تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۵
جالب است ۰
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه اساتید علمی به ویژه اعضای فرهنگستان‌های کشور سرمایه و آبروی کشور هستند، از سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان امور اداری و استخدامی خواست تا با تخصیص اعتبارات لازم و حل مشکلات اداری در راستای تقویت فرهنگستان‌های چهارگانه کشور گام بردارند.
دستور مخبر برای حل مشکلات مالی و اداری فرهنگستان‌های چهارگانه کشور
به گزارش مردم فردا،محمد مخبر در جلسه هیأت امنای مشترک فرهنگستان‌های کشور که به ریاست وی برگزار شد، تاکید کرد: فرهنگستان‌های چهارگانه جمهوری اسلامی ایران باید به عنوان چراغ راه و قله‌های علم و ادب و هنر به دولت در اداره کشور کمک فکری و مشاوره‌ای ارائه دهند.  
وی تصریح کرد: دولت موظف است از این تشکیلات برای پیشبرد امور اساسی و استراتژیک کشور استفاده کند چرا که وجود فرهنگستان‌ها بسیار مهم است و البته تاکنون به خوبی از این ظرفیت بهره‌برداری نشده است.
معاون اول رییس جمهور بر ضرورت تبیین جایگاه و نقش فرهنگستان‌ها در کشور و همچنین ارتقای روابط میان دولت و فرهنگستان‌ها تاکید کرد و افزود: باید تعاملات و ارتباط فرهنگستان‌ها با دولت به ویژه وزارتخانه‌های تخصصی متناسب با آنها گسترش یابد و این آمادگی وجود دارد تا جلسات هیأت امنای فرهنگستان‌ها با حضور وزرا و به صورت منظم در دولت سیزدهم تشکیل شود.
وی با بیان اینکه اساتید علمی کشور به ویژه اعضای فرهنگستان‌های علوم، علوم پزشکی، هنر و زبان و ادب فارسی سرمایه و آبروی کشور هستند، از سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان امور اداری و استخدامی خواست تا با تخصیص اعتبارات لازم و حل مشکلات اداری در راستای تقویت فرهنگستان های چهارگانه کشور گام بردارند.
مخبر همچنین با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه مرجعیت زبان فارسی و نهضت تولید علم، تاکید کرد: باید در کنار توجه به پیشبرد فناوری‌های نوین در کشور، نقاط قوت فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی به دنیا منعکس شود و تلاش کنیم زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های اصلی جهان مطرح باشد.
وی افزود: فرهنگستان‌ها باید برای تعامل با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در راستای مهارت افزایی و ارتقای توان علمی دانش آموختگان دانشگاهی الگو ارائه دهند.
معاون اول رییس جمهور گسترش ارتباطات اقتصادی و هنری را دو پایه مهم تعاملات کشورهای جهان برشمرد و افزود: تعاملات اقتصادی در پایداری روابط کشورها بسیار موثر هستند اما مسائل اقتصادی به عنوان روبنا به شمار می‌آید و روابط هنری و فرهنگی رایج بین کشورها است که اجازه نمی‌دهد تعاملات دو ملت و دولت از بین برود.
وی همچنین از روسای فرهنگستان‌های چهارگانه کشور خواست تا اساسنامه‌های خود را براساس نیازها و ضرورت‌های کشور بازبینی و به روز رسانی کنند.
در این جلسه که وزرای علوم، ‌تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون علمی فناوری رییس جمهور، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و روسا و نمایندگان فرهنگستان‌های زبان و ادب فارسی، هنر، ‌علوم و علوم پزشکی حضور داشتند، گزارش‌هایی از عملکرد، برنامه‌ها و سیاست‌های پنج ساله فرهنگستان‌ها، ‌بودجه تفصیلی سال ۱۴۰۰ و حسابرسی و مالی سال ۹۹ این فرهنگستان‌ها ارائه شد.
همچنین در این جلسه روسای فرهنگستان‌های کشور به شرح اقدامات خود در طول پنج سال گذشته از جمله تبیین نقش فرهنگستان‌ها درکشور، انعقاد تفاهم نامه‌های مراودات بین المللی با آکادمی های علوم دنیا، سیاست‌پژوهی و ارائه راهبردهای ملی و گردآوری و معرفی دستاوردهای تاریخی کشور در زمینه های علمی، هنری و ادبی و همکاری و هم افزایی با وزارتخانه‌ها و دستگاه های دولتی برای حل مشکلات کشور در بخش های پزشکی، فرهنگی، علمی و ادبی پرداختند.
در ادامه این جلسه نیز درخواست‌ها، پیشنهادات و مطالبات فرهنگستان‌ها از جمله چگونگی نحوه اهدای نشان‌ها، ‌اختصاص اعتبارات مالی، لزوم پیوند و تعامل فرهنگستان‌ها با دانشگاه، صنعت و کشاورزی، لزوم توجه شورای انقلاب فرهنگی به نقش فرهنگستان‌ها، توجه بیشتر به جایگاه فرهنگستان‌ها در وزارتخانه‌های مرتبط و دستگاه‌های اجرایی ودولتی، برگزاری جلسات منظم روسای فرهنگستان‌ها با وزارتخانه های مربوط، بازبینی اساسنامه فرهنگستان ها و توجه به حضور جمهوری اسلامی ایران در نهادها و آکادمی‌های علمی و هنری جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
https://mardomefarda.ir/vdci.zarct1au5bc2t.html
منبع : ایرنا
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما