تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۸
جالب است ۰
رئیس‌جمهوری اوکراین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا حق وتوی روسیه را حذف کند و گفت «این اولین اقدام ضروری» خواهد بود. لاوروف هم در نشست شورای امنیت از حق وتوی روسیه دفاع کرد.
زلنسکی لغو حق وتوی روسیه را خواستار شد
به گزارش مردم فردا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان سخنرانی در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به جنگ کی‌یف – مسکو گفت: «توقف جنگ غیرممکن است زیرا همه تلاش‌ها توسط طرف متجاوز وتو می‌شود.»
در حالی که متحدان کی‌یف از زمان شروع جنگ، روسیه را تحریم کرده‌اند، رئیس‌جمهوری اوکراین خواستار اعمال تحریم‌های «پیشگیرانه» علیه کشورهایی شد که درگیر مناقشات هستند. زلنسکی گفت: «هرکسی که می‌خواهد جنگی را آغاز کند، باید قبل از اشتباه مهلک خود ببیند که با شروع جنگ دقیقا چه چیزی را از دست می‌دهد.»
او گفت که «کاری که شورای امنیت باید با رای خود انجام دهد، سربازان اوکراینی در میدان جنگ به قیمت خون خود انجام می‌دهند.» او گفت: «آنها تهاجم را متوقف و از اصول منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کنند.»
در واکنش به این صحبت‌ها، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جلسه شورای امنیت از حق وتوی کشورش دفاع کرد.
لاوروف گفت: «محفل متجاوز غربی، موضوع سوء استفاده از حق وتو را با تمرکز نادرست بر اعضای سازمان ملل مطرح کرده است. حق وتو یک ابزار مشروع مطلق است که در منشور سازمان ملل متحد برای جلوگیری از اتخاذ تصمیماتی که باعث تفرقه در این نهاد می‌شود، تصریح شده است.»
پیش از این نشست در نیویورک، گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه آیا زلنسکی و سرگئی لاوروف در جلسه با یکدیگر روبه رو خواهند شد یا خیر وجود داشت، اما زلنسکی بلافاصله پس از سخنرانی محل نشست را ترک کرد.
در همین حال رئیس‌جمهوری اوکراین امروز پنجشنبه برای یک سفر یک روزه به واشنگتن می‌رود؛ این بار برای مواجهه با جمهوری‌خواهانی که سیل ارسال دلارها و مهمات آمریکایی به اوکراین را پس از گذشت ۱۹ ماه از جنگ نیروهای اوکراینی مقابل نیروهای روسی زیر سوال می‌برند.
زلنسکی با جو بایدن در کاخ سفید دیدار خواهد کرد، با رهبران نظامی ایالات متحده در پنتاگون صحبت خواهد کرد و در کنگره توقفی خواهد داشت تا به طور خصوصی با رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان و سنا گفت‌وگو کند و این در حالیست که جهان نحوه ادامه حمایت غرب از کی‌یف را رصد می‌کند.
این دومین سفر زلنسکی به واشنگتن از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است و در حالیست که درخواست بایدن از کنگره برای ۲۴ میلیارد دلار دیگر برای نیازهای نظامی و بشردوستانه اوکراین معلق مانده است.
https://mardomefarda.ir/vdcb5wb5.rhbggpiuur.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین