تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰
جالب است ۰
بزرگترین مطالعه ایالات متحده نشان می‌دهد که یک مایع ضد حفره از ۸۰ درصد از ایجاد حفره دندانی جلوگیری می‌کند. این درمان جدید از دیامین فلوراید نقره(SDF) استفاده می‌کند که مایع ارزان قیمتی است.
مایع ارزان‌قیمتی که دندان‌ها را «ضد پوسیدگی» می‌کند
حفره‌های دندانی موضوع ناراحت کننده‌ای هستند که در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به درد وحشتناک، تورم و شب‌های بی‌قراری شوند.

به نقل از آی‌ای، گروهی از پژوهشگران دانشگاه نیویورک(NYU) یک راه حل مبارزه با حفره دندانی را شناسایی کرده‌اند که هم موثر و هم مقرون به صرفه است.

 این درمان جدید از دیامین فلوراید نقره(SDF) استفاده می‌کند که مایع ارزان قیمتی است که از ایجاد حفره‌های دندانی جلوگیری می‌کند و حتی در مقابل بدتر شدن حفره‌های موجود نیز محافظت ایجاد می‌کند.


طبق بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران، این مایع ضد حفره به نوعی مانند مواد درزگیر ساختمانی برای دندان عمل می‌کند.
 
ریچارد نیدرمن، استاد اپیدمیولوژی و ارتقای سلامت در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیویورک و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: تحقیقات رو به رشد نشان می‌دهد که SDF که در دسترس‌تر و ارزان‌تر از سایر مواد مشابه است، می‌تواند از حفره‌های دندانی جلوگیری و آنها را متوقف کند و نیاز به سوراخ‌کاری و پر کردن دندان را کاهش دهد.

بیش از ۴۰۰۰ کودک با پوسیدگی دندانی
پوسیدگی دندان یا حفره‌های دندانی یک نگرانی شایع در بین دانش آموزان در سراسر جهان است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده(CDC) از برنامه‌های دندانپزشکی مدارس برای کمک به کاهش پوسیدگی و حفره‌های دندانی و حفظ سلامت دهان و دندان پشتیبانی می‌کند.

متخصصان دندانپزشکی تحت این برنامه، یک پوشش محافظ روی دندان‌های دانش آموزان اعمال می‌کنند.

اکنون SDF به عنوان یک مکمل امیدوارکننده برای چنین برنامه‌هایی ظاهر شده است.


طبق بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران، SDF در اصل توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) برای رسیدگی به حساسیت دندان تایید شده است.

پژوهشگران می‌گویند که این ماده می‌تواند جایگزینی سریع و بدون درد برای مواد و روش‌های ضد پوسیدگی باشد.

پژوهشگران در این مطالعه جدید، SDF و درزگیرها را روی تقریباً ۴۰۰۰ دانش آموز دبستانی در شهر نیویورک اعمال کردند و آنها را به مدت چهار سال پیگیری کردند تا ببینند این ماده چقدر در محافظت از دندان‌ها خوب عمل کرده است.

گفته می‌شود این برنامه که CariedAway نام دارد، بزرگترین مطالعه پیشگیری از پوسیدگی در مدارس ایالات متحده است. این مطالعه گسترده به پژوهشگران کمک کرد تا استفاده از SDF را با درزگیر معمولی دندان مقایسه کنند.

این محلول مایع به طور مستقیم بر روی سطح دندان اعمال می‌شود و آن را قادر می‌سازد تا باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی می‌شوند را از بین ببرد. علاوه بر این، این مایع معدنی شدن مجدد دندان‌ها را تقویت می‌کند و در نتیجه از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

دکتر رایان ریچارد راف‌استادیار اپیدمیولوژی و ارتقای سلامت در کالج دندانپزشکی دانشگاه نیویورک و نویسنده ارشد این مطالعه خاطرنشان کرد: مطالعه طولی ما مجدداً تأیید می‌کند که هم درزگیرها و هم SDF در برابر حفره‌ها در پوسیدگی مؤثر هستند. SDF یک جایگزین امیدوارکننده است که می‌تواند از پیشگیری از پوسیدگی در مدرسه حمایت کند و به عنوان گزینه دیگری که از پوسیدگی جلوگیری و آن را متوقف می‌کند، استفاده شود.

کاهش هزینه‌های دندانپزشکی با SDF
در شروع این کارآزمایی، تقریباً یک چهارم کودکان پوسیدگی درمان نشده داشتند. مشخص شد که SDF به اندازه درزگیرهای دندانی معمولی موثر است و از ۸۰ درصد پوسیدگی‌ها جلوگیری می‌کند و پیشرفت ۵۰ درصد موارد موجود را پس از دو سال متوقف می‌کند.

تاماریندا بری گودین یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اغلب تحقیقات نشان می‌دهند که SDF می‌تواند جلوی پیشرفت بیشتر پوسیدگی را بگیرد و مطالعه ما نشان داد که SDF می‌تواند در همان وهله اول از ایجاد حفره‌ها جلوگیری کند.

وی افزود: SDF یک گزینه برد-برد برای سلامت دندان کودکان فراهم می‌کند و به عنوان یک راه حل مبارزه با پوسیدگی می‌تواند دسترسی به مراقبت‌های دندانی را افزایش دهد و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهد.

این ماده می‌تواند به طور قابل توجهی نیاز به روش‌های پر کردن گسترده دندان‌ها را کاهش دهد.

یافته‌های این مطالعه در مجله JAMA Pediatrics منتشر شده است.
https://mardomefarda.ir/vdccxmqi.2bq1s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما