تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۷
جالب است ۰
رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت ادعای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره قصد باکو برای حمله به ارمنستان واقعیت ندارد.
علی‌اف: قصدی برای حمله به ارمنستان نداریم
به گزارش مردم فردا،«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، امروز(چهارشنبه) گفت که استانداردهای دوگانه برای برخی نهادهای بین‌المللی، از جمله اتحادیه اروپا رویه رایجی شده است و «اظهارات نامناسب جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ما را ناامید کرده است».
خبرگزاری جمهوری آذربایجان در این باره گزارش داد که علی‌اف در استقبال از یک هیات آلمانی به ریاست «مایکل هارمز» رئیس‌کمیته شرقی اقتصاد آلمان به این موضوع اشاره کرد.
رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت: اول از همه، اظهارات او واقعیت ندارد و خلاف هنجارهای قوانین بین‌المللی است. دوم، آذربایجان این اظهارات را در بردارنده تهدیداتی علیه کشورمان می‌داند. بورل گفته بود که اگر آذربایجان به ارمنستان حمله کند، با بیامدهای ناگواری مواجه خواهد شد.
او ادامه داد: بورل این اطلاعات را از کجا کسب کرده است که آذربایجان قصد دارد به ارمنستان حمله کند؟ ما چنین برنامه‌ای نداریم. این‌ها کنایه‌های آقای ماکرون هستند. تمام این‌ها بخشی از سیاست ضد آذربایجانی فرانسه است که مبتنی بر جلوه دادن چهره‌ای شرورانه از کشور ما در زمینه آمادگی آذربایجان برای حمله به ارمنستان است.
علی‌اف خاطرنشان کرد: پس از تنش‌های جدی در مرزها با ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۳، وضعیت در مرزها تا فوریه امسال آرام بود. اگرچه،  پس از آن که تک‌تیرانداز ارمنستانی یک سرباز آذربایجانی را به طور جدی مجروح کرد، ما باید به موقع و درست به آن پاسخ می‌دادیم. پاسخ ما چند دقیقه کوتاه طول کشید و همین کافی بود تا ارمنستان پی ببرد تلاش برای کشتن آذربایجانی‌ها بی‌مجازات باقی نمی‌ماند و همان طور که گفتم، از سپتامبر سال پیش، جز این مورد، در مرزها آرامش برقرار بود.
رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تاکید کرد: آقای بورل و آقای ماکرون این اطلاعات را نه از واقعیت، بلکه از خواب‌وخیال‌هایشان می‌گیرند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیری طولانی‌مدتی بر سر منطقه قره‌باغ داشته‌اند. جمهوری آذربایجان در سپتامبر ۲۰۲۳ کنترل این منطقه را در دست گرفت که اکثر ساکنان بومی آن ارمنستانی بودند. در پی حمله جمهوری آذربایجان، بیشتر ساکنان بومی قره‌باغ به ارمنستان گریختند. مقامات قره‌باغ اعلام کردند که موجودیت این دولت به رسمیت شناخته‌نشده از ۱ ژانویه ۲۰۲۴ پایان خواهد یافت.
علی‌اف در یکم فوریه ۲۰۲۴ گفته بود که معاهده صلح میان دو کشور تنها پس از اصلاحات در قانون اساسی ارمنستان امکان‌پذیر خواهد بود.
روسای جمهور این کشور در دیداری سه‌جانبه با صدراعظم آلمان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در چند روز گذشته، توافق کردند که با روش‌های صلح‌آمیز اختلافات موجود را حل کنند و تلاش‌هایشان برای مذاکرات صلح ادامه بیابد.
https://mardomefarda.ir/vdchmmni.23nxxdftt2.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین