تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰
جالب است ۰
با ساز و کار مراحل مقدماتی جام جهانی 2026، به نظر می‌رسد که غول‌های قاره آسیا کار سختی برای صعود به این پیکارها نداشته باشند.
ایران از این مسیر راهی جام‌جهانی می‌شود
به گزارش مردم فردا،دور سوم از مرحله گروهی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ از امروز مجدداً آغاز خواهد شد که طی آن تیم ملی فوتبال ایران در استادیوم آزادی میزبان ترکمنستان خواهد بود ملی پوشان چند روز دیگر نیز باید راهی عشق آباد شده و در ورزشگاه این شهر به مصاف میزبان خود بروند.

* مرحله اول (پلی آف):
دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در آسیا پیش از این و در مرحله اول یا پلی آف، با برگزاری چند دیدار به انجام رسید که تیم‌های رنکینگ ۲۷ تا ۴۶ قاره آسیا در دو بازی رفت و برگشت به مصاف هم رفتند و چهره ۱۰ تیم صعود کننده مشخص شد.
* مرحله دوم:
اکنون و در مرحله دوم یا دور گروهی و با اضافه شدن ۱۰ تیمی که دور پلی آف را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند، چهره ۳۶ تیم حاضر در این مرحله مشخص گردیده که این تیم‌ها در ۹ گروه چهار تیمی تقسیم شدند تا به صورت رفت و برگشت به مصاف هم بروند که تیم ملی ایران علاوه بر ترکمنستان با هنگ کنگ و ازبکستان در گروه پنجم قرار دارد.
2003464
در این مرحله تیم‌های اول و دوم هر کدام از این 9 گروه راهی مرحله سوم مقدماتی جام جهانی می‌شوند تا بدین ترتیب 18 کشور به دور بعدی راه یابند. ضمن اینکه این ۱۸ کشور به صورت مستقیم سهمیه حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ را که به میزبانی عربستان برگزار خواهد شد نیز دریافت می‌کنند.
* مرحله سوم:
اما مرحله سوم بدین صورت برگزار می‌شود که ۱۸ تیم صعود کرده از دوره قبل در ۳ گروه تقسیم خواهند شد. این بدان معناست که در هر گروه شاهد حضور ۶ کشور خواهیم بود. نحوه تفکیک تیم‌ها نیز بر اساس رنکینگ فیفا خواهد بود که کشورها در شش گلدان از یکدیگر متمایز خواهند شد و با انجام قرعه کشی این سه گروه مشخص می‌گردد.
هر تیم در نهایت ۱۰ دیدار را برگزار خواهد کرد؛ پنج مسابقه در زمین خودی و پنج بازی نیز در زمین حریف. از این سه گروه تیم‌های اول و دوم (یعنی در مجموع ۶ تیم) به صورت مستقیم راهی جام جهانی ۲۰۲۶ خواهند شد تا بدین صورت سهمیه‌های اول تا ششم قاره آسیا مشخص شود.
* مرحله چهارم:
در شرایطی که تیم‌های پنجم و ششم گروه‌ها از دور مسابقات کنار می روند، تیم‌های سوم و چهارم هر کدام از این سه گروه راهی مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی می‌شوند. بدین ترتیب ۶ تیم در دور بعدی حضور خواهند داشت که در دو گروه سه تیمی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
2003466
این مرحله از مسابقات به صورت تک بازی و در کشور بی طرف برگزار می‌شود. در هر کدام از این دو گروه، تیمی که رتبه نخست را کسب کند مستقیماً راهی جام جهانی می‌شود تا بدین ترتیب سهمیه‌های هفتم و هشتم قاره آسیا نیز مشخص گردد.
* مرحله پنجم:
اما مرحله پنجم بدین صورت است تیم‌هایی که در دور قبل در گروه‌هایشان دوم شدند، در دو دیدار رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند. تیم پیروز این جدال نیز راهی دیدار پلی آف بین قاره‌ای خواهد شد که البته تاکنون مشخص نشده است این پلی آف با نماینده کدام قاره به انجام خواهد رسید.
بدین ترتیب ساز و کار صعود تیم‌ها به جام جهانی 2026 به صورتی است که در بالا ذکر شد و با توجه به افزایش سهمیه قاره‌ها، به نظر می‌رسد که تیم ملی ایران مشکلی برای راهیابی به این پیکارها نداشته باشد و بتواند جواز حضور در جام جهانی 2026 آمریکا، مکزیک و کانادا را کسب کند.
https://mardomefarda.ir/vdch-wni.23nx6dftt2.html
منبع : ورزش3
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما