تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۸
جالب است ۰
مشاور ارشد امنیت ملی دونالد ترامپ از احتمال اعمال یک نظام طبقاتی در میان اعضای ائتلاف ناتو در صورت رسیدن دوباره او به ریاست جمهوری خبر داد.
مشاور ترامپ: ناتو را طبقاتی خواهیم کرد
به گزارش مردم فردا،«کیث کلاگ» در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت این نامزد ریاست جمهوری پیشتاز رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه آمریکا در صورت رسیدن مجدد به ریاست جمهوری، تغییراتی در نظام حاکم بر ائتلاف ناتو اعمال خواهد کرد که باعث قطع تدابیر حمایتی ائتلاف برای برخی اعضایی که شروط و الزامات را برآورده نکنند خواهند شد.

کلاگ که یک ژنرال بازنشسته و از مقامات سابق شورای امنیت ملی آمریکا در زمان دولت دونالد ترامپ بوده توضیح داد در این نظام جدید در ناتو در صورتی که یک کشور عضو نتواند دست کم دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای بودجه نظامی صرف کند دیگر از حمایت دسته جمعی اعضا طبق «بند پنجم» اساسنامه برخوردار نخواهد شد.

بند پنجم اساسنامه ناتو مشهور به بند «دفاع دسته جمعی» تصریح می‌دارد «حمله به یک عضو ائتلاف ناتو به عنوان حمله به تمامی اعضا در نظر گرفته شده و اعضای ائتلاف باید به طور مناسب به این حمله پاسخ دهند».

محروم شدن یک عضو ائتلاف از این بند به این معنی خواهد بود که دیگر تضمینی برای آنکه اعضای دیگر ناتو در زمان حمله، به آن کمک کنند وجود نخواهد داشت.

کیث کلاگ که قبلا به عنوان مشاور امنیت ملی «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا خدمت کرده در مصاحبه با رویترز گفت: «در جایی که من به آن تعلق دارم ائتلاف مهم است. اما اگر قرار باشد شما بخشی از یک ائتلاف باشید باید در آن مشارکت کنید.»

به نوشته رویترز، ترامپ اخیرا در اظهار نظری جنجالی در یک تجمع انتخاباتی گفت در صورت رسیدن دوباره به ریاست جمهوری از آن دسته از اعضای ناتو که بودجه نظامی کافی نداشته باشند دفاع نخواهد کرد و حتی روسیه را تشویق به حمله به آن‌ها می‌کند.

ترامپ بعد از تجربه پیروزی‌های متوالی قاطع در رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه در ایالت‌های آیووا، نیو همپشایر و نوادا فاصله چندانی با تعیین به عنوان نامزد ریاست جمهوری نهایی حزب برای انتخابات ۲۰۲۴ ندارد.

کلاگ همچنین گفت ترامپ در صورتی که پیروز انتخابات ۲۰۲۴ شود احتمالا پیشنهاد برگزاری اجلاس سران ناتو در ژوئن ۲۰۲۵ با هدف بحث درباره آینده این ائتلاف را ارائه خواهد کرد. 

او بیان داشت که ائتلاف ناتو در ادامه ممکن است تبدیل به یک «ائتلاف طبقاتی» شود که در آن برخی از اعضا امتیازات حمایتی و امنیتی بیشتری نسبت به برخی اعضای دیگر به دلیل پایبندی به بند‌های اساسنامه ناتو داشته باشند.

ستاد انتخاباتی ترامپ پیش از این کلاگ را به عنوان یک مشاور سیاسی که ممکن است در دولت احتمالی او نقشی را پیدا کند معرفی کرده است.ترامپ و متحدانش از کاستن از مشارکت آمریکا در ائتلاف ناتو صحبت کرده و از این که اعضای اروپایی ائتلاف سهمی عادلانه برای بودجه ناتو پرداخت نمی‌کنند شکایت کرده‌اند.

کلاگ توضیح داد در نظام طبقاتی در ناتو علاوه بر محرومیت از امتیاز حمایتی بند پنجم، مجازات‌هایی علیه اعضا همچون محروم شدن از مانور و آموزش یا تجهیزات و منابع نظامی مشترک ممکن شده و کشور‌های عضو برای خارج شدن از این ائتلاف آزاد خواهند بود.
https://mardomefarda.ir/vdciyrar.t1apw2bcct.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین