تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۵
جالب است ۰
"گروهی از کارشناسان در ۲۸ ژوئیه سال جاری میلادی در مورد اینکه عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در سایه حمله روسیه به اوکراین چه معنایی برای امنیت اروپا و ایالات متحده دارد، بحث کردند."
گفت‌وگوی کارشناسان درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو
به گزارش مردم فردا، پایگاه خبری West Central Tribune در گزارشی نوشت: این گروه در چهلمین "فین فست"، گردهمایی سالانه فنلاندی‌های آمریکایی و سایر علاقمندان به فرهنگ و میراث فنلاند برگزار شد. این گروه شامل کارگاه‌های آموزشی در مورد فرهنگ و تاریخ، اجراهای موسیقی، نمایش فیلم‌های فنلاندی و بازار محلی به همراه کافه با غذاهای فنلاندی می‌شود.
این گروه توسط "راس ویلسون"، سفیر سابق آمریکا در فنلاند مدیریت می‌شود و اعضایش "میکو هائوتالا"، سفیر فنلاند در آمریکا، سناتور "ایمی کلوبوچار" و "فیلیپ بریدلاو"، ژنرال چهار ستاره نیروی هوایی آمریکا و فرماندهی سابق نیروهای متحد در اروپا هستند.
بریدلاو موکدا اظهار داشت که عضویت فنلاند و به زودی عضویت سوئد در ناتو " ائتلاف را قوی‌تر می‌کند".
به گفته کلوبوچار، فنلاند در آوریل ۲۰۲۳ عضو ناتو شد و رای گیری برای عضویت سوئد نیز در پاییز سال جاری میلادی انجام می‌شود.
بریدلاو توضیح داد: سران کشورهای عضو ناتو مدت هست که می‌دانستند برای روسیه انجام یک جنگ با ناتو در شمال بدون نقض و شاید کنترل حریم هوایی و دریایی فنلاند امکان پذیر نیست و برخی هم بر این باورند که باید برخی از حریم‌های ارضی را در ازای نبرد و دفاع از مناطق خود تصرف کنند.
او افزود: اوضاع امنیتی در حال وخیم شدن است. به همین دلیل ناتو تلاش می‌کند تا تاثیری داشته باشد و اوضاع را در این جهان رو به راه کند اما افرادی در آن بیرون هستند که مصمم هستند تا آنارشی و هرج و مرج را به مکان‌هایی ببرند که ما دوست داریم در آن مکان‌ها نظم برقرار باشد.
به گفته بریدلاو، حتی وقتی فنلاند عضو ناتو نبود، نسبت به هفت یا هشت عضو دیگر این ائتلاف سازگارتر بود اما نمی‌توانست به دلیل عدم عضویت در مانورهای کلیدی لجستیکی و برنامه ریزی‌های اصلی شرکت کند.
"فیلیپ بریدلاو"، ژنرال چهار ستاره نیروی هوایی آمریکا و فرماندهی سابق نیروهای متحد در اروپا همچنین ادامه داد: به جرات می‌توانم بگویم که تعادل ما فنلاند است و امیدورم خیلی زود سوئد به لنگر دفاع ناتو در شمال ائتلاف بدل شود. این دو کشور اکنون به بخش بزرگی در ایفای نقش بازدارندگی علیه روسیه بدل می‌شوند و در گذشته هم چنین بودند چون مسکو اکنون می‌داند که ناتو از منتهی الیه شمال تا کرانه‌های غربی اروپا در حال گسترش است.
کلوبوچار خاطرنشان کرد که فنلاند با ۵.۵ میلیون نفر جمعیت یک نیروی ذخیره ۹۰۰ هزار نفری دارد و "میکو هائوتالا"، سفیر فنلاند در آمریکا نیز می‌گوید فنلاند دارای دومین و بزرگترین توپخانه تمامی کشورهای عضو ناتوست.
سناتور کلوبوچار در ادامه توضیح داد: فنلاند به پرداخت دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود در امور دفاعی متعهد شده و این برای ما در بازه‌ای از زمان که در حال ایجاد حمایت سیاسی در آمریکا هستیم، مهم است.
این سناتور آمریکایی همچنین با بیان اینکه دموکراسی اوکراین به حمایت آمریکا و جهان بستگی دارد،  خاطرنشان کرد: بریدلاو درباره جهانی صحبت می‌کند که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اجازه داد تا در گذشته به سایر کشورها دست درازی کند و پوتین هم پیامی داشته که می‌تواند بدون پیامدی این کار را انجام دهد.
کلوبوچار افزود، سنای آمریکا شب پیش از گفت‌وگوی این گروه درباره لایحه دفاعی که شامل تامین بودجه برای ناتو و اوکراین می‌شود، رای داد. سنا حمایت دو حزبی را از اوکراین نشان داده به طوریکه میچ مک‌کانل، جمهوری خواه به اوکراین سفری داشته و سناتور چاک شومر دموکرا هم به حامی قوی این کشور تبدیل شده است.
این سناتور آمریکایی با بیان اینکه یکسری مخالفت‌ها درباره حمایت از اوکراین به ویژه در میان اعضای مجلس نمایندگان آمریکا وجود دارد، گفت: آنها متمم‌ها و طرح‌هایی را برای کاهش کمک به اوکراین مطرح کرده‌اند.
ژنرال بریدلاو نیز خاطرنشان کرد که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو باعث افزایش امنیت و موفقیت برای تمامی کسانی می‌شود که در این مهم نقش دارند. فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری‌ها به دنبال کشورهایی که دچار ناآرامی هستند، نمی‌روند. اما تقویت سوئد و فنلاند و همچنین تقویت ناتو با هم ما را به جایی می‌رساند که به یک اوضاع مطمئن و امن نیاز پیدا می‌کنیم.
این ژنرال ارتش آمریکا همچنین گفت، نظرش این است که ایالات متحده و ائتلاف ناتو باید سیاست‌های اعلام شده خود در مورد اوکراین را بررسی و شاید تقویت کنند تا به منافع خود دست یابند. نخست اینکه به اوکراین آن چیزی را بدهیم که برای بازپس گیری مناطقش از کنترل روسیه به آنها نیاز دارد. کنترل بندر دریای سیاه در اودسا به ویژه مدنظر است. روسیه اخیرا توافق غلات را نقض کرده است. این یک مثال است که چرا بازپس گیری کریمه برای اوکراین مهم است چون مادامی که روسیه در اوکراین است، می‌تواند کنترل تنها بندر بزرگ قابل دسترس را که اوکراین در اودسا دارد، در اختیار داشته باشد.
ژنرال بریدلاو همچنین مدعی شد: بازپس گیری اراضی توسط اوکراین به امنیت می‌افزاید و راه را برای سرمایه گذاری و احیای اوکراین باز می‌کند.
https://mardomefarda.ir/vdcef78w.jh87pi9bbj.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین