تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۱
جالب است ۰
وقوع ۲ انفجار تروریستی در کرمان، واکنش‌های جهانی را در پی داشت.
واکنش‌های جهانی به انفجارهای تروریستی در کرمان
به گزارش مردم فردا، انفجارهای تروریستی عصر چهارشنبه در چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج «قاسم سلیمانی» و هم‌رزمانش در کرمان که باعث شهادت شماری از مردم ایران شد، واکنش‌هایی را در سطح جهانی در پی داشت.
طبق اعلام «احمد وحیدی» وزیر کشور، در این ۲ انفجار ۸۴ نفر به شهادت رسیده‌اند و ۲۸۴ نفر هم مجروح شده‌اند.
در اولین واکنش، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه «از حملات شنیع تروریستی در استان کرمان» ابراز تاسف کرد و جان‌باختن شماری مردم ایران در این حادثه را تسلیت گفت.
جنبش‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی نیز اقدام تروریستی در کرمان را محکوم کردند. 
در بیانیه جهاد اسلامی آمده است که «اقدام بزدلانه در کرمان، همبستگی امت ما در حمایت از مقاومت که شهید سلیمانی یکی از نمادهای آن است را گسترش خواهد داد».
حماس نیز اعلام کرد: کلیه اقدامات تروریستی علیه غیرنظامیان را که به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در جمهوری اسلامی ایران در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی و نقشه‌های شوم آن علیه امنیت و منافع مردم منطقه است، محکوم می‌کنیم.
دفتر آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق هم حادثه تروریستی در کرمان را به خانواده‌های قربانیان و ملت ایران تسلیت گفت.
«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق این حادثه را به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران تسلیت گفت و از جامعه جهانی به‌خصوص کشورهای آسیب‌دیده از آفت تروریسم خواست برای خشک کردن منابع تأمین مالی تروریسم و کاهش دادن پیامدهای منفی آن بر ثبات و امنیت ملت‌ها، دست‌ به دست هم دهند و همکاری کنند.

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: این انفجارها در راستای تلاش‌ها برای مقابله با ایران و نقش آن در مبارزه با استکبار و حمایت از مساله فلسطین و مقاومت است. ما مطمئن هستیم جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر از تمام توطئه‌هاست و تمام تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای برهم زدن امنیت این کشور با شکست مواجه خواهد شد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم حمله تروریستی در کرمان را به رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و اعلام کرد: کشتار غیرنظامیانی که از آرامگاه (شهید سلیمانی) بازدید می‌کردند، از نظر ظلم و شقاوت بسیار تکان‌دهنده است. ما تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرد.
کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه، نروژ، انگلیس، سوئیس، اتریش، بلژیک، ایتالیا، صربستان، ایرلند، هلند و بلاروس هم حوادث تروریستی در کرمان را محکوم کردند.
کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، مصر، اردن، قطر، لبنان، عربستان سعودی، امارات، عمان، کویت، بحرین، تشکیلات خودگردان فلسطین، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و گرجستان نیز با محکومیت این اقدام تروریستی، به مردم ایران تسلیت گفتند.

در آسیا کشورهای چین، کره جنوبی، هند، بنگلادش و مالزی، کشورهای آفریقایی موریتانی و لیبی و همچنین کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در قاره آمریکا جزو کشورهایی بودند که تاکنون این حادثه را محکوم کردند.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای با محکومیت این انفجارها به خانواده‌های شهدا و همچنین مردم و دولت ایران تسلیت گفت.
https://mardomefarda.ir/vdcaamnu.49nuy15kk4.html
منبع : ایسنا
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین