تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۴
جالب است ۰
در روزی که مجلس لایحه بودجه 1403 را تصویب کرد، رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایجاد 441 هزار میلیارد تومان ناترازی در بودجه توسط مجلس خبر داد، رئیس کمیسیون تلفیق نیز با رد این مدعا، اظهار کرد که به سقف بودجه تنها 100 همت، آن هم با شفاف سازی اضافه شده است.
سقف چالش برانگیز بودجه
به گزارش مردم فردا،نمایندگان مجلس دیروز در حالی بخش اول لایحه بودجه شامل دخل و خرج کلی دولت را تصویب کردند که رئیس سازمان برنامه  و بودجه اعتراض خود را نسبت به تحمیل بار مالی 441 هزار میلیارد تومانی به این لایحه در نتیجه مصوبات مجلس اعلام کرد. با این حال، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با بیان این که هزینه ها و درآمدها در لایحه بودجه سال آینده یکسان است، اظهار کرد که سقف بودجه تنها 100 هزار میلیارد تومان بیشتر از لایحه دولت بوده و البته این میزان را مجلس افزایش نداده، بلکه با شفاف سازی این منابع حاصل شده است. درخور ذکر است بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول است که بررسی آن در مجلس بعد از تایید مصوبات لایحه بودجه در بخش اول از سوی شورای نگهبان انجام خواهد شد.
 
  دخل و خرج دولت در سال 1403 مشخص شد
به گزارش خراسان، نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز خود، بخش اول لایحه بودجه سال آینده را تصویب کردند. بر این اساس منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و همچنین مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) و مالی، بیش از 2 میلیون و 837 هزار و 140 میلیارد تومان (بیش از 2837 همت) و به شرح زیر خواهد بود: منابع عمومی (که منظور از بودجه دولت معمولاً این بخش است)  بیش از 2 میلیون و 562 هزار و 40 میلیارد تومان (بیش از 2562 همت)، درآمد اختصاصی وزارتخانه ها و موسسات دولتی (غیر از شرکت های دولتی) بیش از 275 هزار و 100 میلیارد تومان (بیش از 275 همت).

 اعتراض رئیس سازمان برنامه و بودجه به ایجاد ناترازی 441 هزار میلیاردی در بودجه توسط مجلس
بودجه سال آینده در حالی در بخش اول در مجلس بسته شد که داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه به ایجاد ناترازی در چندین بخش بودجه توسط نمایندگان اعتراض کرد. به گزارش ایرنا، محورهایی که وی مورد اشاره قرار داد، به شرح زیر است:حدود 51 همت در تبصره 13: در این تبصره چندین حکم آمده است. از جمله این که دولت در بخشی مکلف شده مابه التفاوت سود را تا 4 درصد پرداخت کند. این موضوع 14 همت بار مالی خواهد داشت. همچنین افزایش بودجه در دو مورد برای صدا و سیما و قوه قضاییه اتفاق افتاده که بار مالی آن نیز 37 همت و مجموع آن حدود 51 همت خواهد بود.
295 همت در تبصره 15:  به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه مجموع تغییراتی که در تبصره ۱۵ لایحه بودجه اتفاق می افتد اعم از: 3 هزار امتیاز فوق العاده خاص، افزایش حداقل حقوق به ۱۰ میلیون تومان، افزایش مستمری‌های بنیاد شهید، افزایش حقوق از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد و فوق العاده خاص وزارت کشور، مجموعاً ۱۲۰ همت بار مالی ایجاد می کند. علاوه بر این ۱۷۰ همت هم برای پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی در این تبصره پیش‌بینی شده است. جمع این موارد (به همراه موارد دیگر) به معنی 295 همت بار مالی در تبصره ۱۵ برای دولت خواهد بود.95 همت در تبصره های 4 و 7: رئیس سازمان برنامه همچنین تصریح کرد، طبق آن چه که سازمان برنامه احصا کرده، در تبصره 4 و 7 نیز به ترتیب 80 و 15 هزار میلیارد تومان بار مالی اضافی به لایحه بودجه 1403 الحاق شده است.
 
 تاکید رئیس کمیسیون تلفیق بر افزایش نیافتن سقف بودجه در مجلس
در این حال، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره این که آیا مجلس امروز ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی جدید به دولت تحمیل کرد؟ گفت: همان طور که مجلس پیش بینی کرد، درآمد‌ها ۲۵۶۲ همت و هزینه‌ها نیز ۲۵۶۲ است؛ آن چه دولت به مجلس آورده بود ۲۴۶۲ همت بود که فرق آن ۱۰۰ همت است. از این رو مجلس این ۱۰۰ همت را افزایش نداد، بلکه با شفاف سازی این منابع حاصل شد و اصلا سقف بودجه دولت را بالا نبرد. به گزارش خراسان، البته باید منتظر توضیحات بعدی در این زمینه در تشریح شفافیت بودجه بود.

خبر مرتبط:
حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده تعیین شد
بردبار: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در ادامه بررسی بندهای هزینه ای لایحه بودجه سال آینده ، میزان سقف و حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان و نیروهای مسلح و نحوه افزایش حقوق ها را تعیین کردند تا در صورت تایید نهایی بودجه توسط شورای نگهبان از ابتدای سال آینده اجرایی شود.بدین ترتیب حداقل حقوق کارمندان در سال آینده به 10 میلیون تومان و برای بازنشستگان به 9 میلیون تومان افزایش یافت، سقف خالص دریافتی ها نیز 70 میلیون تومان شد. البته ۳هزار امتیاز فوق العاده خاص نیز به همه گروه‌های حقوق بگیر اختصاص یافت که به گفته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق، معادل یک میلیون و 600 هزار تومان تا 2 میلیون تومان به کف حقوق ها در سال آینده افزوده خواهد شد.
https://mardomefarda.ir/vdcfe1d0.w6d0vagiiw.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین