تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۸
جالب است ۰
در همه جای دنیا عرف این است که هر شرکت خودروسازی بعد از ارائه نسخه معمولی از یک ماشین، نسخه بهبودیافته و فیس‌لیف شده آن اتومبیل را به بازار عرضه کرده و جانشین خودروی قدیمی کند. در ایران اما متاسفانه به دلایل مختلف، خودروسازان همزمان با عرضه نسخه جدید، تولید آن مدل قدیمی را نیز ادامه می‌دهند تا بلکه مشتری بیشتری به‌دست آورند.
سورن پلاس یا سورن معمولی؟ کدام بهتر است؟
سمند سورن یکی از همین ماشین‌ها است. در حال حاضر دو نسخه جدید (یعنی سورن پلاس) و قدیمی (یعنی سورن معمولی) در بازار موجود است.
ایران خودرو در سال 1385 با هدف ارائه یک مدل آپشنال از سمند، سمند سورن را وارد خط‌ تولید کرد. بعدها به دلیل استقبال خوب از سورن معمولی، این شرکت تصمیم به ارائه مدل ELX گرفت که جانشین سورن معمولی می‌شد. بعد از تقریبا ۱۰ سال نیز سورن‌ پلاس با امکانات رفاهی بیشتر و تغییراتی جزئی در ظاهر بیرونی و داخلی ماشین معرفی شد. آن‌چه در ادامه آورده‌ایم، مقایسه سورن پلاس با نسخه‌های پیشین آن است؛ با ما همراه باشید.

نمای بیرونی؛ جایی که معنای فیس لیفت عوض می‌شود


تعریف «فیس لیفت» مشخص است: بهبود طراحی ظاهری خودرو با به‌وجود آوردن تغییرات واضح و مشخص در قطعات مختلف بدنه مثل چراغ‌ها، سپرها، جلو پنجره و خطوط کناری بدنه. اما در خودروسازی کشورمان فیس لیفت در واقع چراغ لیفت است و خودروسازان همین که چراغ ماشین را عوض می‌کنند، کار خود را تمام شده می‌بینند.
روی سورن پلاس چراغ‌های جلو با گرافیک داخلی جدید به همراه چراغ روشنایی در روز نصب شده است. این چراغ‌ها تم مشکی رنگ دارند که خوشبختانه با جلوپنجره مشکی رنگ سورن پلاس هماهنگی خوبی ایجاد کرده‌اند. در نمای جانبی اما هیچ تفاوتی بین سورن پلاس با سورن معمولی وجود نداشته و تنها رینگ‌های آلومینیومی جدید و دستگیره‌های آسان بازشو برای سورن پلاس نصب شده‌اند.
در نمای عقب سورن پلاس ایران خودرو چراغ‌های شفاف LED برجسته را برای سورن پلاس نصب کرده است. منصفانه بخواهیم بگوییم، گرافیک درونی این چراغ ها زیباست، اما نصب چنین چراغ‌های شفافی از لحاظ کیفی یک عقب‌گرد نسبت به طراحی سورن ELX است. روی لبه صندوق عقب هم یک بال بسیار کوچک نصب شده تا زیبایی بصری این خودرو برای مخاطب بیشتر شود.

طراحی داخلی؛ کمی بهبود نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر

در بخش داخلی، به‌وضوح سورن پلاس تغییراتی نسبت به نسخه معمولی داشته و پیشرفت‌هایی در آن به چشم می‌خورد. پلاستیک‌های کار شده روی داشبورد، دریچه‌های کولر و رودری‌ها از رنگ طوسی به طرح فیبرکربن درآمده و ظاهر اسپرت‌تری به داخل کابین داده‌اند.
همچنین دوخت قرمز استفاده شده در پارچه صندلی‌ها، چرم دور دنده و کف‌پوش‌های خودرو، موجب افزایش زیبایی داخل این کابین شده است. پارچه استفاده روی صندلی‌های سورن‌ پلاس نیز نسبت به سورن قبلی کیفیت بهتری دارند.
جدای از موارد بالا، غربیلک فرمان دقیقا مشابه با دنا پلاس شده و یک کامپیوتر سفری به قسمت پوسته بالایی دریچه‌های وسط کولر اضافه شده که اطلاعاتی مفیدی مثل دما، ساعت و باز بودن درب‌ها را نشان می‌دهد. از میان کلاس‌های مختلفی که برای سورن پلاس در نظر گرفته شده، دو کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ مجهز به سیستم مالی مدیا و دوربین دنده‌عقب هم هستند که نمای لاکچری را به داشبور ماشین می‌بخشند.

مشخصات فنی سمند سورن پلاس و سورن معمولی؛ دو برادر مثل هم، دریغ از ذره‌ای تغییر!


ایران خودرو وقتی از یک نوع پیشرانه خوشش بیاید، ول‌کن آن نخواهد بود! این دقیقا حکایت موتور TU5 و موتور EF7 است که روی انواع اتومبیل‌های تولیدی این خودروساز سوار شده‌اند. مشخصات فنی سمند سورن پلاس نیز در همین مسیر است و از قبل می‌دانیم که با یک پیشرانه قدیمی طرف هستیم.
سورن پلاس از پیشرانه EF7 تنفس طبیعی بهره می برد. این پیشرانه 1.7 لیتری قادر به تولید قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 159 نیوتن متر است. نیروی تولیدی آن هم توسط گیربکس دستی پنج سرعته به محور جلو منتقل شده و سورن پلاس را طی 12 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند. نهایت سرعت این خودرو نیز 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
در قسمت بررسی مشخصات خودروی سمند سورن پلاس طبیعتا توقع داشتیم که پیشرانه سورن معمولی در مقایسه با سورن پلاس کمی ضعیف‌تر باشد، اما اصلا اینطور نیست. در واقع سورن پلاس در بخش فنی هیچ پیشرفتی نسبت به سورن معمولی نداشته و پیشرانه دو خودرو دقیقا یکسان است.

 آپشن‌ها و امکانات رفاهی

سورن پلاس از نظر امکانات رفاهی سطح کاملا متوسطی دارد، هرچند که در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفت‌هایی داشته است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
دی‌لایت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، آیینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرم‌کن، سیستم کروزکنترل، مالتی مدیا و دوربین دنده عقب سفارشی، و شیشه‌های جانبی با قابلیت پاور ویندوز و آنتی‌ترپ است که این دو آپشن آخر نیز به صورت سفارشی قابل نصب بوده و در کلاس‌های ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ دیده نمی‌شود.

سخن آخر؛ آیا سورن پلاس نسبت به سورن معمولی ارزش خرید دارد؟

در حال حاضر با وجود قیمت‌های افسارگسیخته در بازار خودرو ایران، سورن پلاس از نظر ارزش خرید یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. نه تنها در مقایسه با سورن معمولی، بلکه در برابر رقبایی مثل پژو پارس، سورن پلاس مزایای عمده‌ای دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از سواری نرم، جادار بودن ماشین و سطح رفاهی قابل قبول.
البته متاسفانه کیفیت این خودرو همانند بیشتر اتومبیل‌های داخلی پایین است. در نهایت اما به جرئت می‌توان سورن پلاس را در این رده قیمتی یکی از مناسب‌ترین خودروها برای خانواده دانست که اگر فشار زیادی به آن وارد نکنید، می‌تواند تا مدت‌ها انتظار شما را از یک خودروی سایز متوسط خانوادگی برآورده کند.
 
https://mardomefarda.ir/vdcexf8w.jh8zwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین