تاریخ انتشار :شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰
جالب است ۰
محققان ژاپنی در مطالعات جدید خود ارتباط مهمی بین افزایش دمای بدن و بیشتر شدن مقاومت در برابر عفونت های ویروسی کشف کرده اند. در این پژوهش مشخص شد که افراد مسن که اغلب دمای متوسط بدنشان پایین ‌تر است، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ‌های ویروسی هستند.
تب برای بیمار کرونایی خوب است
به گزارش مردم فردا، تیمی از محققان دانشگاه توکیو دریافتند بالابودن دمای بدن موجب کاهش فعالیت ویروس ها می شود. این مطالعه نقش حیاتی میکروبیوتای روده را در تقویت بدن در برابر ویروس هایی مانند آنفولانزا و کرونا هنگامی که دمای بدن از ۳۸ درجه سانتیگراد  فراتر می رود، روشن می کند. محققان در طول آزمایشات خود، موش ها را قبل از القای ویروس آنفلوانزا در معرض شرایط دمایی مختلف قرار دادند.
دکتر تاکشی ایچینوه، از بخش عفونت ویروسی در دانشگاه توکیو، در این رابطه می ‌گوید: موش‌ هایی که در معرض گرما زیاد قرار دارند، دمای پایه بدن خود را به بالای ۳۸ درجه سانتی ‌گراد افزایش می‌دهند و این عمل به آن ها اجازه می‌دهد تا اسید های صفراوی بیشتری را به روشی وابسته به میکروبیوتای روده تولید کنند.
موش هایی با دمای بدن بالاتر به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما، بر خلاف موش هایی که در معرض سرما قرار گرفتند و با پیامدهای شدید مواجه شدند، مقاومت قابل توجهی در برابر افزایش دوز ویروس نشان دادند. این تیم پیشنهاد کرد که یک جزء از میکروبیوتای روده، اسید دئوکسی کولیک  DCA ، همراه با گیرنده آن تاکدا G-protein G-coupled  و گیرنده 5  TGR5 ، نقشی اساسی در تقویت مقاومت در برابر ویروس آنفولانزا ایفا می کند. این مقاومت به کاهش تکثیر ویروس و جلوگیری از آسیب بافت نسبت داده شد.
جالب توجه است که این تیم رفتاری را مشاهده کردند که در آن موش ‌های آلوده برای افزایش دمای بدنشان در کنار هم جمع شدند و یافته‌های آن ‌ها حتی زمانی که ویروس آنفولانزا با کرونا جایگزین شد، ثابت ماند.
محققان در ادامه این نتایج را با استفاده از همسترهای سوری تأیید کردند و تعیین کردند که دمای بالا بدن واقعاً می تواند مقاومت در برابر این عفونت های ویروسی را افزایش دهد. علاوه بر این، تحقیقات فوق الذکر نقش اسیدهای صفراوی خاص را در پاسخ ایمنی در برابر این ویروس ها برجسته کرد.
دکتر ایچینوه در این رابطه توضیح می دهد:  DCA و آگونیست گیرنده فارنوئید X هسته ای آن  FXR  از همسترهای سوری در برابر عفونت کشنده کووید ۱۹محافظت می کند. علاوه بر این، اسیدهای صفراوی خاصی در پلاسمای بیماران مبتلا به کرونا که به بیماری I/II متوسط مبتلا می شوند در مقایسه با شدت جزئی گروه بیماری کاهش می یابد.
این مطالعه همچنین نشان می ‌دهد که دمای بالای بدن میکروبیوتای روده را فعال کرده و منجر به افزایش سطح اسید صفراوی می‌ شود که به نوبه خود تکثیر ویروس و پاسخ‌ های التهابی را که اغلب در عفونت ‌های آنفولانزا و کرونامشاهده می‌شود، سرکوب می‌کند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Nature Communications منتشر شده است
https://mardomefarda.ir/vdcb8wb5.rhbg8piuur.html
منبع : سینا پرس
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما