تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰
جالب است ۰
سازمان جهانی بهداشت در فهرست جدید خود با افزودن بسیاری از داروهای نوآورانه، داروهای ضروری برای کودکان و بیماران خاص را به روز رسانی کرده است. این فهرست جدید شامل برخی از دارو های جدید برای ام اس، سرطان، بیماری های عفونی و بیماری های قلبی عروقی است.
معرفی داروی جدید سرطان و ام اس
به گزارش مردم فردا،سازمان بهداشت جهانی لیست جدید داروهای مورد تائید خود را منتشر کرد و پس از به روز رسانی، تعداد کل داروها در فهرست EML و EMLc به ترتیب به ۵۰۲ و ۳۶۱ دارو افزایش یافت.
هدف سازمان بهداشت جهانی از به روزرسانی فهرست رسمی خود، گنجاندن داروهای بالینی تائید شده بیشتری در زمینه تضمین دسترسی عادلانه به داروهای ضروری با کیفیت تضمین شده برای همه مردم، بدون به خطر انداختن بودجه بهداشتی کشورهای کم ‌درآمد و متوسط برای ارزیابی انفرادی این دارو ها است.

در فرایند به روز رسانی سال ۲۰۲۳، کمیته تخصصی سازمان بهداشت جهانی در انتخاب و استفاده از داروهای ضروری، ۸۵ برنامه کاربردی را انتخاب کرد که شامل بیش از صد دارو و فرمولاسیون بود.
گفتنی است برای اولین بار، سه دارو برای درمان مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس در فهرست EML گنجانده شده است. این داروها کلادریبین، گلاتیرامر استات و ریتوکسیماب نام داشته و به گفته سازمان بهداشت جهانی، این داروها می توانند پیشرفت ام اس را به تاخیر انداخته یا کند کنند.

یکی دیگر از موارد افزوده شده به فهرست فوق، قرص های خاصی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است. این داروها ترکیبات دوز ثابتی از چندین دارو، از جمله عوامل کاهش دهنده کلسترول، عوامل کاهش دهنده فشار خون با و بدون اسید استیل سالیسیلیک (آسپرین) هستند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین داروهای جدیدی را برای بیماری‌های عفونی در فهرست جدید خود گنجانده است. این داروها با عنوان Ceftolozane + tazobactam برای درمان عفونت ‌های سخت ‌درمان ناشی از باکتری ‌های مقاوم به چند دارو مورد استفاده قرار دارند.

فهرست داروهای ضروری به روز شده همچنین شامل دو درمان جدید برای سرطان است. این داروها با نام دوکسوروبیسین لیپوزومی پگیله و پگفیلگراستیم معرفی شده اند که برای درمان سارکوم کاپوزی، نوعی سرطان که در پوشش لنفاوی یا رگ‌ های خونی تشکیل می ‌شود به کار رفته و داروی دیگری موسوم به  pegfilgrastim می ‌تواند به کاهش اثرات مضر برخی از داروهای سرطان بر روی مغز استخوان کمک کند.
دکتر بندیکت هاتنر، مدیر دبیرخانه سازمان بهداشت جهانی، اظهار داشت که این فهرست ابزار مهمی برای دستیابی به پوشش جهانی بهداشت است.
https://mardomefarda.ir/vdcezo8z.jh8oni9bbj.html
منبع : سینا پرس
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما