تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
جالب است ۰
با فرا رسیدن ایام بازگشایی مدارس، والدین در تکاپوی تهیه لوازم مدرسه هستند. کیف و کفش از جمله آن لوازم است که امروزه در انواع و اقسام طرح و مدل ها در بازار عرضه می شود.
کیف و کفش مناسب، ضامن سلامتی دانش آموزان است
به گزارش مردم فردا،کیف و کفش دانش آموزان باید استاندارد و مناسب باشد زیرا رابطه مستقیمی با سلامت کودکان دارد زیرا کیفی و کفش نامناسب می تواند آسیب های جدی به ساختار عضلانی دانش آموزان وارد کند از اینرو والدین باید هنگام خرید این لوازم، نکات بسیار مهمی را مد نظر قرار دهند که در ادامه به آنها می پردازیم.

بهترین کیف برای دانش آموزان چه کیفی است؟
بسیاری از کودکان به علت استفاده از کوله پشتی های سنگین و حمل نامناسب کیف ها دچار کمر درد می شوند. تحقیقات نشان داده‌اند بیش از ۵۰ درصد کودکان کوله ‌پشتی ‌های بسیار سنگین با خود به مدرسه می‌ برند. ۵۵ درصد از دانش ‌آموزان نیز ۱۰تا ۱۵درصد وزن بدن وسایل حمل می ‌کنند.به گفته دکتر دقاق زاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، هرچند کمر درد و گردن درد یکی از بیماری های شایع دوران بزرگسالی است اما کودکان نیز به علت استفاده نادرست از کیف مدرسه امکان دارد دچار کمر درد و گردن درد شوند از اینرو والدین باید هنگام خرید کیف مدرسه دقت لازم را داشته باشند. استفاده از کوله پشتی بهتر از کیف دستی است زیرا معمولا کودکان به همان طرفی که کیف را گرفته اند منحرف می شوند، مخصوصا اگر کیف سنگین باشد و کودک مجبور شود مسافت زیادی بین خانه و مدرسه را طی کند.
وی اظهارداشته است: وزن کیف باید به طور مساوی روی هردو شانه منتقل شود بنابراین کیف باید در وسط پشت قرار گیرد و از دو بند استفاده شود. دو بند نیز باید قابل کوتاه و بلند شدن داشته باشد و با توجه به قد بچه تنظیم شود. علاوه بر دو بند روی شانه ها، یک بند هم باید در پایین کیف روی کمر بسته شود تا هنگام راه رفتن، کیف به طرفین حرکت نداشته باشد و منحرف نشود. بندهای روی شانه ها نیز باید پهن باشند، در غیراین صورت کودک کیف را از شانه ها و پشت بر می دارد و به دست گرفته و حمل می کند.  پهنای کوله پشتی هم نباید از پهنای شانه ها و تنه کودک بیشتر باشد.
هنگام خرید کوله پشتی این نکات را رعایت کنید:
۱- وزن کوله ‌پشتی نباید بیشتر از ۱۵ درصد وزن کودک باشد.
۲- هر دو بند کوله پشتی را بر شانه ‌های او بیندازید. این کار به توزیع مناسب وزن بر پشت کمک می‌ کند. در صورتی که کمربند هم دارد از آن برای کاهش وزن بار شانه‌ ها و گردن استفاده کنید.
۳- مطمئن شوید کوله‌ پشتی درست در وسط کمر قرار گرفته و پایین ‌تر از دور کمر کودک قرار نگیرد. بندهای کوله پشتی باید حالتی آزاد داشته باشند تا حرکت آزادانه دست‌ ها را بدون خم شدن ستون فقرات ممکن سازند.
۴- بند کوله پشتی باید پهن باشد. کوله پشتی با بند نازک به رگ‌های عصبی و خونی آسیب وارد می‌کند و دردهای عصبی مزمن و ناراحتی‌های پوستی را به وجود می‌آورد.
۵-کوله پشتی های از جنس کتان و جین وزن زیادی دارند. سعی کنید کوله‌ پشتی‌ های پارچه ‌ای یا برزنتی بخرید. کیف‌ های چرمی و پلاستیکی نیز در فصل تابستان باعث تعریق در ناحیه پشت کمر می‌ شوند.
۶- کوله پشتی هایی که از نوارهای انعکاسی برخورداند، بخرید. این نوارهای بازتابنده باعث می ‌شوند که دانش‌آموز هنگام غروب راحت ‌تر توسط رانندگان دیده شوند.
۷-به تعداد جیب ‌ها و زیپ ‌های کوله دقت کنید. تقسیم‌ بندی مناسب فضا باعث حفظ سلامت وسایل و طولانی ‌تر شدن عمر کوله ‌پشتی می ‌شود.
۸-هنگام انتخاب و خرید کوله پشتی باید جثه کودک را نیز در نظر بگیرید؛ هرگز نباید برای یک کودک پیش دبستانی کوله پشتی یک دانش آموز دوره راهنمایی خریداری شود.
۹-کوله پشتی باید دارای تهویه مناسب باشد تا منجر به تعریق کمر نشود. این لایه از کوله پشتی باید به اندازه ‌ای محکم باشد که از فرو رفتن اجسام نوک تیز مانند نوک قیچی به بدن دانش آموز جلوگیری کند.
۱۰- زیپ ‌های کوله پشتی باید روان و محکم باشند. زیپ ‌هایی که از دو طرف به هم می‌رسند، برای بازو بسته‌ کردن راحت ‌ترند.
بهترین کفش برای دانش آموزان چه کفشی است؟
به گفته دکتر ترکان، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، بهترین کفش برای دانش آموزان کفش ورزشی است زیرا گشادی و تنگی آن با بند تنظیم می شود. البته برای دانش آموزان دبستانی کفش چسبی بهتر است به شرط آنکه مکرر باز نشود. بهترین زمان نیز برای خرید کفش عصر است زیرا پا در بزرگ ترین سایز خود قرار دارد. کفش باید حداکثر نیم سایز از پا بزرگ تر باشد.
وی اظهارداشته است: والدین باید از خرید کفش های گشاد برای فرزندان شان خودداری کنند زیرا کودک برای نگهداری کفش ناگزیر است از عضلات پا استفاده کند که این مساله از نظر پزشکی اصلا درست نیست. کفش های پاشنه بلند هم فرم پا را تغییر می دهند و اصلا مناسب کودکان نیستند. کفش بدون پاشنه هم باید لژ محافظی بین کف پا با زمین داشته باشد که سراسر پا از پنجه تا پاشنه را بپوشاند زیرا کفش تخت و بدون پاشنه هم برای فعالیت مناسب نیست.

هنگام خرید کفش این نکات را رعایت کنید:
۱- کفش های بزرگتر از اندازه پای کودکان نخرید؛ طبق تحقیقات کودکانی که با کفش ‌های بزرگ‌ تر از اندازه پایشان راه می ‌روند بیش از دیگران به عارضه صافی کف پا مبتلا می‌ شوند. همچنین پوشاندن کفش ‌های بزرگ به کودکان باعث بد فرم شدن پاها و اختلالات حرکتی در آنها می ‌شود.
۲-برای کودکان تان کفش های کف صاف نخرید؛ پوشیدن کفش های کف صاف در بلند مدت منجر به ایجاد درد در ناحیه کمر و پای فرد می‌ شود.
۳- کفش باید ۲ تا ۳ سانتی ‌متر پاشنه داشته باشد اما کف پاشنه‌ آن باید تخت باشد.
۴-بهترین کفش، کفشی است که کفی آن دارای دو قوس طولی و عرضی باشد به نحوی که قوس طولی و عرضی کف پا را پر کند.
۵-قسمت خلفی کفش باید به گونه ای باشد که هنگام راه رفتن موجب صدمه زدن به تاندون آشیل پا نشود.
۶-کفی کفش باید ضخامت مناسبی داشته باشد و نازک نباشد تا از برخورد کف پای کودک با زمین محافظت کند.
۷-. کفش‌ های دانش‌آموزان باید طوری باشد که کودکان در آن احساس راحتی کنند. پنجه کفش کودکان باید باز باشد تا انگشت ‌‌ها روی هم فشار نیاورند. اگر پنجه کفش مناسب نباشد، زیبایی انگشت ‌های پا از بین می‌ رود و رشد پاها نیز ناهماهنگ می ‌شود.
۸- کودکان نباید از کفش با جنس چرم مصنوعی بپوشند زیرا پا عرق می کند و هوا در کفش جریان ندارد.
https://mardomefarda.ir/vdcgut9x.ak9zt4prra.html
منبع : سینا پرس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما