تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۵
جالب است ۰
ده روز پس از برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نمایندگان جمهوری‌خواه پس از سه روز بحث داخلی در نهایت نامزد نهایی این حزب را برای ریاست این مجلس انتخاب کردند.
نامزد حزب جمهوری‌خواه برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد
به گزارش مردم فردا،به نقل از سی‌ان‌ان، حزب جمهوری‌خواه روز جمعه پس از سه روز بحث و جدال داخلی سرانجام با ۱۲۴ رأی موافق در برابر ۸۱ رأی مخالف، «جیم جردن» را به عنوان گزینه نهایی خود برای ریاست مجلس نمایندگان انتخاب کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه در مجلس نمایندگان آمریکا رویدادی رخ داد که برخی از رسانه‌های جهان از آن به عنوان «زلزله سیاسی» یاد کردند و می‌تواند پیامدهای زیادی بر عرصه سیاست این کشور داشته باشد.

قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۶ رأی موافق در برابر ۲۱۰ رأی مخالف، به طرحی رأی دادند که منجر به برکناری «کوین مک‌کارتی»، رئیس جمهوریخواه این مجلس شد. موافقان و مخالفان طرح برکناری مک‌کارتی پیش از رأی‌گیری به مدت ۱ ساعت در صحن مجلس درباره دلایل ماندن یا برکناری او از سمتش سخنرانی کردند.

جمهوری‌خواهان با ۲۲۲ نماینده در برابر ۲۱۳ نماینده دموکرات، اکثریت شکننده مجلس نمایندگان را در اختیار دارند؛ آنچه موجب برکناری مک‌کارتی جمهوری‌خواه شد، این بود که هشت نماینده جمهوری‌خواه که به آنها «عناصر تندرو» گفته می‌شود در کنار ۲۰۸ نماینده دموکرات رأی به برکناری مک‌کارتی دادند.

برکناری مک‌کارتی از آن جهت بسیار مهم است که این برای نخستین بار در تاریخ آمریکاست که قانونگذاران رأی به برکناری رئیس این مجلس می‌دهند. در سال ۲۰۱۵ هم «جان بینر»، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا هم استیضاح شد، اما توانست رأی اعتماد کافی را کسب کند و در سمت خود باقی بماند. قبل از آن نیز در سال ۱۹۱۰ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد، استیضاحی که در نهایت منجر به برکناری او نشد.

تصمیم به انجام این رأی گیری تاریخی درست چند روز پس از آن گرفته شد که مک‌کارتی همراه با نمایندگان دموکرات تلاش کردند تا بودجه موقت در مجلس نمایندگان تصویب شود و دولت بایدن تعطیل نشود.

مجلس نمایندگان آمریکا  تنها چند ساعت مانده به پایان سال مالی کنونی، به منظور جلوگیری از تعطیلی دولت مجبور به تصویب یک لایحه بودجه موقت مالی برای ۴۷ روز آینده شدند؛ طرحی که گفته می‌شود مک‌کارتی در تصویب آن نقش اساسی داشت و پس از تصویب در مجلس سنا، با امضای جو بایدن در جایگاه رئیس‌جمهور، روند اجرایی آن شروع شد.
https://mardomefarda.ir/vdcdjf0x.yt0fx6a22y.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین