تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۱
جالب است ۰
اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی (ADHD) و اختلال اوتیسم (Autism) دو حالت نوروتوسعه‌ای هستند که به‌ نظر می‌آید بسیار به یکدیگر شباهت داشته باشند. بررسی علائم مشترک این دو اختلال، راهکارهای تشخیص صحیح، تاثیر آن‌ها در محیط مدرسه و ارتباطات فردی برای پشتیبانی از افراد مبتلا به این اختلالات بسیار مفید خواهد بود.
تفاوت اوتیسم با بیش فعالی را بدانید

آشنایی با اوتیسم

این اختلال بر ارتباطات اجتماعی، رفتارهای تکراری و مشکلات در تعامل با محیط اطراف تاثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به Autism احتمال دارد تجربیات حسی خاصی داشته باشند که بر واکنش‌ها و رفتارهای آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

علائم Autism

  • مشکلات ارتباطی: افراد مبتلا به Autism احتمال دارد در برقراری ارتباطات اجتماعی دشواری داشته باشند، از جمله درک و استفاده از ژست‌ها و علائم غیرکلامی.
    رفتارهای تکراری: تکرار رفتارها، سخت‌گیری در روال‌ها و تمایل به تکرار عملکردها یکی از ویژگی‌های مشخص افراد درگیر این اختلال است.
    تحلیل حسی: حساسیت یا ناحیه‌های خاص در تجربیات حسی احتمالا در افراد مبتلا به اختلال اوتیسم وجود داشته باشد که بر واکنش‌ها و تعاملات آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

آشنایی با اختلال بیش‌فعالی

این اختلال بر ارتباطات اجتماعی، تمرکز و کنترل اندام‌ها موثر است. این مسئله از دوران کودکی شروع می‌شود و در دوران بزرگی هم ادامه می‌یابد.

علائم اختلال بیش‌فعالی

  • کمبود توجه: دشواری در تمرکز و توجه به کارها، چالش در پایان‌دادن به وظایف و کارهای روزمره.
    بیش‌فعالی: حرکات مداوم و بدون استراحت، عدم قابلیت برخورد با انتظارها و رفتارهای بی‌انضباطی.
    اختلال در تنظیم عاطفی: نوسانات شدید در حالت‌های عاطفی، افزایش حساسیت به‌نقد و نظرات و چالش‌ها در مدیریت احساسات.

تاثیرات اجتماعی و تحصیلی

اختلال بیش‌فعالی می‌تواند تاثیرات مختلفی بر زندگی اجتماعی و تحصیلی فرد داشته باشد. افراد مبتلا به این اختلال احتمال دارد در محیط‌های اجتماعی چالش‌هایی داشته باشند و در تحصیلات نیز با مشکلاتی مواجه شوند.

اهمیت تشخیص زودهنگام و مداخلات فراگیر

تشخیص زودهنگام و شروع مداخلات فراگیر در بهبود علائم و توانمندی‌های فرد نقش دارد و در مدیریت این اختلال موثر است. حمایت‌های مناسب از سوی خانواده و محیط تحصیلی نقش مهمی در موفقیت افراد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی ایفا می‌کند.

تشخیص ADHD و اوتیسم

فرایند تشخیص اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی (ADHD) و اختلال Autism مستلزم یک ارزیابی جامع است که شامل مشاهده رفتاری، تاریخچه پزشکی و گاهی اوقات آزمون‌های روان‌شناختی می‌شود. بااین‌حال، چالش در اینجاست که برخی از علائم احتمال دارد همپوشانی داشته باشند که تشخیص دقیق را دشوار می‌کند.

علائم مشترک ADHD و Autism

کودکان مبتلا به ADHD و کسانی که در طیف اوتیسم قرار دارند، احتمالا علائم مشترکی نظیر مشکلات در تمرکز، توجه و کنترل اندام‌ها داشته باشند. مشکلات در ارتباطات نیز شایع است و بر تحصیلات و ارتباطات اجتماعی آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

اثرات بر کارهای مدرسه

در محیط تحصیلی، هر دو ADHD و Autism می‌توانند چالش‌هایی را ایجاد کنند. مشکلات در تمرکز و بی‌انضباطی بر یادگیری تاثیرگذار است.

چالش‌ در ارتباطات

ارتباطات فردی نیز تحت تاثیر ویژگی‌های ADHD و Autism قرار دارد. کودکان مبتلا به این اختلالات با مشکلات تعامل اجتماعی و ارتباطات روبرو می‌شوند که نیازمند درک و پشتیبانی از سوی همکاران، مربیان و اعضای خانواده هستند.

تفاوت‌ها بین ADHD و اوتیسم

با وجود شباهت‌ها، تفاوت‌ها نیز حائز اهمیت خواهد بود. ADHD عمدتا با علائم ناشی از عدم تمرکز، بیش‌فعالی، و بی‌انضباطی شناخته می‌شود، درحالی‌که Autism شامل چالش‌های ارتباطی اجتماعی و رفتارهای تکراری خواهد شد.

علائم زمینه‌ای

علائم اصلی این اختلال شامل کمبود توجه، بیش‌فعالی و بی‌انضباطی هستند. افراد احتمال دارد در تمرکز بر وظایف، حرکات زیاد و چالش‌هایی در مدیریت اندام‌ها دشواری‌هایی داشته باشند. برعکس، اوتیسم بیشتر با مشکلات ارتباطات اجتماعی، رفتارهای تکراری و محدودیت در تفکر و تخیل شناخته می‌شود. افراد مبتلا به Autism احتمال دارد در برقراری ارتباطات اجتماعی مسئله داشته باشند.

علائم ارتباطی

علائم ارتباطی در ADHD وجود دارد، اما عمدتا به‌عنوان بخشی از علائم اصلی نیستند. افراد در بسیاری مواقع، مشکلاتی در مواجهه با انتظارات اجتماعی دارند. مشکلات ارتباطات اجتماعی در Autism بسیار بیشتر و ژرف‌تر است. افراد این امکان را دارند تا مشکلاتی در درک ژست‌ها، علائم غیرکلامی و اشتراک احساسات دیگران داشته باشند.

رفتارهای تکراری

در ADHD، رفتارهای تکراری بیشتر ناشی از بیش‌فعالی و حرکات زیاد بروز می‌کند. افراد به‌سرعت به‌ چیزی علاقه‌مند می‌شوند و سپس به همین سرعت از این علاقه‌ منصرف خواهند شد. در اوتیسم، رفتارهای تکراری بیشتر به‌عنوان یک ویژگی اصلی شناخته می‌شوند. افراد به تکرار علائم یا رفتارهای خود می‌پردازند و به موضوعات خاص علاقه‌مند می‌شوند.

تفکر و تخیل

معمولا در ADHD، مشکلات در تمرکز و توجه می‌تواند تاثیر منفی بر تفکر و تخیل داشته باشد، اما این مشکلات به ‌طور مستقیم با محدودیت‌هایی در این زمینه ارتباطی ندارد. افراد مبتلا به Autism احتمالا محدودیت‌هایی در تفکر و تخیل داشته باشند. تمایل به تفکر خطی و محدودیت در خلاقیت معمولا در این اختلال مشاهده می‌شود.

سن شروع علائم

علائم ADHD معمولا در دوران کودکی شروع می‌شوند و تا دوران بزرگسالی ادامه می‌یابند. علائم اوتیسم معمولا از دوران کودکی شروع خواهد شد، اما گاهی اوقات به ‌شکل واضح‌تر در دوران کودکی ظاهر می‌شوند.

تداخل در روش‌های درمانی

اگرچه تفاوت‌هایی بین ADHD و Autism وجود دارد، اما برخی از روش‌های درمانی مشترک هستند. درمان‌های رفتاری، مداخلات آموزشی و در برخی موارد داروها می‌توانند بخشی از برنامه درمانی مناسب برای هر فرد باشند. شما می‌توانید در این خصوص به آدرس https://doctoreto.com/blog/autism-symptoms-and-treatment/ مراجعه کنید.

مراجعه به متخصص برای درمان و تشخیص

اگر احساس می‌کنید که شما یا کسی در خانواده‌تان از اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی (ADHD) یا Autism رنج می‌برید، مراجعه به یک متخصص اعصاب و روان می‌تواند گام مهمی در تشخیص و درمان باشد. برای تشخیص دقیق ADHD، معمولا از ابزارها و پرسش‌نامه‌های مختلفی بهره می‌برند.
متخصص اعصاب و روان با مشاهده رفتارها و ارائه تست‌های متخصصانه می‌تواند به تشخیص دقیق‌تری برسد. تشخیص اوتیسم نیازمند ارزیابی‌های گسترده‌تری است. این ارزیابی‌ها شامل مشاهده رفتارها، مصاحبه با والدین و استفاده از ابزارهای تشخیصی متناسب با این اختلال می‌شود. تشخیص و درمان این اختلالات نیازمند همکاری مستمر بین والدین، فرد مبتلا و تیم درمانی خواهد بود.

جمع‌بندی

اگر چه اوتیسم و اختلال بیش‌فعالی (ADHD) دو اختلال متفاوت هستند، اما بین افرادی که این اختلالات را تجربه می‌کنند، همدردی و توجه مشترک وجود دارد. تفهیم عمیق‌تر از این اختلالات نه‌تنها به بهترین شناخت آنها کمک می‌کند بلکه می‌تواند در بهبود فرایند تشخیص و درمان نیز تأثیرگذار باشد.
 
https://mardomefarda.ir/vdciprar.t1aru2bcct.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما