تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۸
جالب است ۰
برنج پس از گندم، دومین محصول راهبردی کشاورزی در ایران قلمداد شده که تامین آن از طریق افزایش تولید داخل و واردات برای امنیت غذایی کشور، اولویت زیادی برای مسئولان کشاورزی دارد.
روزگار خوش «برنج»
به گزارش مردم فردا،براساس آخرین آمارهای منتشر شده از تولید محصولات کشاورزی سطح زیرکشت برنج کشورحدود ۶۳۷ هزار و ۲۴۲ هکتار بوده که ۹۰درصد آن به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان، خوزستان و گلستان (حدود ۵۶۷هزار هکتار) متمرکز است. از این میزان سطح زیر کشت ۶۳۷ زارو ۲۰۹هکتار مربوط به اراضی آبی و ۳۳هکتار آن مربوط به اراضی دیم بوده است. میانگین تولید شلتوک در این سال نیز برابر با دو میلیون و ۹۴۴هزار تن بوده که دومیلیون و ۹۴۳هزار تن و ۲۶۴ کیلوگرم آن مربوط به کشت آبی و ۱۱۰تن آن مربوط به کشت دیم بوده است.

از این میزان شلتوک حدود دو میلیون و ۴۰۰هزار تن برنج به دست آمد در حالی که در میزان مصرف این محصول در کشورمان سالانه به حدود سه میلیون و ۵۷۰هزار تن می‌رسد از این رو واردات این محصول نیز باید وارد شود.
با این حال وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از شالیکاران ممنوعیت چهار ماهه واردات این محصول را اعلام کرده به طوری که حدود ۳۰درصد برنج برداشت شده از مزارع کشاورزی سال گذشته شالیکاران به فروش نرفته و برداشت این محصول در سال جدید هم صورت گرفته است.


از سوی دیگر در سال گذشته رکورد واردات برنج شکسته شد و یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن از این محصول به کشورمان وارد شده، از این رو هم اکنون انبارهای کشورمان مملو از برنج بوده و بازار این محصول نیز راکد شده است.

علاوه بر سیاست ممنوعیت واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی، دو سیاست دیگر نیز دنبال شده به طوری که از طرفی این وزارتخانه خرید برنج مازاد کشاورزان را به‌صورت توافقی و با همکاری بخش خصوصی انجام داده است و از طرف دیگر صادرات برنج در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در دستور کار قرارگرفته که بیشتر صادرات این کالای اساسی نیز به مقصد روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.
به همین دلیل در شرایط فعلی شاهد به سامان رسیدن بازار برنج در کشور هستیم و طی ماه‌های اخیر بازار این کالای اساسی آرامش خاصی با اتخاذ سیاست‌های درست تجربه کرده است.
در حمایت جدی دولت از برنجکاران هفته گذشته بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه‌ای با حضور استانداران سه استان شمالی، وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان کشاورزان دستورات ویژه‌ای برای حل مشکل برنجکاران داد.
وی در این جلسه اعلام کرد: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می‌شود و دستگاه‌های نظارتی با افراد خاطی و متخلفان در این زمینه برخورد خواهند کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور از واردکنندگان برنج خواست به‌جای واردات، محصول تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی را خریداری کنند و دولت نیز از آنان حمایت خواهد کرد.

جزئیات واردات برنج در نیمه نخست امسال
بر اساس آمار گمرک در نیمه نخست سال‌ جاری ۶۱۲هزار و ۸۰۰تن و ۷۱کیلوگرم برنج به ارزش ۷۱۹میلیون و ۶۵۲ هزار و ۱۵۶دلار وارد کشور شده، این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی یک میلیون و ۵۹هزار و ۶۴۳ تن به ارزش یک میلیارد و ۲۶۷میلیون و ۹۱۴هزار و ۶۸۸ دلار وارد کشور شده بود.
این آمار نشان‌دهنده آن است که واردات این کالای اساسی در نیمه‌نخست امسال در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته با کاهش ۴۲درصدی (۴۴۷هزار تنی) به لحاظ وزنی یا کاهش حدودا ۴۵درصدی (۵۵۰ میلیون دلاری) به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است.
طی این مدت عمده برنج وارداتی از شش مبدأ مناطق آزاد، عراق، امارات متحده عربی، هند، پاکستان و تایوان بوده است.

 

به‌طوری که ۴۰۵هزارو۲۱۴تن و ۵۲۰کیلوگرم برنج از هندوستان به ارزش ۴۶۴ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۷۵۰ دلار، ۱۲هزار و ۶۸۳ تن و ۹۵کیلوگرم برنج به ارزش ۱۵میلیون و ۹۳۴ هزار و ۶۱۲ دلار از مناطق آزاد، ۱۶۳هزار و ۶۷۴ تن و ۷۱۰ کیلوگرم برنج به ارزش ۲۰۳ میلیون و ۲۹۴هزار و ۹۴۰ دلار از پاکستان، ۳۰هزار و ۲۱۹ تن و ۳کیلوگرم برنج به ارزش ۳۰میلیون و ۲۱۹هزار و ۴۹۶ دلار از امارات، ۹۸۴تن برنج به ارزش ۹۶۷هزار و ۷۳۲ دلار از تایوان، ۲۴ تن و ۲۵۰کیلوگرم برنج به ارزش ۴۴ هزار و ۵۹ دلار از عراق وارد کشور شده است.
https://mardomefarda.ir/vdcgzw9x.ak9qq4prra.html
منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین