تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۹
جالب است ۰
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس جمهور آمریکا ادعا کرده است که عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو در دسترس است.
نتانیاهو: عادی‌سازی روابط با عربستان در دسترس است
به گزارش مردم فردا،بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیداری که با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل داشت، ادعا کرده است که می‌توان به توافق تاریخی برقراری روابط رسمی دیپلماتیک بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی دست یافت.

به گزارش الجزیره انگلیسی، این دیدار روز چهارشنبه اولین دیدار بین دو طرف از زمان بازگشت نتانیاهو به قدرت در اواخر سال گذشته بوده است.

به گفته برخی منابع، دولت بایدن برای برقراری روابط رسمی بین اسرائیل و عربستان سعودی، دو متحد اصلی آمریکا در غرب آسیا، به ریاض فشار آورده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از گفتگو‌های خود به بایدن مدعی شد: «من فکر می‌کنم که تحت رهبری شما، ما می‌توانیم صلحی تاریخی بین اسرائیل و عربستان سعودی ایجاد کنیم. من فکر می‌کنم که چنین صلحی ابتدا برای پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل و پیشبرد صلح واقعی بین اسرائیل و فلسطینیان بسیار مفید است. این چیزی است که در دسترس ماست.»

این گفتگو‌ها در حالی مطرح شد که رژیم صهیونیستی همچنان به تشدید خشونت علیه فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهد که انتقاد مدافعان حقوق فلسطینی‌ها را به دنبال داشت. تشکیلات خودگردان فلسطین از بایدن خواسته بود این رژیم را در قبال سوء استفاده‌ها مسئول بداند. اما روز چهارشنبه، رئیس‌ جمهور آمریکا نتانیاهو را «دوست» خواند و از رژیم صهیونیستی تمجید کرد.

بایدن همچنین از ابتکار تازه اعلام شده برای ایجاد یک کریدور اقتصادی از هند به اروپا، از جمله راه آهن از طریق عربستان سعودی، امارات و اسرائیل تمجید کرد. او گفت: «این یک معامله بزرگ است.»

تعداد کمی از کشور‌های عربی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسند اما دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به تضمین توافقات برای برقراری روابط بین این رژیم و امارات، بحرین و مراکش در سال ۲۰۲۰ کمک کرد. پس از آن‌ها سودان نیز با پیوستن به قرارداد‌های عادی سازی موسوم به توافقنامه ابراهیم موافقت کرد.

این در حالی است که به ادعای برخی منابع عربستان در مقابل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای تل آویو و واشنگتن شرط گذاشته است که از هسته‌ای شدن ریاض حمایت کنند. درخواستی که منجر به نگرانی در میان مقامات صهیونیستی و آمریکایی شده است و آن را شرطی سخت نام نهادند.
https://mardomefarda.ir/vdciyvar.t1aur2bcct.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین