تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۴
جالب است ۰
مصرف شربت گیاهیِ دوئوپکت - فورت برای درمان سرفه‌‌های حاد و مزمن، مفید است.
تسکین سرفه با شربت ضد سرفه‌ی گیاهی دوئوپکت - فورت
شربت دوئوپکت - فورت صددرصد گیاهی و دارای دو ترکیب جدید یعنی عصاره‌ی ریشه‌ی گیاه کاپتیس و عصاره‌ی برگ عشقه (پیچک) است و در قیاس با محصولات مشابه، اثربخشی بیشتری دارد. این شربت خلط‌آور، ضد التهاب و ضد سرفه است و می‌تواند با کاهش خلط در نتیجه عفونت حاد مجاری تنفسی و برونشیت مزمن، سرفه‌ی بیماران را تسکین بدهد. این شربت توسط شرکت کوشان فارمد به بازار ارائه شده است.

در دنیای امروزی، بسیاری از افراد از سرفه رنج می‌برند و بابت درمان آن به پزشک مراجعه می‌کنند. سرفه می‌تواند در نتیجه‌ی عواملی چون عفونت مجاری تنفسی فوقانی (ویروس سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس لارنژیت)، رینیت آلرژیک، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی (برونشیت و ذات‌الریه)، بیماری‌های ریوی (آسم، COPD، بیماری‌های ریوی بینابینی ریه و سرطان ریه)، نارسایی احتقانی قلبی، ترشحات پشت حلق، رفلاکس معده- مری، سیگار، مصرف برخی از داروها مانند داروهای کاهنده‌ی فشار خون بالا (مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند کاپتوپریل) و آمبولی یا کلاپس ریه اتفاق بیفتد. علاوه برگرفتن سابقه‌ی پزشکی و بررسی وضعیت بیمار، انجام تست‌هایی مثل ایکس-ری، سی‌تی اسکن، تست ریوی، تست تشخیص رفلاکس معده-مری، تست سوآب داخل بینی برای کرونا، تست خلط بالا آمده با سرفه و تست آلرژی پوستی به تشخیص نوع سرفه کمک می‌کند.


سه تقسیم بندی سرفه بر اساس مدت زمان
سرفه‌ی حاد مانند سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا و ذات‌الریه که کمتر از ۳ هفته به طول می‌انجامد؛ سرفه‌ی تحت حاد (حد وسط) که در صورت ادامه یافتن سرفه‌های حاد تا ۸ هفته، فرد مبتلا به سرفه‌ی تحت حاد است؛ و سرفه‌ی مزمن مانند سرفه‌های ناشی از آسم، بیماری ریوی، رفلاکس معده-مری، فیبروز ریوی و ترشحات پشت حلق که بیش از ۸ هفته به طول می‌انجامد. همچنین بر اساس میزان ترشحات، سرفه را می‌توان به دو نوع خشک و تر تقسیم‌بندی کرد. سرفه‌ی خشک معمولاً بر اثر سرما خوردگی یا آنفلوآنزا، شکل می‌گیرد. در این حالت مخاط کمی در گلو ایجاد شده یا هیچ مخاطی وجود ندارد و فرد مبتلا تنها با احساس خارش در گلوی خود مواجه شده و قادر به متوقف کردن سرفه نیست. در نتیجه استفاده از داروهای ضد سرفه معمولاً درمانی مناسب برای این نوع از سرفه‌هاست؛ چرا که سرفه کردن نه‌تنها مزیتی برای بیمار ندارد، بلکه باعث ایجاد جراحت در سیستم تنفسی نیز می‌شود. سرفه‌ی تر یا سرفه‌ی خلط‌دار نوعی سرفه است که در آن خلط بیشتری در ریه‌ها تولید شده و در نتیجه فرد احساس می‌کند چیزی در قفسه‌ی سینه یا گلویش گیر کرده است. در نتیجه داروهای خلط‌آور درمانی مناسب برای این نوع از سرفه‌ها هستند.

سرفه در افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا متداول است و در آنفولانزا معمولاً با شدت بیشتری بروز می‌کند، اما در مورد آلرژی سرفه گاهاً رخ می‌دهد. از علائم متداول سرفه می‌توان به احساس گلودرد، ترشحات پشت حلق، گرفتگی بینی، ضربان قلب، بوی بد دهان، گرفتگی صدا و خلط اشاره کرد. اما در صورت بدتر شدن سرفه و بروز علائمی مثل ضربان شدید قلب، سرفه‌های خلط‌دار سبز یا زرد زیاد، خس‌خس سینه و سنگینی قفسه‌ی سینه، تب بالای ۳۸ درجه به مدت بیش از ۳ روز، سرفه به مدت بیش از ۷ روز، سرفه‌ی زیاد در طول شب و اختلال خواب، وجود لخته خون در سرفه، کاهش وزن ناخواسته، تورم غدد لنفاوی گلو و احساس درد، سرفه‌ی نوزادان با سن ۶ ماه و کمتر، از دست دادن اشتها، خستگی و تعریق شبانه حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

برای درمان سرفه اغلب مصرف داروهای بدون نسخه ضد سرفه و خلط‌آور، مصرف آنتی‌بیوتیک در صورت صلاح‌دید پزشک معالج به دلیل وجود عفونت ناشی از باکتری مانند برونشیت و ذات‌الریه، استفاده از داروهای استنشاقی (کورتیکواستروئید و برونکودیلاتور) برای درمان آسم و بیماری انسدادی مزمن ریوی، آنتی هیستامین و ضداحتقان و آنتی اسید برای رفلاکس معده-مری توصیه می‌شود. اغلب سرفه‌ها منشاء ویروسی دارند. بنابراین نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست. آنتی‌بیوتیک‌ها تنها برای درمان سرفه‌های ناشی از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند و استفاده‌ی نادرست و بیش از حد آنها منجر به ایجاد مقاومت میکروبی و نیز بروز عواض جانبی از جمله راش پوستی، عوارض گوارشی، عفونت قارچی و سرگیجه می‌شود.

راهنمای بهبود سرفه در بیماری ویروسی: مصرف یک یا دو قاشق عسل حل‌شده در آب (برای کودکان بالای یک سال)، انجام فیزیوتراپی قفسه‌ی سینه برای کودکان درصورت وجود سرفه‌های خلط‌دار، بالا نگه داشتن سر با استفاده از یک بالش اضافه در زمان استراحت، نوشیدن مایعات ولرم جهت تسکین گلودرد، تسکین گلودرد با استفاده از شربت سرفه، دوری از هرگونه دود سیگار و هوای آلوده، غرغره کردن با آب نمک (۱/۲ قاشق غذاخوری در یک فنجان آب ولرم)، نوشیدن آب به مقدار زیاد، تسکین سرفه با اضافه کردن عسل یا زنجبیل به آب داغ، استفاده از داروهای گیاهی، استراحت کافی داشتن، استفاده از آب‌نبات‌های مکیدنی حاوی منتول، استفاده از بخورگرم همراه با روغن‌های معطر همچون اکالیپتوس یا رزماری به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه و دوری از محرک‌های محیطی.

درمان‌های گیاهی متداول‌ترین برای سرفه:
 عشقه برای بهبود علائم برونشیت و سرفه؛ پروبیوتیک برای کاهش علائم بیماری از طریق تقویت سیستم ایمنی؛ عسل برای تسکین شدت و تعداد سرفه؛ ریشه‌ی گل ختمی برای تسکین سرفه و گلودرد به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی؛ آناناس دارای خاصیت ضد التهابی و خلط آوری به دلیل وجود بروملین؛ آویشن برای تسکین سرفه، گلودرد و درمان برونشیت و مسائل گوارشی؛ برگ درخت نارون لغزنده برای درمان گلودرد و سرفه؛ عسل و لیموترش برای تسکین گلو درد و سرفه از طریق  تقویت سیستم ایمنی؛ چای نعنا برای کمک به خارج شدن خلط؛ ریشه‌ی شیرین‌بیان برای کاهش تعداد سرفه به دلیل خاصیت ضدالتهابی و خلط‌آوری؛ زردچوبه برای تسکین سرفه ناشی از رفلاکس معده-مری و سرفه‌های طولانی‌مدت و التهاب گلو به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی؛ زنجبیل برای تسکین گلودرد و التهاب مجاری تنفسی به دلیل خاصیت ضد التهابی؛ و سنجد که به دلیل خاصیت ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی برای تسکین گلودرد و سرفه مفید است.

شربت ضد سرفه‎ی گیاهی دوئوپکت-فورت نیز با دارا بودن دو ترکیب جدید، از موثرترین درمان‌های گیاهی برای التیام سرفه محسوب می‌شود. برگ عشقه (پیچک) جزء داروهای گیاهی مورد تاییدیه‌ی فارماکوپه اروپا بوده که در میان پزشکان به عنوان یکی از خلط‌آورهای محبوب شناخته شده است که علاوه بر خاصیت خلط‌آوری، دارای اثرات برونکواسپاسمتیک است و در نتیجه به خروج بهتر خلط از مجاری ریوی و کاهش تعداد دفعات سرفه کمک می‌کند. این شربت همچنین حاوی ترکیب جدیدی به نام ریشه گیاه کاپتیس است که به عنوان گیاهی درمانی در لیست فارماکوپه کشورکره قرار گرفته است. بر اساس مطالعات بالینی بربرین، ماده‌ی موثر این گیاه، در بهبود عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفسی و همچنین برونشیت تاثیر به‌سزایی داشته است. این گیاه در کنار اثر ضدالتهابی و خلط‌آوری قوی، دارای اثرات ضد سرفه نیز هست.

شربت دوئوپکت - فورت درمانی کمکی برای بیماران مبتلا به آسم و بیماری انسداد ریوی مزمن است، خواب‌آلودگی ایجاد نمی‌کند و کم‌ترین عوارض جانبی را برای مصرف‌کنندگان دربردارد. این شربت به دلیل استفاده از شیرین کننده سوکرالوز و سوربیتول برای استفاده‌ی افراد مبتلا به دیابت هم مناسب است و طعم دل‌پذیر گیلاس دارد. این شربت برای افراد ۲ تا ۶ سال سه باردرروز، هر بار ۵ میلی لیتر، برای افراد ۷ تا ۱۴سال سه بار در روز، هر بار۱۰میلی لیتر و برای افراد بالای ۱۵ سال سه بار در روز، هر بار ۱۵ میلی لیتر تجویز شده است.
 
 
 
 
https://mardomefarda.ir/vdcjm8e8.uqetazsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما