تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۳
جالب است ۰
کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق، شامگاه شنبه درصد مشارکت در انتخابات ویژه شوراهای استانی عراق را 67 درصد و بی‌سابقه اعلام کرد.
مشارکت بی‌سابقه در مرحله نخست انتخابات شوراهای استانی عراق
به گزارش مردم فردا،کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق شامگاه شنبه (۱۶ دسامبر)، از مجموع یک میلیون و ۵۰ هزار و ۶۵۳ نفر واجد شرایط، ۷۰۶ هزار و ۸۰۵ نفر در انتخابات ویژه نیروهای امنیتی شرکت کردند. 

رأی‌گیری ویژه نیروهای نظامی و امنیتی عراق برای انتخابات شوراهای استانی از صبح روز شنبه آغاز شده بود و قرار است انتخابات عمومی آن در روز دوشنبه (۱۸ دسامبر) برگزار شود.

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، با انتشار این خبر، گزارش داد کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق با بی سابقه توصیف کردن درصد مشارکت اعلام کرد که هیچ گونه حادثه امنیتی در این انتخابات رخ نداد. ساعت شش عصر روز شنبه پس از آنکه شرکت‌کنندگان در انتخابات، آراء خود را بدون هیچ مشکلی به صندوق‌ها انداختند، درهای حوزه‌های رأی‌گیری بسته شد.

مردم عراق برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون برای شرکت در انتخابات شوراهای استانی، به پای صندوق رای رفتند. پیش از این انتخابات شوراهای استانی در سال ۲۰۰۹ در عراق برگزار شده بود، در سال ۲۰۱۸ و همزمان با انتخابات پارلمانی نیز قرار بود برگزار شود اما بارها به تعویق افتاد.

این انتخابات در ۱۵ استان از ۱۸ استان عراق برگزار شد و ۳ استان منطقه کردستان عراق طبق قانون دولت فدرال این کشور، مشمول این انتخابات نشد.

طبق قانون اساسی عراق، شوراهای استانداری اختیارات وسیعی دارند، تا جایی که حق صدور قوانین محلی را دارا هستند و همانند یک دولت کوچک، امور استان و مسئولیت رصد بودجه بخش بهداشت، حمل و نقل و آموزش بر عهده آن‌هاست.

انتخابات پیش رو در حالی برگزار می‌شود که یکی از خواسته‌های اصلی تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ که به استعفای دولت وقت عراق منجر شد، انحلال شوراهای استانداری و برگزاری انتخابات بود، به گفته گروه‌های معترض شوراهای استانداری به دلیل عدم برگزاری انتخابات دچار فسادهای کلانی شده‌اند.
https://mardomefarda.ir/vdceew8w.jh8wni9bbj.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین