تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۲
جالب است ۰
22 فیلم راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند که در آن از فیلم‌های هنروتجربه‌ای تا اکشن و سیاسی ـ اجتماعی وجود دارد و طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها و مخاطبان را پوشش می‌دهد.
تنوع ژانرها در چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ جوانان پیشتاز هستند
به گزارش مردم فردا،یکشنبه ۵ دی‌ماه اسامی ۲۲ فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر از سوی دبیر این رویداد اعلام شدند.
این اتفاق در حالی روی داد که اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران از اعلام دیرهنگام اسامی گله‌مند بودند و آن را نشانه محافظه‌کاری جشنواره می‌دانند، چرا که پیش‌تر و هنگام اعلام اسامی داوران هم، اتفاق مشابهی رخ داد و در آخرین ساعت روز پنجشنبه اسامی اعلام شد. هر چند جشنواره مدعی است اعلام اسامی تا قبل از پایان روز به دلیل تعهد به گاهشمار جشنواره انجام گرفته و نیت دیگری پشت آن نبوده است.
اما از این موضوع که بگذریم، انتخاب فیلم‌ها هم با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است؛ برخی از این انتخاب‌ها انتقاد کرده‌اند و برخی لب به ستایش آن گشوده‌اند. منتقدان معتقدند فیلم‌های کارگردان‌هایی همچون مانی حقیقی، سعید روستایی، وحید جلیلوند، هومن سیدی و سیاوش اسعدی نباید از رقابت کنار گذاشته می‌شدند.
 

 
آن‌ها اما به این نکته توجه نمی‌کنند که اولاً تعداد انتخاب‌ها محدود است و در این میان باید بهترین‌ها را انتخاب کرد. ثانیاً اسامی افراد به صرف داشتن سابقه سینمایی، دلیل محکمی بر ساخت فیلم خوب نیست. چه بسیار کارگردان‌های بزرگی که در کارنامه‌شان فیلم ضعیف هم دارند. ثالثاً در حال حاضر جامعه نیاز به نشاط و امید دارد و فیلم‌های تلخ یا سیاه طبیعتاً جایی در ویترین جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی نخواهند داشت.
* حضور همزمان پیشکسوتان و جوانان در جشنواره فیلم فجر
نکته چهارم اینکه با نگاهی منصفانه به فهرست فیلم‌های اعلام‌شده می‌توان تنوع و گوناگونی ژانرهای سینمایی را دریافت کرد؛ از حضور پیشکسوتانی همچون مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا (این بار در مقام تهیه‌کننده) و سیدرضا میرکریمی تا جوانانی همچون محمدحسین مهدویان، حسین دارابی (سازنده فیلم توقیفی «مصلحت») و امیرعباس ربیعی (سازنده فیلم توقیفی «لباس شخصی»).
از نظر تنوع ژانر هم فیلم‌هایی در گونه‌های دفاع مقدس، سیاسی ـ اجتماعی، اکشن و حتی هنر و تجربه (فیلم سینمایی «درب» به کارگردانی سیدهادی محقق) در جشنواره حضور دارند که می‌توانند طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها و مخاطبان را پوشش دهند.
 

البته در این میان برخی فیلم‌ها از جمله «مسیح، پسر مریم» که توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شده است، از حضور در جشنواره بازمانده‌اند که شنیده‌ها حاکی است این غیبت دلایل غیرسینمایی دارد.
https://mardomefarda.ir/vdca.mnuk49nwu5k14.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما