تاریخ انتشار :جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۱
جالب است ۰
یونسکو امروز (جمعه) در فراخوانی برای حفاظت از موسسات آموزشی، بر نقش حیاتی آنها به عنوان پناهگاهی برای جوامع محلی و بر نقض شدید قوانین بین‌المللی زمانیکه این موسسات هدف قرار می‌گیرند یا برای اهداف نظامی استفاده می‌شوند، تاکید کرد.
تاکید یونسکو برای اقدام جهانی برای حفاظت از مراکز آموزشی غزه
به گزارش مردم فردا، به نوشته روزنامه دیلی صباح، این درخواست از سوی یونسکو در مقابل تشدید درگیری‌ها در نوار غزه، به ویژه بر تاثیر آن بر دانش‌آموزان و معلمان مطرح شده است.
آمارهای نگران کننده میزان خسارات وارده به مراکز آموزشی را نشان می‌دهد. بیش از ۲۰۰ مدرسه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که تقریبا ۴۰ درصد از کل مدارس در نوار غزه را تشکیل می‌دهند.
بر اساس اعلام یونیسف، قریب به ۴۰ مدرسه به شدت آسیب دیده‌اند.
یونسکو در راستای ماموریت خود قاطعانه به همه طرف‌های درگیر با اشاره به قطعنامه ۲۶۰۱ که در سال ۲۰۲۱ توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد، تعهد خود را برای پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه یادآوری کرده است؛ این قطعنامه قاطعانه هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه مدارس و افراد مرتبط با آنها از جمله کودکان و معلمان را محکوم می‌کند.
همچنین از تمامی طرف‌های درگیر خواسته تا سریعا اقدامات خود را متوقف کرده و از ایجاد موانع برای دسترسی به آموزش خودداری کنند.
همچنین یونسکو تاکید کرده که در همین قطعنامه استفاده نظامی از مدارس، نقض قوانین بین‌المللی است و اقدامی محکوم شده است.
در میان قربانیان غیرنظامی بیشمار در غزه، ۳۸ کارمند آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA)، دیده می‌شوند. این آژانس مسئول ۱۳۸ مدرسه در غزه است. بسیاری از این مراکز هم اکنون به پناهگاهی برای جمعیت آواره غزه بدل شده است.
https://mardomefarda.ir/vdcgww9x.ak9q74prra.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین