تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۸
جالب است ۰
کره شمالی در اقدامی که نتیجه تشدید تنش‌ها با آمریکا و متحدان این کشور است بامداد شنبه اقدام به شلیک چندین موشک کروز به سمت آب‌های غرب کره جنوبی کرد.
کره شمالی چندین موشک کروز شلیک کرد
به گزارش مردم فردا،برخی منابع خبری بین‌المللی گزارش داده‌اند کره شمالی اقدام به شلیک موشک کروز به سمت دریای زرد در غرب شبه جزیره کره کرده است. 

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از ارتش این کشور گزارش داد که کره شمالی چندین موشک کروز به سمت آب‌های غرب شبه جزیره کره شلیک کرده است.
یونهاپ به نقل از ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت، تعدادی موشک کروز که حوالی ساعت 4 صبح روز شنبه به وقت محلی (19:00 جمعه به وقت گرینویچ) شلیک شده بودند، شناسایی شدند.

این جدیدترین اقدام موشک کره شمالی بعد از آزمایش موشکی روز چهارشنبه کره شمالی به شمار می‌رود که از شدت‌ گرفتن تنش‌ها در رابطه پیونگ‌یانگ با آمریکا و کره جنوبی حکایت دارد. 

«کانگ سون-نم»، وزیر دفاع کره شمالی روز پنجشنبه به آمریکا هشدار داده بود حضور زیردریایی هسته‌ای این کشور در کره جنوبی ممکن است زمینه‌های لازم را بررسی استفاده پیونگ‌یانگ از سلاح هسته‌ای را فراهم بیاورد.

رسانه‌های آمریکا روز سه‌شنبه از پهلوگیری نخستین زیردریایی هسته‌ای ایالات متحده در کره جنوبی برای اولین بار طی چهار دهه گذشته خبر دادند.

مطابق آن گزارش‌ها، این زیردریایی به نام «یو.اس.اس کنتاکی» در رویدادی نادر در «بوسان» توقف کرد. شبکه خبری ای‌بی‌سی گزارش داد از سال ۱۹۸۱ به این سو این نخستین بار است که زیردریایی مجهز به موشک‌های بالیستیک هسته‌ای وارد کره جنوبی شده است. 

وزیر دفاع کره شمالی در واکنش به این تحول روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای به آمریکا هشدار داد: «به ارتش آمریکا این واقعیت را یادآوری می‌کنم که نمایان شدن فزاینده زیردریایی هسته‌ای و سایر تجهیزات راهبردی جزو شرایطی است که در قوانین کره شمالی درباره سیاست نیروهای هسته‌ای استفاده از سلاح‌های اتمی را مجاز می‌کند.»

تهدیدهای کره شمالی علیه آمریکا از ۱۰  روز پیش شدت گرفته است. در آن زمان، کره شمالی مدعی شد که جنگنده‌های نیروهای هوایی آمریکا چندین بار حریم هوایی این کشور بر فراز دریای شرقی را نقض کرده‌اند. 

وزیر دفاع کره شمالی هشدار داده اعزام زیردریایی هسته‌ای به شبه جزیره کره، شرایط «بسیار خطرناکی» ایجاد کرده و منطقه را «به آستانه درگیری هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند.»

اعزام زیردریایی هسته‌ای آمریکا به کره جنوبی بخشی از سیاست‌های تنش‌‌زای آمریکا در شبه جزیره کره است. آمریکا این اقدام را در چارچوب ساز و کارهایی که چندی پیش میان واشنگتن و سئول مورد توافق قرار گرفت انجام داده است. 

 یک مقام ارشد کاخ سفید دو ماه پیش گفت این ساز و کارها «اعلامیه واشنگتن» نام گرفته‌اند و هدف از آن تقویت تعهدات بازدارندگی آمریکا به کره جنوبی در مواجهه با تهدیدات همسایه شمالی است. 

یو.اس.اس کنتاکی یکی از زیردریایی‌های مجهز به موشک بالیستیک هسته‌ای است که قادر به حمل ۲۰ موشک قاره‌پیمای «تریدنت II» است. با وجود این، رویه نیروی دریایی آمریکا این است که وجود یا عدم وجود سلاح‌های هسته‌ای در زیردریایی‌هایی که به مناطق مختلف ارسال می‌کند را تأیید نمی‌کند. 

آمریکا و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان اولین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶ میلادی، چندین دور تحریم علیه کره شمالی وضع کرده‌اند. 

کره شمالی علی‌رغم این تحریم‌ها بر تقویت توانایی نظامی خود برای مقابله با تهدید حضور نیروهای آمریکایی در منطقه تأکید کرده است. 

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

«فرانک آئوم»، کارشناس ارشد مسائل آسیا در اندیشکده آمریکایی «مرکز آمریکایی صلح» در گفت‌وگو با نیوزویک تصریح کرد که تهدید وزیر دفاع کره شمالی یکی از تفسیرهای ممکن از دکترین هسته‌ای کره شمالی است. 

طبق گفته این کارشناس، در دکترین هسته‌ای کره شمالی تصریح شده یکی از شرایطی که پیونگ‌یانگ می‌تواند از حمله هسته‌ای استفاده کند زمانی است که تشخیص داده شود حمله هسته‌ای یا غیرهسته‌ای از جانب دشمن قریب‌‌الوقوع است. 
https://mardomefarda.ir/vdcjmaev.uqehazsffu.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین