تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
نازنین رحمان دبیر علمی نخستین سمینار آموزش پرستار متخصص سردرد که در روز‌های ۲۴ الی ۲۶ آبان در بیمارستان سینا برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به مطرح شدن اخیر رویکرد چند رشته‌ای در برخورد با بیماران، وجود پرستار متخصص سردرد درکلینیک‌های سردرد جهت درمان و پیگیری بیماران ضروری است. همچنین وجود پرستار متخصص سردرد در پشتیبانی بیماران حین بستری به علت سردرد‌های خاص و پس از ترخیص حائز اهمیت بسیاری است.
سردرد‌های خطرناک را بشناسید
به گزارش مردم فردا،با اشاره به شایعترین سردرد‌ها گفت: اغلب مراجعه بیماران به پزشک و مراکز درمانی بابت سردرد‌های تنشی و میگرنی است، گرچه این نوع سردرد‌ها خطرناک نیستند، ولی به شدت آزار دهنده و کلافه کننده هستند.
این متخصص مغز و اعصاب درباره سردرد‌های خطرناک بیان داشت: سردرد‌هایی که همراه با علائم سیستماتیک مانند تب و یا کاهش وزن، و علائم نورولوژیک باشد باید جدی گرفته شوند و نیاز به بررسی خواهند داشت. 
این فلوشیپ سردرد گفت؛ شروع سردرد‌های ناگهانی در زمانی بین ۱ الی ۲ دقیقه و از آن مهم‌تر سردردی که در مدت زمان یک دقیقه به اوج خود می‌رسد که به آن "سردرد رعدآسا" گفته می‌شود، بسیار حائز اهمیت بوده و جزء سردرد‌های خطرناک به شمار می‌آیند.
رحمان ادامه داد: اگر بیماری سال‌ها سابقه سردرد داشته، ولی اخیرا الگوی سردرد در ایشان تغییر کرده و مشابه سردرد‌های قبلی نباشد، و همچنین افراد بالای سن ۵۰ سال که برای اولین بار سردرد را تجربه می‌کنند این درد‌ها را باید جدی بگیرند و حتما نیاز به بررسی و معاینه دقیق خواهند داشت.
وی اضافه کرد: سردرد‌های پوزیشنال یا موقعیت، یعنی فرد در زمان دراز کشیدن سردردش به طور ممتد افزایش پیدا کند و یا بالعکس با نشستن و یا راه رفتن سردرد به طور فزآینده زیاد شود می‌بایست به پزشک مراجعه کند.
رحمان گفت: سردردی که همراه با عطسه و یا سرفه و یا فعالیت‌های فیزیکی تشدید شود حائز اهمیت است و همچنین سردرد‌های که همراه با ورم عصب چشم باشد بسیار مهم است و نیاز مبرم به بررسی و معاینات دقیق دارد. 
این متخصص مغز و اعصاب سردرد‌های دوران بارداری و حتی بعداز زایمان را بسیار مهم دانست و افزود: سردردی که به دنبال ضربه به سر پیش بیاد و سردردی که همراه با درد چشمی باشد قطعا خطرناک بود و حتی نیاز به تصویربرداری خواهند داشت.
https://mardomefarda.ir/vdcgqu9x.ak9q34prra.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما