تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۴
جالب است ۰
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی برای ۲۱ استان و بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق از ورود سامانه بارشی جدید طی روز دوشنبه به کشور خبر داد.
هشدار نارنجی هواشناسی برای ۲۱ استان
به گزارش مردم فردا، بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد جمعه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور در نوار غربی دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران مناطقی از غرب فارس و اصفهان ابرناکی و بارش باران و وزش باد و در ارتفاعات و مناطق سردسیر برف پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت در این مناطق تا ظهر شنبه ادامه می‌یابد و بعدازظهر تنها در مناطقی از شرق، شمال شرق و شرق سواحل دریای خزر ابرناکی و وزش باد شدید و رگبار پراکنده انتظار می‌رود و به‌تدریج این سامانه از شمال شرق کشور خارج می‌شود.

یکشنبه در برخی نقاط واقع در شرق و شمال شرق ابرناکی وزش باد و رگبار پراکنده رخ می‌دهد، در غرب و مرکز کشور نیز افزایش وزش باد انتظار می‌رود. تا ظهر دوشنبه در خراسان رضوی و خراسان جنوبی ابرناکی، وزش باد و رگبار پراکنده دور از انتظار نیست.

از بعدازظهر با ورود سامانه بارشی جدیدی به غرب کشور بارش در شمال غرب استان‌های مرزی واقع در غرب، جنوب غرب و در ارتفاعات البرز مرکزی آغاز می‌شود. در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان و کرمانشاه مقدار بارندگی قابل توجه است.

سه‌شنبه گستره فعالیت این سامانه کل نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز و غرب استان‌های اصفهان، فارس و بوشهر را در برمی‌گیرد. در آذربایجان غربی،کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و شمال کهگیلویه و بویراحمد بارش شدت خواهد داشت.

در ضمن طی این روز با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر بارش و کاهش موقتی دما در نیمه غربی سواحل شمالی پیش‌بینی می‌شود و غرب دریای خزر مواج است، همچنین وزش باد شدید در مناطقی از مرکز، جنوب و شرق کشور موجب خیزش گردوخاک می‌شود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه 1402/12/25

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/12/29
نوع مخاطره: بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، در نقاط کوهستانی و سردسیر کولاک برف، احتمال بهمن.

منطقه اثر:

جمعه 1402/12/25: ایلام، لرستان.

شنبه 1402/12/26: لرستان، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری.
دوشنبه 1402/12/28: غرب آذربایجان غربی.

سه‌شنبه 1402/12/29: اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، غرب اصفهان، شمال فارس، ارتفاعات سمنان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، احتمال سقوط بهمن در دامنه‌های برف‌گیر، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر و آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و پرهیز از انجام هرگونه عملیات کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.
https://mardomefarda.ir/vdcci4qi.2bq148laa2.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین