تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
«زیرخاکی 4»، «مهمانی» و فرزاد حسنی، جزو موفق‌های نوروز 1403 و «هفت سر اژدها»، «هموطنز» و یوسف تیموری از ناموفق‌های نوروزی هستند.
نوروز به کام «فری زیرخاکی» و آقای مجری!
به گزارش مردم فردا،تلویزیون نوروز امسال، از همزمانی این مناسبت با ماه رمضان استفاده کرد و برنامه‌ها و سریال‌هایی را تدارک دید که بعضی از آن‌ها با حال و هوای نوروز و بعضی با فضای ماه رمضان متناسب باشد؛ بنابراین کار تلویزیون برای بهره بردن از دوران طلایی نوروز راحت‌تر بود. نوروز 1403، چند برنامه‌ روتین تلویزیون با تغییراتی در کنداکتورشان به پخش خود ادامه دادند و چند برنامه جدید هم به مناسبت نوروز تولید شدند و روی آنتن رفتند. در دوران تعطیلات نوروزی، سه سریال نیز ویژه این مناسبت و رمضان روانه آنتن شدند. کدام یک از آثار تلویزیون موفق بودند و کدام یک ناکام ماندند؟

  موفق‌ها:
 فرزاد حسنی
بازگشت فرزاد حسنی مجری حرفه‌ای و خوش‌سابقه با اجرای ویژه برنامه تحویل سال جزو اتفاقات خوب تلویزیون در سال 1403 محسوب می‌شود. حسنی پس از شش سال دوری از اجرای برنامه تلویزیونی، در آستانه تحویل سال «آی نسیم سحری عید شد» را روی آنتن شبکه نسیم داشت. او در این برنامه برخلاف سبک معمول اجرای خود، گفت‌وگوهایی بدون چالش، آرام و همراه با تعارف و ملاحظه فراوان با مهمانان داشت، اما این نقطه ضعفی برای کار او نیست و نتیجه موفقیت‌آمیز بود. یادبود هنرمندان درگذشته و حضور چهره سینمایی مانند حامد بهداد در جمع مهمانان نیز جزو امتیازهای «آی نسیم سحری...» بود.
 
زیرخاکی 4
تنها برنده سریالی نوروز 1403 در تلویزیون، «زیرخاکی 4» اثر جلیل سامان است. هرچند این فصل برای روایت قصه خود، از الگوی فصل دوم و سوم سریال یعنی ماموریت و سفری اجباری برای «فریبرز» استفاده کرد. همراهی این شخصیت با یک کاراکتر دیگر در این مسیر و شکل گرفتن یک زوج کمدی، موازی با آن چالش‌های «پریچهر» و «کشور» برای حل مشکلات در غیبت «فریبرز» نیز دیگر شباهت الگوی کلی روایت قصه با دو فصل قبلی بود، اما سریال موقعیت‌های کمدی متعددی داشت و به خوبی از این موقعیت‌ها برای خندان مخاطب و پیشبرد استفاده کرد. شکل‌گیری زوج کمدی «فریبرز» و «امجدی» با بازی خوب منصور نصیری هم نقطه قوت «زیرخاکی 4» بود.
 
مهمانی
برگ برنده بزرگ تلویزیون در نوروز 1403، «مهمانی» ایرج طهماسب بود. بازگشت آقای مجری با تعدادی از شخصیت‌های محبوب «کلاه قرمزی» و ترکیب آن‌ها با کاراکترهای امتحان پس‌داده «مهمونی» نتیجه درخشانی را رقم زد. تفاوت دنیای شخصیت‌های این دو مجموعه با یکدیگر و تفاوت سبک ارتباط آن‌ها با «آقای مجری» یا «ایرج»، تضاد جذاب و دیدنی را در «مهمانی» رقم زد. هرچند جای خالی «کلاه قرمزی» و «پسرخاله» در «مهمانی» احساس می‌شود، اما در مجموع دورهمی تازه آقای مجری و عروسک‌ها، با استقبال مواجه شد. «مهمانی» تلویزیونی در مقایسه با «مهمونی» تفاوت‌هایی داشت. به عنوان مثال در این 9 قسمت، رفتارهای شخصیت «بچه» کنترل‌شده‌تر بود، کاراکتر «پشه» حضور کمرنگ‌تری داشت و موسیقی نیز سهم کمتری در برنامه داشت، اما تغییرات لطمه مهمی به کیفیت این مجموعه نزده است.  
 
مردان آهنین
یکی از آثار محبوب تلویزیون مسابقه «مردان آهنین» است که امسال در جدول پخش نوروزی قرار گرفت. ورزشکاران در این مسابقه برای حمل اجسام بیش از 100 کیلو، با یکدیگر رقابت می‌کنند و علیرام نورایی اجرای مسابقه برعهده دارد. چالش‌هایی که در مسابقه برای ورزشکاران طراحی شده، جذاب است و هیجان رقابت نیز کم نیست. علیرام نورایی هم برای تزریق هیجان بیشتر زیاده‌روی نمی‌کند و اجرای قابل قبولی دارد، اما با توجه به تازگی مسابقه در دهه 80 و نو بودن ایده آن، بی‌شک دوره جدید آن با گذشته قابل مقایسه نیست. بیشتر قسمت‌های «مردان آهنین» در تلوبیون حدود 10 هزار بازدید داشته و مسابقه مورد توجه قرار گرفته است.
                                                                                                                 
ناموفق‌ها:
یوسف تیموری و مریم مومن
سه بازیگر مجری که ویژه برنامه تحویل سال روی آنتن داشتند، یوسف تیموری، مریم مومن و سپند امیرسلیمانی بودند. تیموری در کنار حامد سلطانی ویژه برنامه شبکه سه و مومن و امیرسلیمانی در کنار ابوالفضل آقاخانی ویژه برنامه شبکه تهران را اجرا می‌کردند. یوسف تیموری معمولا در اجرا تلاش می‌کند با شوخی‌های خود فضای برنامه را شاد و مفرح کند، اما گرفتار زیاده‌روی می‌شود و اجرای کنترل‌شده‌ای ندارد. مریم مومن هم در زمینه اجرا تجربه جدی و خوبی ندارد. او در اجرای برنامه «بهار جان» نقش تعیین‌کننده‌ای نداشت و شاهد اجرای مسلط و خوبی از او نبودیم؛ بنابراین یوسف تیموری و مریم مومن نیز جزو ناموفق‌های نوروز هستند.
 
هفت سر اژدها
ساخته جدید ابوالقاسم طالبی «هفت سر اژدها»، نوروز امسال بالاخره پس از گذشت چهار سال از آغاز تولید آن، به آنتن رسید. این مجموعه که از نظر محتوا و مضمون تناسبی با نوروز یا ماه رمضان ندارد، از نظر کیفیت نیز مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته است. «هفت سر اژدها» با محوریت آقازاده‌ای به نام «متین سلطان‌خواه» روایت می‌شود که پشتوانه ثروت و نفوذ پدر خود، دست به کارهای خلاف و غیرقانونی می‌زند. «هفت سر اژدها» از موضوع مهم مفاسد اقتصادی روایت کلیشه‌ای دارد و با دیالوگ‌های بسیار شعاری و گل‌درشت، می‌خواهد حرف قصه را به مخاطب انتقال دهد. علاوه بر فضای غیرقابل باور سریال که مخاطب آن را پس می‌زند، بازی‌های ضعیف چهره‌های جدید نیز ضربه بزرگی به این مجموعه زده است.
 
رستگاری
سریال «رستگاری» در ژانر ماورایی دیگر اثر ناموفق تلویزیون که به مناسبت نوروز و رمضان پخش شد. این مجموعه به تقابل مردی درستکار با افراد دنیاطلب و غافل می‌پردازد و پیام‌های آموزنده قصه را کاملا مستقیم و شعاری مطرح می‌کند. «رستگاری» برای روایت قصه ماورایی خود و هشدار درباره جهان آخرت و عقوبت اعمال، ایده جدیدی هم ندارد. سریال ترکیبی از سریال‌ ماورایی قدیمی مانند «پنج کیلومتر تا بهشت»، «ملکوت» و برنامه «زندگی پس از زندگی» است. بازی بازیگران نیز نقطه قوتی برای آن محسوب نمی‌شود.
 
هموطنز
معرفی اقوام و شهرهای مختلف ایران به مخاطب، هدف برنامه «هموطنز» است که نوروز امسال با اجرای کامران تفتی پخش شد. هر قسمت با محوریت یک شهر و منطقه خاص، با حضور مهمانان مشهور از اهالی آن شهر پخش می‌شود. هدف «هموطنز» ارزشمند است، اما ضعف بزرگ آن، نداشتن ایده‌های تازه و جذاب است. ساختار برنامه، چینش تماشاگران و طراحی دکور آن همه و همه یادآور «خندوانه» است. کامران تفتی تلاش می‌کند پرانرژی ظاهر شود و گفت‌وگوهای صمیمانه‌ای با مهمانان دارد، اما با توجه به کیفیت برنامه، «هموطنز» جزو ناموفق‌های نوروز 1403 است.
 
آشپزشو
مسابقه «آشپزشو» به مناسبت نوروز و رمضان از شبکه نسیم روی آنتن رفته و شهرام شکیبا و همسرش ستاره سادات قطبی آن را اجرا می‌کنند. این مسابقه در حاشیه جشنواره شهر رمضان در پارک لاله برگزار می‌شود. در هر قسمت شرکت‌کنندگان یکی از غذاهای محلی را می‌پزند و در امتیاز می‌گیرند. رقابت‌های مسابقه حرفه‌ای و جدی نیست و هدف آن نیز آموزش پخت غذا به مخاطبان نیست؛ بنابراین مسابقه سرگرم‌کننده از آب درنیامده است. اجرای شکیبا و همسرش و شوخی‌های آنان نیز کمکی به جذابیت «آشپزشو» نمی‌کند.
https://mardomefarda.ir/vdcg7x9x.ak9tq4prra.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما