تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۰
جالب است ۰
۲۸ مردادماه سالروز درگذشت زنده‌یاد سیمین بهبهانی معلم، نویسنده، شاعر و غزل‌سرای معاصر است که در طول زندگی‌اش بیش از ۶۰۰ غزل سرود. سیمین بهبهانی که به‌علت بیماری قلبی و ریوی در بیمارستان پارس تهران بستری بود، از ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ در کما به سر می‌برد و سرانجام ساعت ۱ بامداد روز سه‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
سیمین بهبهانی از «هوای گریه» تا «چرا رفتی»
به گزارش مردم فردا،پیکر او با حضور مردم و ادیبان و هنرمندان از مقابل تالار وحدت تشییع شد و در بهشت زهرا در مقبره خانوادگی و کنار پدرش به خاک سپرده شد.
آثار سیمین بهبهانی همیشه مورد توجه آهنگسازان و اهالی موسیقی بوده و اغلب همنشینی آثار او با آواز ایرانی موجب خلق آثار بدیع و ماندگار در تاریخ موسیقی ایران شده است که اینجا چند نمونه را با هم مرور می‌کنیم:
همایون شجریان و «هوای گریه»
نه بسته‌ام به کس دل، نه بسته کس به من دل
چو تخته پاره بر موج، رها رها رها من...
«همایون شجریان» نخستین آثار مستقل از پدرش محمدرضا را  به آهنگسازی محمدجواد ضرابیان اجرا و با عنوان «نسیم وصل» منتشر کرد. در این آلبوم شعری هم از زنده یاد سیمین بهبهانی اجرا شده است که تلفیق به جا و هماهنگ آن با آهنگ ضرابیان و صدای جوان همایون شجریان موجب شد این تصنیف در حافظه جمعی ایرانیان ماندگار شود.
این قطعه در سال ۱۳۸۴ منتشر و محبوب‌ترین قطعه آلبوم «نسیم وصل» بود.
اکبر گلپایگانی و «گل انتظار»
ز چه جـوهر آفـریدی دل داغدار ما را
که هزار لاله پوشد پس از این مزار ما را

«گل انتظار» با صدای اکبر گلپایگانی سال‌های پیش از انقلاب اسلاک  در برنامه «گل‌های تازه» شماره‌ی ۵۶ اجرا شد. شعری ماندگار از سیمین بهبهانی و در مایه افشاری که با همراهی ویلن زنده‌یاد پرویز یاحقی، تار زنده یاد جلیل شهناز و تنبک زنده‌یاد امیرناصر افتتاح ماندگار شد.
همایون شجریان و یک تجربه موفق با «چرا رفتی»
چرا رفتی؛ چرا من بی‌قرارم؟
به سر، سودای آغوش تو دارم
نگفتی ماه‌تاب، امشب چه زیباست؟
ندیدی جانم از غم ناشکیباست؟
قطعه «چرا رفتی» عاشقانه ای از سیمین بهبهانی بود که که در سال ۱۳۹۲ با اجرای همایون شجریان و به آهنگسازی تهمورس پورناظری  از آن رونمایی شد. «چرا رفتی» تبدیل به ماندگارترین قطعه آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» شد و هنوز هم جزو آثار پر مخاطب همایون شجریان محسوب می‌شود.
ایرج بسطامی و «سکوت گویا»
سکوت اگر نشانه رضا بود چگونه باور نکنم سکوت گویای تو را
نگاه اگر پیام آشنا بود چرا تمنا نکنم نگاه گیرای تو را
«سکوت گویا» یکی از قطعات آلبوم مطرح «سکوت» با صدای زنده‌یاد  ایرج بسطامی است. این اثر  با همکاری گروه «نیستان» و با آهنگسازی محمد میر نقیبی در سبک کلاسیک ایرانی تهیه شده است.
محمدرضا شجریان و «به کنارم تو بمان»
چه محفل‌آرائی چه شیرین سخنی، نمی‌کنم باور که مهمان منی
نمی‌کنم باور که با خنده خود، سکوت سنگین را چنین می‌شکنی
«به کنارم تو بمان» یکی از تصانیف ماندگار  زنده یاد محمدرضا شجریان است که حبیب الله صالحی این اثر را در مایه بیات اصفهان ساخته است. این قطعه یکی از قطعات پرطرفدار زنده‌یاد شجریان محسوب می‌شد.
علی رستمیان و تصنیف «هزار امید»
مرا هزار امید است و هر هزار تویی
شروع شادی و پایانِ انتظار تویی
علی رستمیان از شاگردان مطرح تاج اصفهانی است و تصنیف «هزار امید» با آهنگسازی نوید قزوینه از آثار مهم او محسوب می‌شود که در کنار شعر سیمین بهبهانی در ذهن مخاطب ماندگار شده است.
«کولی» و باز هم همایون شجریان
رفت آن سوار کولی با خود تو را نبرده، رفت آن سوار کولی با خود تو را نبرده
شب مانده است و با شب تاریکی فشرده، کولی کنار آتش رقص شبانه‌ات کو؟
همایون شجریان خودش نیز به این نکته اذعان داشته است که هر بار شعری از سیمین بهبهانی اجرا کرده،‌در نهایت اثری ماندگار خلق کرده است و «کولی» هم یکی از این قطعات ماندگار است که در آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» به آهنگسازی تهمورس پورناظری اجرا شده است.
https://mardomefarda.ir/vdch-ini.23nv6dftt2.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما