تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۳
جالب است ۰
ترور «صالح العاروری» از فرماندهان ارشد حماس و سایر همراهان وی از فرماندهان القسام، شاخه نظامی حماس، در ضاحیه جنوبی بیروت توسط اسرائیل می‌تواند به تغییر ابعاد میدانی و سیاسی جنگ غزه منجر شود.
جنگ در غزه، ترور در لبنان/ پ
به گزارش مردم فردا،پیش بینی می‌شود گروه‌های مقاومت فلسطین به این عملیات تروریستی پاسخ نظامی دهند و مذاکرات آتش‌بس تا مدت دیگری به تعویق بیفتد.
در اولین پیامد، برخی منابع به نقل از حماس گزارش دادند همه مذاکرات برای توافق آتش‌بس بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل متوقف شده است. تنها اندکی پیش از عملیات تروریستی اسرائیل در ضاحیه لبنان، المیادین گزارش داده بود که گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی به میانجی مصری اطلاع داده‌اند که آماده توافق آتش‌بس هستند.
اما به نظر می‌رسد اکنون عملیات تروریستی علیه مقاومت فلسطین در لبنان، توجیه هر نوع مذاکره را برای فلسطینی‌ها تا مدت دیگری از بین برده است.
تغییر فضای غرب آسیا موجب شد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که آماده سفر به فلسطین اشغالی بود، این سفر را به تعویق بیاندازد. پایگاه خبری اکسیوس به نقل از مقامات ارشد آمریکایی گزارش داد که اسرائیل درباره برنامه برای عملیات ترور العاروری، به واشنگتن اطلاعی نداده بود و مقامات کاخ سفید همزمان با اجرای عملیات از طریق اسرائیل درباره آن مطلع شدند.
ترور صالح العاروری از چند وجه حائز اهمیت است. اول اینکه این ترور همزمان با مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی رخ داده است و این نشان می‌دهد بدنه اصلی سیاسی و نظامی در تل‌آویو تمایلی به پایان جنگ ندارد. چرا که اگر تمایل اصلی بر آتش‌بس بود، اجرای چنین عملیاتی برای مدتی پس از توافق آتش‌بس به تعویق می‌افتاد.
در واقع اسرائیل همچنان خود را شکست خورده جنگ غزه می‌داند و در میز مذاکره دستاوردی برای خود نمی‌بیند. به همین ترتیب این ترور یک تحرک برای جبران ناکامی در شرایط میدانی غزه نیز ارزیابی می‌شود.
پس از عملیات طوفان الاقصی، یکی از محتمل‌ترین سناریوها افزایش اقدامات تروریستی اسرائیل علیه رهبران مقاومت فلسطین بود. اقدام به ترور العاروری از این جهت برای اسرائیل دستاورد محسوب می‌شود که وی از همراهان «یحیی سنوار» و از مهندسان عملیات طوفان الاقصی شناخته می‌شد. العاروری به مدیریت عملیات‌های ضد اسرائیلی در کرانه باختری نیز مشهور بود.
اسرائیل یکی از بیشترین سوابق را در ترور هدفمند در جهان را داراست و برخی از ناظران معتقدند عملیات طوفان الاقصی یک اقدام پیشدستانه در برابر اقدامات تروریستی طراحی شده اسرائیل علیه مقاومت فلسطین بود. در واقع پیش از عملیات ۱۵ مهر (۷ اکتبر) گروه‌های مقاومت فلسطین از وجود نقشه‌های تروریستی اسرائیل علیه رهبران خود مطلع شده بودند.
«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در واکنش به عملیات تروریستی علیه دفتر حماس در بیروت گفت ترور صالح العاروری مشابه ترورهای دیگری است که حماس از زمان تاسیس شاهد بوده است. بسیاری از رهبران گروه ها و سازمان‌های فلسطینی توسط اسرائیل ترور شده‌اند.
عملیات تروریستی ضاحیه جنوبی لبنان از لحاظ واکنش احتمالی مقاومت لبنان نیز بسیار حائز اهمیت ارزیابی می‌شود.
ترور العاروری در حالی رخ داد که همه چیز برای سخنرانی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در چهارمین سالگرد ترور شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروهای قدس سپاه آماده شده بود.
همه گروه‌های لبنانی عملیاتی تروریستی اسرائیل در خاک این کشور را محکوم کردند. «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیش‌برد امور لبنان اولین مقام لبنانی بود که انفجار رخ‌داده در حومه جنوبی بیروت را محکوم کرده و اظهار داشت: « این انفجار یک جنایت اسرائیلی است که بی‌شک با هدف وارد کردن لبنان به مرحله‌ جدید درگیری پس از تجاوزهای روزانه و مداوم به جنوب لبنان، صورت گرفته است.»
دفتر نخست وزیر لبنان اعلام کرد به سبب نقض حاکمیت لبنان، این کشور علیه اسرائیل به سازمان ملل شکایت خواهد کرد.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در اولین سخنرانی خود پس از عملیات طوفان الاقصی به اسرائیل هشدار داده بود که حزب الله هیچ نوع اقدام تروریستی اسرائیل در خاک لبنان را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.
حزب الله ‎لبنان پس از عملیات تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور شماری از فرماندهان ‎حماس، اعلام کرد: «انجام این ترور در قلب بیروت را حمله‌ای خطرناک به حاکمیت، مردم، امنیت و مقاومت لبنان و حاوی پیام‌های سیاسی-امنیتی می‌دانیم که به تحولی خطرناک در جریان جنگ بین دشمن و محور مقاومت منجر شده و بدون پاسخ نخواهد ماند.»
عملیات تروریستی اسرائیل در لبنان به فاصله یک هفته پس از عملیات تروریستی در دمشق علیه منافع ایران و شهادت «سید رضی موسوی» از فرماندهان سپاه انجام می شود و یک اقدام تحریک آمیز دیگر علیه ایران نیز ارزیابی می‌شود.
هر چند اقدامات تروریستی اسرائیل با هدف احیای بازدارندگی از بین رفته در فلسطین اشغالی انجام می‌شود اما می‌تواند به موازنه تهدید و تشدید وحشت در منطقه منجر شود. افزایش عملیات استشهادی در فلسطین اشغالی یکی از پیامدهای دیگر تحرکات تروریستی اسرائیل علیه محور مقاومت خواهد بود.
https://mardomefarda.ir/vdchqmni.23niidftt2.html
منبع : خبر آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین