تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵
جالب است ۰
گزارش های مرکز آمار و بانک مرکزی اگرچه به‎طور کلی افت سرعت رشد هزینه تولیدکنندگان در سال جاری را نشان می دهد، با این حال، به نظر می رسد تورم نقطه ای تولیدکننده نیز به مانند تورم نقطه ای مصرف کننده در سطحی ثابت باقی مانده است. آیا این رقم در ادامه کمتر خواهد شد؟
تورم تولید ثابت شد اما بالا ماند
به گزارش مردم فردا،گران شدن و افزایش هزینه های تولید، با فاصله اندکی به مصرف کننده می رسد و سبد هزینه خانوار را تحت تاثیر قرار می دهد. بر همین اساس در فضای تولید نیز به مانند فضای مصرف کننده، شاخصی برای بررسی روند تورم وجود دارد که به آن شاخص تورم تولیدکننده گفته می شود. این شاخص در واقع یک شاخص پیش‎نگر برای تورم مصرف کننده به شمار می رود. با این اوصاف، تازه ترین گزارش های بانک مرکزی، حکایت از این دارد که شاخص تورم (نقطه ای) تولیدکننده با افت 8 واحد درصدی از ابتدای امسال روبه‎رو شده و به 34.4 درصد در آبان رسیده است. نکته قابل تاملی که در این زمینه دیده می شود، این است که این شاخص نیز به مانند تورم مصرف کننده در ماه های اخیر حول یک بازه، ثابت مانده است. آیا تورم تولیدکننده به یک هسته سخت برخورد کرده است؟

تورم تولیدکننده چیست؟
به گزارش خراسان، شاخص تورم مصرف کننده اگرچه وضعیت کنونی اقتصاد را نسبت به دوره های زمانی ماه قبل، ماه مشابه سال قبل و... نشان می دهد، با این حال، قابلیت پیش بینی زیادی نسبت به برخی دیگر از شاخص های اقتصادی ندارد. یکی از این شاخص ها، شاخص تورم تولیدکننده است. این شاخص نشان می دهد که هزینه های تولید در دوره مدنظر دستخوش چه تغییراتی شده است. فایده دانستن این شاخص برای مردم این است که اجمالاً مسیر آینده قیمت ها در کف بازار را تا حدی روشن تر می توانند حدس بزنند.

سرعت افزایش هزینه تولیدکنندگان در تابستان آرام تر شد
دیروز مرکز آمار و بانک مرکزی به‎طور همزمان و البته در قالب هایی متفاوت، تازه ترین آمارها از تورم تولیدکننده را منتشر کردند. مرکز آمار این داده ها را به‎صورت فصلی و در تابستان امسال گزارش کرد که نشان می دهد هزینه تولیدکنندگان پس از یک جهش 12.4 درصدی در بهار، 9.3 درصد در تابستان افزایش یافته است. البته مشابه این روند در سال گذشته نیز وجود داشت و به نظر می رسد یک دلیل این افت و خیز به به‎روز شدن برخی هزینه های تولیدکنندگان نظیر دستمزد در ابتدای سال برگردد. با این حال تورم نقطه ای تولیدکنندگان (شاخص قیمت تولید در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل)، نسبت به بهار افزایش را نشان می دهد. بر این اساس هزینه های تولیدکنندگان در تابستان امسال 45.3 درصد بیشتر از تابستان سال گذشته شده، در حالی که این رقم در بهار 42.4 درصد بوده است.

تب تورم خدمات
خدمات از جمله بخش هایی است که بعد از دوره کرونا در پی جبران عقب ماندگی خود است. با این حال گزارش مرکز آمار نشان می دهد که این روند با تب تورمی نسبتاً بالاتری در مقایسه با دیگر بخش های دارای سهم بالا در اقتصاد، در حال طی شدن است. بر این اساس، در حالی که بخش صنعت در تابستان امسال نسبت به بهار تورم 7.1 درصدی در حوزه تولید داشته، این رقم برای بخش خدمات 12.6 درصد بوده است. همچنین در شرایطی که تورم صنعت در بازه زمانی تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل 37.6 درصد بوده، بخش خدمات  تورم 57 درصدی را تحمل کرده است.

روایت بانک مرکزی از افت 8 واحد درصدی تورم تولیدکننده از ابتدای سال
اما همان‎طور که گفته شد، بانک مرکزی نیز گزارش تورم تولیدکننده را از زاویه ای دیگر منتشر کرد. این گزارش که روند ماهانه تورم تولیدکننده در سال جاری را بررسی کرده است، نشان می دهد در اردیبهشت، تورم نقطه ای تولیدکنندگان 103.1 درصد و تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت 68.3 درصد بوده است. این وضعیت در حالی رخ داد که در نیمه دوم سال گذشته، نرخ ارز انتظاری رو به افزایش نهاد. بررسی های دیگر نشان می دهد افزایش نرخ ارز اگرچه ارزش صادرات کشور را افزایش می دهد، با این حال از آن جایی که فرایند تولید در کشور متکی به واردات مواد واسطه ای است، در مجموع افزایش نرخ ارز به ضرر تولید و مصرف در داخل است.اما در ادامه در سال جدید شاهد سیاست های جدید بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز هستیم و به نظر می رسد همین عامل موجب آرام گرفتن تورم تولید در سال جاری شده است. به طوری که با حاکم شدن ثبات قیمت در کالاهای اساسی وارداتی، روند تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در سال جاری نزولی شد و با کاهش 8 واحد درصد، از 42.4 درصد در اسفند 1401 به 34.4 درصد در آبان امسال رسید.


تورم تولیدکننده به هسته سخت رسید؟
روند تورم نقطه ای و ماهانه تولیدکننده در ماه های اخیر، نشان از این دارد که اگرچه روند تورم ماهانه نزولی بوده و در آبان به 0.8 درصد رسیده است، با این حال، مشاهده می شود که تورم نقطه ای در حدود 40 درصد در حال نوسان است. در این میان، این سوال مطرح می شود که آیا تورم تولیدکننده به هسته سخت برخورد کرده است؟ به نظر می رسد باید منتظر ارقام تورم ماهانه تولیدکننده در ماه های آتی و تاثیر آن بر تورم نقطه ای تولیدکننده بود.در این باره با توجه به ثبات نسبتاً خوب در بازار ارز می توان گفت که افت بیشتر تورم تولیدکننده احتمالاً به افت روند تورم مصرف کننده و عوامل موثر بر آن نظیر رشد نقدینگی و... بستگی خواهد داشت.
https://mardomefarda.ir/vdcgzz9x.ak9xw4prra.html
منبع : خراسان
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین