تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۷
جالب است ۰
مالیات نقل و انتقال خودرو، مبلغی است که باید زمان فروش خودرو پرداخت شود
مالیات نقل و انتقال خودرو به عهده کیست؟
مالیات نقل و انتقال خودرو، مبلغی است که باید زمان فروش خودرو پرداخت شود و مطابق با قوانین جدید، پیش از پرداخت این مالیات، امکان تعویض پلاک وجود ندارد. اما موضوعی که می‌تواند موقع معامله خودرو چالش‌برانگیز شود، این است که پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده چه کسی است؟ در این مطلب می‌خواهیم پاسخ قطعی و روشنی به این پرسش بدهیم.
اگر شما نیز مایل هستید که در این باره اطلاعات کاملی به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مالیات نقل و انتقال خودرو

همان‌طور که گفتیم، مالیات نقل و انتقال خودرو مبلغی است که باید پیش از تعویض پلاک و صدور برگ سبز ماشین به نام مالک تازه، بابت معامله خودرو پرداخت شود. پیش از سال 1401 این امکان وجود داشت که پرداخت مالیات خودرو، بعد از صدور برگ سبز انجام شود؛ اما از این زمان به بعد لازم است که پرداخت مالیات نقل و انتقال، حتما پیش از تعویض پلاک باشد.
درواقع تسویه حساب مالیاتی، یکی از مدارکی است که باید پیش از نوبت دهی تعویض پلاک آماده شده باشد و بدون آن، فارغ از این‌که خودرو داخلی یا خارجی باشد، تعویض پلاک و صدور برگ سبز جدید انجام نمی‌گیرد. به‌علاوه افرادی که معامله خودرو خود را پیش از سال 1401 انجام داده و مالیات مربوط به آن را پرداخت نکرده باشند، بدهی مالیاتی دارند که باید پرداخت شود.

فروشنده، مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

بر اساس قوانین و روال موجود، «فروشنده خودرو» باید مالیات نقل و انتقال را پرداخت کند. خوشبختانه پرداخت این مالیات به‌صورت آنلاین است؛ بنابراین می‌توانید با مراجعه به cartransfer.tax.gov.ir نسبت به پرداخت اینترنتی آن اقدام کنید. شما که مالک فعلی خودرو هستید، باید اطلاعات خود و مشخصات خودرو را در این سامانه وارد و ثبت کنید تا مبلغ مالیات نقل و انتقال مشخص شود. به همین سادگی امکان پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک وجود دارد.



مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو چقدر است؟

در حال حاضر و مطابق با قوانین مالیاتی، مبلغ مالیات نقل و انتقال خودرو برای خودروهای داخلی معادل یک درصد ارزش خودرو و برای خودروهای وارداتی و خارجی، به اندازه 2 درصد ارزش خودرو محاسبه خواهد شد.
البته در نظر داشته باشید که برای خودروهایی که بالاتر از 6 سال عمر دارند، مبلغ مالیات نقل و انتقال به اندازه 40 درصد، کمتر از خودروهای صفر و با طول عمر کمتر از 6 سال در نظر گرفته شده است.
سخن پایانی
در بالا دیدیم که مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده فروشنده است؛ اما توجه به این نکته نیز ضروری است که این روال می‌تواند بر اساس توافق میان خریدار و فروشنده تغییر کند. به این ترتیب درنهایت همه چیز به توافق و قول‌نامه میان خریدار و فروشنده خودرو بستگی دارد. اگر شما نیز پیش از این نسبت به خرید و فروش خودرو اقدام کرده‌اید، پرداخت مالیات معامله خود را چطور انجام داده‌اید و چه تجربه‌ای درباره آن دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.
https://mardomefarda.ir/vdcaawnu.49nuo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین