خنک کننده به قدری داغ است که ممکن دست شما را بسوزاند.

مسدود شدن مخزن سرریز

مسدود شدن مسیر عبور از مخزن سرریز به رادیاتور ممکن است به خرابی شلنگ رادیاتور منجر شود. علائم این مشکل به علائم خرابی درپوش رادیاتور شباهت زیادی دارد. در چنین زمانی باید به بررسی شلنگ خنک کننده پرداخت و در صورت وجود هرگونه آسیب یا گرفتگی جهت تعویض آن اقدام نمود.

فرسودگی شلنگ و علائم آن

شلنگ رادیاتور قطعه‌ای است که از لاستیک ساخته می‌شود، بنابراین باید بتوانید کمی آن را فشار دهید. اما اگر شلنگ بیش از حد اسفنجی یا سفت شده است، احتمالا باید برای تعویض آن اقدام نمایید. شلنگ رادیاتور پس از مدتی فرسوده شده و سپس نرم یا سفت می‌شود، تا حدی که در معرض خطر پارگی قرار می‌گیرد.

 

علائم خرابی شلنگ رادیاتور

اگر متوجه نشتی شلنگ رادیاتور در خودرو شدید، پیشنهاد می‌کنیم فورا موتور را خاموش کنید. اگر خودروی شما به دلیل خرابی شلنگ رادیاتور مایع خنک کننده خود را از دست بدهد، ممکن است موتور بیش از حد گرم شود. خرابی شلنگ رادیاتور معمولاً با علائم نسبتاً واضحی همراه می‌شود.
در صورت آسیب به موتور و نیاز به تعمیر موتو به تعمیرگاهی معتبر مراجعه کنید تا پس از کارشناسی و بررسی موتور خودرو، مشکل را رفع کنند. تعمیرگاه سورنا تمامی خدمات تعمیر خودرو را زیر نظر کارشناسان باسابقه و حرفه ای ارائه می دهد.  برخی از علائم خرابی این قطعه عبارت هستند از:
  • از دست رفتن قدرت موتور
    ایجاد بوی ضد یخ در خودرو
    ارتعاشات قابل توجه در محفظه موتور
    گرم شدن موتور تا روی 100 درجه سانتی‌گراد

نحوه تعویض شیلنگ رادیاتور

اگر با خرابی شلنگ رادیاتور مواجه شده‌اید و قصد تعویض آن را در سر دارید، ابتدا باید صبر کنید تا موتور خودرو کاملا خنک شود. تنها وقتی که می‌توان کل مایع خنک کننده را از سیستم تخلیه کرد زمانی است که موتور خودرو کاملا سرد شده است. در آن لحظه دو شلنگ بالا و پایین کولر شل شده‌اند و از همین روی می‌توان آنها را خارج نمود.

مراحل تعویض شلنگ رادیاتور

خرابی شلنگ رادیاتور (Radiator hose failure) موضوعی نیست که بتوان پشت گوش انداخت، این مشکل نیاز به اقدام فوری دارد. در ادامه به‌طور خلاصه با مراحل تعویض شلنگ رادیاتور آشنا می‌شویم:
  • تخلیه رادیاتور
    برداشتن شلنگ های قدیمی
    نصب شلنگ های جدید
    پر کردن رادیاتور

آیا تعمیر شلنگ رادیاتور ممکن است؟

هر عملی مثل تعمیر، وصله کردن یا درزبندی شلنگ رادیاتور، یک راه حل دائمی نیست و چه بسا که از نگاه کارشناسان چنین کاری ممنوع است! در یک کارگاه تخصصی، شلنگ رادیاتور تنها تعویض می‌شود، چرا که تعمیر این قطعه به هیچ عنوان کارساز نیست.
https://mardomefarda.ir/vdcfemd0.w6djxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین