تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
سازمان هواشناسی نسبت به کاهش محسوس دما و بارش برف و باران در شش استان و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ متر در جنوب کشور هشدار داد.
به گزارش مردم فردا،سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زردرنگ از بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف و کاهش محسوس دما طی روز یکشنبه ( ۱۷ دی) در خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال شرق هرمزگان خبر داد.
بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال آبگرفتگی معابر، کاهش محسوس دما و احتمال آسیب به محصولات، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و حفاظت از کندوها با توجه به نوسانات محسوس دما، عدم انجام مبارزه شیمیایی در دمای زیر صفر، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و استفاده از کودهای مناسب برای مقاومت گیاهان به سرما را توصیه می‌کند.
این سازمان همچنین با صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا ۱ متر و دور از ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر طی روز دوشنبه (۱۸ دی) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و در تنگه هرمز و دریای عمان خبر داد.
در اثر این مخاطره جوی اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، احتمال آسیب به شناورهای سبک، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل دور از انتظار نیست. 
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها  و مخاطرات در این شرایط جوی، ممانعت از فعالیت‌های تفریحی، منع تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی ساحلی و فراساحل را توصیه می‌کند.
هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
https://mardomefarda.ir/vdccepqi.2bqi48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین