تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۳
جالب است ۰
در سایه عدم موضع گیری شفاف سعد حریری برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات پارلمانی لبنان برخی معتقدند که وی روی برخی تحولات احتمالی حساب باز کرده است.
حریری برای شرکت در انتخابات پارلمانی منتظر چراغ سبز عربستان است؟
به گزارش مردم فردا،با وجود انتشار اطلاعات زیادی که حاکی از عدم تمایل «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده این کشور است، اما وی هنوز هیچ اظهار نظر صریح و علنی مبنی بر تایید یا تکذیب این اطلاعات مطرح نکرده است. همین امر بیانگر آن است که حریری همچنان روی برخی تحولات قبل از تصمیم گیری نهایی برای شرکت در انتخابات پارلمانی شرط بندی می‌کند.

در شرایطی که در سایه عدم اعلام موضع صریح سعد حریری برای شرکت و یا عدم مشارکت در انتخابات پارلمانی بسیاری از چهره‌های وابسته به وی برای مشارکت در این انتخابات هنوز بلاتکلیف هستند، زمان به نفع سعد حریری و هم‌پیمانانش پیش نمی‌رود.

در همین زمینه منابع سیاسی آگاه در گفتگو با وبسایت النشره اعلام کردند که سعد حریری منتظر روشن شدن نقش عربستان در انتخابات پارلمانی لبنان است. به ویژه اینکه سیگنال‌هایی در خصوص اقدام عربستان برای ایجاد ائتلاف میان حزب سوسیالیست ترقی خواه به ریاست ولید جنبلاط و حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع، دریافت شده است.

این منابع افزودند، به نظر می‌رسد که حزب سوسیالیست ترقی خواه تمایل به مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان در سایه ایجاد یک ائتلاف با جریان المستقبل به ریاست سعد حریری به ویژه در مناطق الشوف و عالیه و بیروت و بقاع غربی دارد. این اطلاعات نشان می‌دهد که ولید جنبلاط سعی دارد عربستان را برای تغییر موضع آن در قبال سعد حریری قانع ‌کند؛ اما به نظر نمی‌رسد که حزب نیروهای لبنانی از این اقدام راضی باشد؛ چرا که این حزب و رهبری آن نگران افزایش نمایندگان جریان المستقبل در پارلمان آینده لبنان هستند.

همین منابع تصریح کردند، علت امر آن است که حزب نیروهای لبنانی احساس می‌کند در سایه حمایت عربستان می‌تواند اکثریت کرسی‌های متعلق به مولفه سنی را در پارلمان لبنان به دست بیاورد.

از طرف دیگر منابع آشنا به فضای مولفه اهل سنت در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان در گفتگو با النشره اظهار داشتند که مشکل اصلی سعد حریری اکنون به وضعیت مالی وی بر می‌گردد . شرایط مالی وی مطلوب نیست و در صورتی که حمایت‌های لازم را به دست نیاورد ، نمی‌تواند وارد عرصه رقابت انتخاباتی شود؛ به ویژه از آن جایی که بسیاری از رقبای حریری وضعیت مالی خوبی دارند و بنابراین ممکن است احتمال شکست حریری در این انتخابات بالا برود. با توجه به انزوای کنونی سعد حریری و فشارهایی که متوجه وی است، او نمی تواند پیامدهای شکست در انتخابات را تحمل کند.

منابع مذکور همچنین تاکید کردند، این فرضیه نیز مطرح است که سعد حریری در حال مانور دادن برای جلب حمایت کشورهای خارجی دیگر به عنوان جایگزینی برای عربستان است؛ به این صورت که ممکن است حریری وانمود کند غیبت وی در عرصه اهل سنت موجب می‌شود او به سمت گزینه‌های افراطی برود که این امر به نفع شماری از طرف‌های بین المللی فعال در لبنان نیست.

در این میان سناریوهای متعددی در میان اعضای جریان المستقبل برای مشارکت در انتخابات پارلمانی آینده لبنان مطرح می‌شود. به گفته محافل مذکور در میان سناریوهای پیشنهادی در جریان المستقبل، «فواد سنیوره» نخست وزیر اسبق لبنان تشکیل لیستی با نام «المستقبل» را در سراسر لبنان جهت مشارکت در انتخابات پارلمانی بر عهده گرفته؛ به ویژه اینکه وی روابط مثبتی با ریاض دارد.

در پایان، همه نشانه‌ها تایید می‌کنند که حریری تا زمان حل مشکلات خود با عربستان سعودی چه در سطح حمایت این کشور از وی و چه چالش‌هایی که به دنبال بدهی‌های او به طرفهای سعودی برایش به وجود آمده با موضع گیری رسمی وارد انتخابات پارلمانی لبنان نخواهد شد؛ چرا که نتایج این امر علاوه بر اهمیت آن در سطح ملی در سطح شخصی نیز برای سعد حریری بسیار حیاتی خواهد بود.
https://mardomefarda.ir/vdcg.n9xrak9z7pr4a.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین