تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶
جالب است ۰
گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران پس از 10 ماه نشان می دهد که در اسفند سال گذشته رکورد تورم ماهانه قیمت ها لااقل در یک بازه 4 ساله شکسته شده و در عین حال پس از آرام شدن بازار ارز، قیمت ها در سه ماه تابستان امسال عقب نشینی مداوم داشته اند
آرامش مسکن پس از رکوردشکنی تورمی
به گزارش مردم فردا،دو هفته پس از آن که مرکز آمار به سکوت آماری چند ماهه خود در خصوص آمارهای مسکن تهران پایان داد، بانک مرکزی نیز به رویه مشابه خود پایان داد و به این ترتیب داده های مسکن تهران به روایت این نهاد نیز پس از حدود 10 ماه منتشر شد. این داده ها حاکی از گذشت ماه های پر التهاب در بازار مسکن تهران در اواخر سال گذشته تا اردیبهشت امسال است. به طوری که در اسفند سال گذشته، تورم ماهانه مسکن در تهران به بیش از 14 درصد نیز رسیده است که بیشترین میزان خود در بازه 4 ساله به شمار می رود. این آمارها همچنین نشان می دهد در ایام سکوت آماری بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران بیش از یک و نیم برابر شده و از حدود 48 به بیش از 76 میلیون تومان رسیده است. البته روند قیمت ها در این بازه زمانی صرفاً صعودی نبوده و در تابستان، قیمت ها سه ماه مداوم عقبگرد داشته اند.  

پایان سکوت آمارهای مسکن بانک مرکزی پس از 10 ماه
به گزارش خراسان، به موازات نوسانات افزایشی در بازار ارز در ماه های پایانی سال گذشته، دو نهاد منتشرکننده آمارهای مسکن یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران انتشار این آمارها را متوقف کردند. چرا که روندهای قیمتی در بازار مسکن با روند نرخ ارز همبستگی زیادی دارد. اگر چه به نظر می رسد این اقدام با هدف کاهش تلاطم در بازار مسکن انجام شد، معایبی از جمله برهم خوردن شفافیت در این بازار را به همراه داشت. در هر حال، 29 مهرماه مرکز آمار سکوت آماری خود را شکست و گزارش تورم شاخص مسکن تهران را که آخرین آن مربوط به دی ماه سال قبل بود، به روزرسانی کرد. دیروز نیز بانک مرکزی گزارش های خود در این حوزه را که آخرین آن مربوط به آذر سال قبل بود، تا مهرماه امسال به‎طور یک‎جا منتشر کرد.

رکوردشکنی 4 ساله تورم ماهانه مسکن در اسفند 1401
این داده ها نشان می دهند که به موازات بالاگرفتن نرخ ارز در ماه های پایانی سال گذشته و همچنین ماه های ابتدایی امسال، تورم ماهانه مسکن نیز روند ملتهبی را سپری کرده است. به طوری که پس از رسیدن تورم ماهانه مسکن تهران  به 2.9 درصد در آذر سال قبل، این رقم به ترتیب در دی، بهمن و اسفند سال گذشته به 8.1، 9.9 و 14.2 درصد افزایش یافت. به این ترتیب تورم ماهانه 14.2 درصد اسفند سال قبل، بالاترین میزان تورم ماهانه مسکن تهران از لااقل فروردین 1398 به شمار می رود.

نشانه های کاهش تورم مسکن در بهار
طبق داده های بانک مرکزی، روند تورم مثبت و بعضاً بالای ماهانه در بهار امسال نیز دیده می شود. به طوری که تورم ماهانه مسکن در اردیبهشت به 13.4 درصد هم رسید. دلیل این موضوع نیز به تحولات قیمتی بازار سایر دارایی ها به ویژه نرخ ارز در بازارهای غیر رسمی، سکه طلای طرح جدید و خودرو بر می گردد. با این حال از یک سو این تورم مثبت به طور کلی از تورم مثبت مسکن در زمستان سال گذشته کمتر است. از سوی دیگر، تعداد معاملات در این بازه زمانی تا مهرماه نسبت به زمستان افت محسوسی را نشان می دهد.

تورم منفی قیمت مسکن تهران در تابستان؛ معاملات مسکن آب رفت
بانک مرکزی در گزارش خود تصریح کرده است که از تیرماه امسال با برقراری ثبات در بازار ارز و اقدامات موثر انجام‌شده در خصوص افزایش عرضه مسکن، از فشار‌های تورمی بازار مسکن کاسته شد که این موضوع نشان دهنده بازگشت آرامش نسبی به این بازار است. مجموع این عوامل موجب شد تا شاهد رشد منفی ماهانه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در 3 ماه فصل تابستان باشیم؛ به گونه‌ای که رشد مزبور در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب معادل  2.2-، 1.0- و 0.6- درصد بوده است. هر چند معاملات مسکن همچنان در سطوح پایین جریان داشته است. در این زمینه در 4 ماه از شش ماهه نخست امسال، افت ماهانه معاملات مشاهده می شود.

تازه ترین آمار رسمی از قیمت مسکن تهران
در نهایت داده های بانک مرکزی بیانگر این هستند که در مهرماه امسال، قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های ملکی تهران، به 76 میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش یک و 73.9 درصدی را نشان می دهد.

 

نرخ اجاره بها در سربالایی
آمارهای بانک مرکزی در بخشی دیگر، تورم ماهانه و نقطه ای (متوسط اجاره بها در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته) را برای تهران و سایر نقاط شهری کشور منعکس می کند. بر این اساس، مشاهده می شود که رشد نقطه ای اجاره بها در سال جاری روندی افزایشی را طی کرده، به طوری که در تهران و مناطق شهری به ترتیب از 53.1 و 54.8 درصد در فروردین، به 54.7 و 60.8 درصد در مهرماه رسیده است.
https://mardomefarda.ir/vdch6mni.23nzidftt2.html
منبع : خراسان
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین