تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰
جالب است ۰
جشنواره «موسیقی اقوام ایرانی» با اجرای ۲۵ اثر از اقوام مختلف کشور از هشتم تا یازدهم مهر در استان کردستان برگزار می‌شود.
اجرای هنرمندان ۱۸ قوم ایرانی در جشنواره موسیقی اقوام
به گزارش مردم فردا،نشست خبری جشنواره شعر و موسیقی سنتی ویژه اقوام ایرانی امروز، دوشنبه سوم مهر در اداره‌کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
در این نشست، حسن عابدینی معاون استان‌های صداو سیما بیان کرد: رادیو و تلویزیون، بدون کلمه و نوا و آوا معنا ندارد. موسیقی در ادوار مختلف تاریخی توانسته دین خود را به جامعه ما و نواحی مختلف کشور ادا کند که شاید مصداق عینی آن نقش موسیقی نواحی در جریان دوران دفاع مقدس و ایجاد روحیه حماسی در بین مردم و رزمندگان بود. صدا و سیما ۳۳ مرکز صداوسیمایی دارد. یعنی سی مرکز استان به علاوه کیش، مهاباد و آبادان که همه این مراکز دارای واحد شعر و موسیقی هستند و پای این کار آمده اند. سال گذشته با تلاش هنرمندان همین مراکز بیش از ۱۰۰۰ قطعه موسیقی در استان‌ها تولید کردیم. ما موسیقی نواحی و شعرهای محلی را صرفا یک ژانر نمی‌دانیم بلکه یک فرهنگ میدانیم که قابلیت بازتولید دارد.

بردن جشنواره به بافت اجتماعی شهرهای استان

در ادامه نشست، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان عنوان کرد: موسیقی قوم کرد بر اساس آنچه مورخان این حوزه گفته اند به ۴۰۰سال پیش از میلاد باز می‌گردد و یکی از اصلی‌ترین خاستگاه‌های موسیقی دنیا است. این ظرفیت فوق العاده‌ای است که در بعد توسعه فرهنگی باید مورد توجه ما باشد. خوشحالیم که در ایام هفته وحدت میزبان نخستین جشنواره موسیقی سنتی اقوام ایرانی هستیم.

علی مرادی، مدیر کل صداوسیمای مرکز کردستان نیز گفت: ۴ هزار و ۵۲۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان آن‌ها ۲۸۰ اثر توسط هیئت انتخاب تایید شد. در نهایت هیئت داوران ۲۵ اثر از ۱۸ قوم مختلف از سراسر کشور را برای اجرا در اولین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در کردستان انتخاب کردند.

مدیر مرکز صداوسیمای کردستان گفت: ویژگی اصلی این جشنواره بردن آن به بافت اجتماعی در شهرهای استان است. در اماکن متعددی که بافت اجتماعی شهرها محسوب می‌شود و اماکن علمی و فرهنگی و یا اماکن کم برخوردار است برنامه اجرا می‌شود.

مرادی عنوان کرد: در این جشنواره در قالب افتتاحیه و اختتامیه در حوزه آئینی، دفاع مقدس، خوانندگی و نوازندگی از فعالان تجلیل می‌شود. جشنواره به آن معنا که قوم خاصی برنده شود نداریم. اما از برگزیدگان حوزه‌های مختلف تجلیل خواهیم کرد.

عابدینی در پایان از نگارش و پیش‌تولید و ساخت سریال‌های جدیدی در معاونت امور استان‌های صدا و سیما خبر داد و اظهار داشت: پیش‌تولید مستوره اردلان آغاز شده و سریال ساروبیره در حال نگارش است و سالانه ساخت دو تا سه سریال در منطقه کردستان داریم.
https://mardomefarda.ir/vdcayanu.49nw015kk4.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما