تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۳
جالب است ۰
رئیس‌جمهور برزیل می‌گوید از پیوستن کشورهای بیشتر به «گروه بریکس» استقبال می‌کند.
چراغ سبز برزیل به گسترش بریکس
به گزارش مردم فردا،«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل که کشورش یکی از اعضای گروه بریکس است، شامگاه چهارشنبه گفت از حضور کشورهای دیگر در این گروه حمایت می‌کند.
بریکس در حال حاضر از پنج کشور اقتصاد بزرگ در حال توسعه شامل روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده است.
سران اعضای بریکس قرار است بین روزهای ۲۲ تا ۲۴ آگوست (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی گردهم آیند و موضوع علاقه کشورهای دیگر برای پیوستن به این گروه، روی میز قرار دارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته داسیلوا در جمع خبرنگاران در برازیلیا، درباره موضوع گسترش بریکس گفت: «امکان دارد که در نشست ژوهانسبورگ، بتوانیم درباره اینکه کشورهای جدید به بریکس ملحق شوند، به اتفاق‌نظر برسیم».
رئیس‌جمهور برزیل در ادامه گفت: «در حالی که کشورهای زیادی می‌خواهند به بریکس بپیوندد، نظر من این است که اگر آن‌ها قوانینی که ما وضع کرده‌ایم را رعایت کنند، ما ورود کشورهای جدید را خواهیم پذیرفت».
این اظهارنظر داسیلوا ساعاتی پس از آن بود که خبرگزاری رویترز مدعی شده بود برزیل در مقابل ورود اعضای جدید به بریکس ایستادگی می‌کند. خبرگزاری انگلیسی به نقل از دیپلمات‌های برزیل ناشناس مدعی شده بود آن‌ها نگران هستند ورود کشورهای دیگر به بریکس، تاثیرپذیری کشورهای کنونی آن را کاهش هد.
«مائورو ویرا» وزیر امور خارجه برزیل نیز خبر داده تاکنون ۲۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، امارت عربی متحده، عربستان سعودی، اندونزی و ونزوئلا به صورت رسمی درخواست خود را برای پیوستن به بریکس ارائه کرده‌اند. ویرا می‌گوید تمام اعضای بریکس علاقه‌مند به تلاش برای پذیرش دیگر کشورها هستند اما لازم است شرایط این موضوع بررسی و توافقاتی میان رهبران کشورهای بریکس حاصل شود.
در تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست خبری هفتگی اخیر خود اعلام کرد: «از آقای رئیسی برای شرکت در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی به صورت رسمی دعوت به عمل  آمده است».
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران نیز اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: «ماه گذشته نشست بریکس پلاس یا دوستان بریکس، در سطح وزرای امور خارجه در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد. این یک مقدمه‌ای بود برای نشست سران بریکس پلاس یا دوستان بریکس که در هفته اول شهریورماه انجام خواهد شد. ما تلاش کرده‌ایم هر پنج کشور اصلی بانی بریکس را توجیه کنیم تا جمهوری اسلامی ایران پس از آنکه چارچوب‌ها را آنها تعریف کردند جزء اولین گروه کشورهایی قرار بگیرد که بتوانیم عضویت بریکس را طبعاً در مرحله اول عضویت ناظر و سپس وارد گام بعدی بر اساس سازوکاری که در آنجا در حال تعریف کردن هستند به عضویت این سازمان هم دربیاوریم».
امیر عبداللهیان در ادامه گفته بود: «امروز دنیا دنیای یک جانبه گرایی نیست. نظم بین‌المللی جدیدی در جهان درحال شکل گیری است. یکی از ویژگی‌های این نظم جدید تمرکز کشورها و تلاش کشورها برای عبور از یکجانبه‌گرایی به سمت چندجانبه گرایی است. همه اینها و استفاده از فرصت‌های این سازمان‌ها یعنی حرکت به سمت چندجانبه گرایی و یعنی مقابله با سیاست‌های یکجانبه‌گرایی از جمله تحریم ها».
https://mardomefarda.ir/vdcbwgb5.rhbg5piuur.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین