تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۰۰
جالب است ۰
چهار فیلم به دلیل مسائل فنی و سه اثر سینمایی به خاطر ممیزی، نتوانستند در چهلمین جشنواره فیلم فجر حاضر شوند. به همین دلیل، امسال هم تماشاگران جشنواره، شاهد بازی لیلا حاتمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی و حامد بهداد روی پرده نیستند.
چرا فیلم‌های نوید محمدزاده و لیلا حاتمی در جشنواره فجر نیستند؟
به گزارش مردم فردا،جشنواره امسال را می‌توان یکی از رویدادهایی دانست که حاشیه‌هایش پیش از شروع مراسم آغاز شده، از فیلم‌هایی مانند«تفریق»، «پیر پسر» و «برادران لیلا» که انتظار می‌رفت برای حضور در جشنواره اقدام کنند و نکردند، تا فیلم‌هایی مانند «مسیح پسر مریم»، «قاتل و وحشی» و «قولچاق» که با حاشیه‌های زیاد حذف شدند؛ آثاری که هر یک به نوبه خود حرفی برای گفتن داشتند و حالا هر کدام به یک بهانه در جشنواه حضور ندارند.

نوید محمدزاده و الناز شاکردوست به جشنواره نرسیدند

حدود سه سال است که نام نوید محمدزاده دیگر در بین بازیگران حاضر در جشنواره نیست، این غیبت برای مانی حقیقی به شش سال و ترانه علیدوستی به هشت سال می‌رسد. تیمی که ساخت فیلم «تفریق» را برعهده داشتند و به نظر می‌رسید که امسال برای حضور در جشنواره اقدام کنند اما این اتفاق نیفتاد. 
در ابتدا احتمال داده می‌شد که فیلم سینمایی «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی، به دلیل تحریم جشنواره در این رویداد فرهنگی حاضر نشده، اما مجید مطلبی تهیه‌کننده فیلم «تفریق» درباره دلیل غیبت این فیلم در جشنواره گفت: «این فیلم در حال حاضر مراحل صداگذاری و موسیقی را پشت سر می‌گذارد و برای همین هم نمی‌تواند تا جشنواره چهلم آماده نمایش شود.»
این تهیه‌کننده همچنین گفت: «در زمان فراخوان شرکت در جشنواره این فیلم آماده نبود و البته هنوز هم آماده نیست و خودش هم به عنوان تهیه‌کننده هنوز آن را ندیده، چه رسد به اعضای هیأت انتخاب فیلم برای جشنواره! علاوه بر این، هنوز درخواست پروانه نمایش برای این فیلم نکرده‌ایم و خود این یک روند نه چندان کوتاه است و معلوم است که تفریق به جشنواره نخواهد رسید.»
چرا فیلم‌های نوید محمدزاده و لیلا حاتمی در جشنواره فجر نیستند؟
نرسیدن فیلم به جشنواره بخاطر مسائل فنی فقط به «تفریق» مرتبط نمی‌شود، فیلم «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی یکی از فیلم‌هایی بود که از ابتدا اعلام کرده بود که قصد دارد در جشنواره فیلم فجر حاضر شود اما این فیلم هم به دلیل تدوین به جشنواره نرسید. 
اکتای براهنی درخصوص عدم‌حضور این فیلم در لیست منتشر شده‌ فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره‌ی فیلم فجر گفت: «علی‌رغم تلاش همه جانبه‌ گروه تهیه و تولید فیلم سینمایی «پیرپسر» به جشنواره‌ چهلم فجر نرسید. با وجود اینکه تدوین فیلم به صورت همزمان در جریان بود، اما همچنان فیلمبرداری با دقت و حساسیت خاص ادامه دارد.»
البته حواشی و شایعه‌های زیادی گریبان «پیر پسر» با بازی حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد، ولی زادگان، بابک حمیدیان، محمدرضا داوودنژاد، رضا رویگری و فهیمه رحیم‌نیا را گرفت و براهنی درباره شرکت نکردن در جشنواره گفت: «باید اعلام کنم که از سوی پروژه‌ پیرپسر هیچ نمونه‌ای از صحنه‌های فیلم و یا هیچ راف-کاتی به دبیرخانه‌ جشنواره‌ فیلم فجر ارائه نشده است.»
نوید محمودی هم یکی دیگر از کارگردانانی بود که تلاش داشت فیلم «کابل پلاک ۱۰» را به جشنواره فیلم فجر برساند اما در نهایت اعلام کرد که چون فیلمبرداری کار، همچنان در تاجیکستان ادامه دارد، امکان ارائه نسخه‌ای از فیلم به دبیرخانه جشنواره برای بازبینی وجود نداشت. الناز شاکردوست، پدرام شریفی، شیدا خلیق، سوگل خلیق و آرمین رحیمیان از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
چرا فیلم‌های نوید محمدزاده و لیلا حاتمی در جشنواره فجر نیستند؟
همان شایعه‌هایی که درباره حاضر نشدن مانی حقیقی و فیلمش در جشنواره وجود داشت، گریبان سعید روستایی و «برادران لیلا» را هم گرفت. فیلم سعید روستایی در تمام ماه‌های اخیر یکی از کنجکاو برانگیزترین نام‌های احتمالی جشنواره محسوب می‌شد؛ اما روستایی در نهایت اعلام کرد فیلمبرداری این فیلم کماکان ادامه دارد و این یعنی فیلم به جشنواره فیلم فجر نخواهد رسید. اینکه چرا فیلم جدید سعید روستایی هم به جشنواره نمی‌آید، ظاهرا حکایتی مشابه دارد!
«برادران لیلا» سومین فیلم سعید روستایی بعد از «ابد و یک روز» و «متری شیش‌ونیم» است که به نظر می‌رسید با حضور در جشنواره شانس زیادی برای موفقیت‌ داشته باشد. این فیلم با بازی نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، سعید پورصمیمی، پیمان معادی و فرهاد اصلانی پس از شش ماه فیلمبرداری هنوز به پایان نرسیده و به این دلیل به جشنواره نرسیده است.
جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده «برادران لیلا» هم با رد هرگونه احتمال تحریم یا مسایل مشابه گفت: «من همیشه فیلم‌هایم را به جشنواره رسانده‌ام و در هیچ سالی جشنواره را تحریم نکرده‌ام. امسال هم دوست داشتم در جشنواره حضور داشته باشیم، ولی وقتی فیلمبرداری کار تمام نشده و ما هم فرم را پر نکرده‌ایم، طبیعی است که امکان این کار وجود نداشته باشد. وگرنه من جشنواره فجر را مهم‌ترین رکن سینمای ایران می‌دانم و هیچ‌وقت مقابل جشنواره نمی‌ایستم.»

از نمایش فحشا تا مشکل موهای لیلا حاتمی

فیلم «مسیح پسر مریم» ساخته علی جعفرآبادی یکی از فیلم‌های پرحاشیه و راه نیافته به جشنواره است. فیلمی با حمایت سازمان فرهنگی هنری اوج که بهروز افخمی ادعا کرده در این فیلم فحشا به تصویر کشیده شده است. درصورتی که محسن دریالعل، مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانه‌ای اوج معتقد است که فیلم هیچ ایرادی ندارد، او ادامه داد: «سوال اصلی این است که تصور آقای افخمی از فاحشه و فاحشه‌خانه در دهه ۵۰ چیست؟ ما مستند «قلعه» و عکس‌های کاوه گلستان را داریم، آن موارد را با فیلم مقایسه کنید ببینید، اگر تفاوت داشت ما اغراق کردیم و اگر نداشت آقای افخمی تصور ذهن‌شان را بگویند.» 
موضوع فیلم درباره یک فاحشه خانه قبل از انقلاب است. دختری که در آن‌جا کار می‌کند و مجبور است که برای مراجعه کنندگان سفارش بیاورد و در این مسیر اتفاقات عجیبی برایش رخ می‌دهد. کارگردان این فیلم تلاش کرده تا فساد در دوره پهلوی را به نمایش بگذارد اما جشنواره فیلم فجر به دلیل پوشش خانم های این فیلم آن را حذف کرد.
حواشی فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله هم دو سال پیش آغاز شد و تا امروز هم ادامه دارد. این فیلم در جشنواره سی و هشتم حاضر نشد چون گفته شده بود حق مالکیت آن دچار مشکل است و باید به آن رسیدگی شود، این فیلم امسال دوباره درخواست حضور در جشنواره داد اما اعلام شد که فیلم پیش از این‌ها بازبینی شده و در جشنواره چعلم دیگر بازبینی نخواهد شد، البته جواد طوسی، منتقد سینما، معتقد است که یکی از مشکلاتی که باعث شده این فیلم سینمایی اکران نشود، موهای تراشیده شده لیلا حاتمی است.
همچنین ادعای بازبینی فیلم «قاتل و وحشی» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، توسط همایون اسعدیان رد شد، اما دبیرخانه جشنواره، مهم‌ترین علت حضور نیافتن این فیلم در جشنواره را بازبینی فیلم در سال ۹۸ دانست.
فیلم سینمایی «قولچاق» ساخته اصغر یوسفی‌نژاد، یکی از فیلم‌هایی بود که به گفته بهروز افخمی بسیار مورد استقبال قرار گرفت اما به دلیل آن‌که زبانش ترکی بود و زیرنویس‌های آن‌ هم بسیار سریع رد می‌شد، نتوانست در جشنواره حاضر شود. 

فیلم‌ها پیش از نمایش لو می‌روند؟

یکی از موضوعاتی که امسال حساسیت‌ روی فیلم‌های اکران نشده را بیش‌تر کرد، بحث دیده شدن فیلم‌ها و خوانده شدن فیلمنامه‌ها پیش از اکران است. مسئله‌ای که امنیت فیلم‌ها را زیرسوال می‌برد و علاوه بر غیر حرفه‌ای بودن، باعث نگرانی عوامل سازنده هم شده است. موضوعی که فیلم «مسیح پسر مریم» با کارگردانی علی جعفرآبادی هم با آن درگیر است.
یکی از مواردی که درباره فیلم «مسیح پسر مریم» مطرح شد این بود که پیش از اکران نمایش داده شده و عده‌ای هم فیلمنامه‌اش را خواندند. موضوعی که هیچ کس آن را رد نکرده است. محسن دریالعل هم درباره بی‌اخلاقی و لو رفتن فیلم‌ها پیش از اکران گفت: «رسم امانت این نیست که فیلم را تعریف کنند! جاهای حساس و شروع و پایان آن را لو دادند. اگر ادعای جشنواره یک رفتار حرفه‌ای است، حرفه‌ای برخورد کنند. اصلاً بگویند نمی‌خواهیم جواب بدهیم اما هم بی‌اخلاقی دارند هم رفتار غیرحرفه‌ای و… چند نفر می‌گویند فیلم را دیده‌ایم به چه اجازه‌ای فیلم را نمایش می‌دهند. متوجه این رفتارها نمی‌شویم. کارگردان دیگری هم گفته بود چرا فیلم را کس دیگری هم دیده است؟ چرا افراد با ربط و بی‌ربط فیلم را می‌بیند؟ حتی افرادی گفتند فیلمنامه را خوانده‌اند!»
چرا فیلم‌های نوید محمدزاده و لیلا حاتمی در جشنواره فجر نیستند؟
این مدیر سینمایی ادامه داد: «این اتفاق روی فیلمنامه هم افتاده عده‌ای می‌گویند ما فیلمنامه را خوانده‌ایم، خب اشتباه کردید، ضرورتی ندارد که همه در جریان فیلم و فیلمنامه قرار بگیرند چون این رفتار کاملا غیر حرفه‌ای است.»
البته این اتفاق برای فیلم «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی هم رخ داد. پس از اعلام ۲۲ فیلم راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر، محمدتقی فهیم (منتقد سینما و کارشناس برنامه هفت) در صفحه شخصی خود اقدام به انتشار سلسه نقدهایی درباره فیلم‌های راه یافته به این دوره از جشنواره فجر کرد و این پرسش به وجود آمد که آیا فیلم‌ها پیش از اکران برای افراد خاصی به نمایش در می‌آیند؟
به دنبال این اتفاق صادق میرکریمی مجری طرح فیلم سینمایی «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی که در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد نسبت به این اقدام اعتراض کرد و از دبیرخانه جشنواره فجر انتقاد کرد و پس از این اعتراض از سوی عوامل فیلم «نگهبان شب»، دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر اطلاعیه‌ای صادر کرد تا به این موضوع رسیدگی شود.
https://mardomefarda.ir/vdci.yarct1apwbc2t.html
منبع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما