تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۱
جالب است ۰
۱۳ قرارداد و سند همکاری به ارزش ۵۰.۷ میلیارد دلار در زمینه‌های مختلف بین ترکیه و امارات متحده عربی در جریان سفر اردوغان به ابوظبی بین مقامات دو کشور امضا شد.
ترکیه و امارات ۱۳ قرارداد به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار امضا کردند
به گزارش مردم فردا،به نقل از شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر، این ۱۳ قرارداد سند همکاری برای مشارکت در اجرای پروژه‌های بخش انرژی، حمل و نقل، زیرساخت، لجستیک، تجارت الکترونیک، امور مالی، بهداشت، غذا، گردشگری، املاک، ساخت و ساز، صنایع دفاعی، هوش مصنوعی امضا شد.
بنا به گزارش این رسانه، علاوه بر امضای این اسناد و قراردادها، در جریان دیدار رییس جمهور ترکیه با امیر امارات متحده عربی، دو طرف با تشکیل «شورای راهبردی عالی» به ریاست رجب طیب اردوغان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان موافقت کردند.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر همچنین گزارش داد که رهبران دو کشور بر گسترش و تعمیق همکاری موجود بین دو طرف در زمینه‌هایی مانند فناوری و فناوری‌های پیشرفته تاکید کردند.

تارنمای خبر.۷ ترکیه نیز گزارش داد که رییس جمهور ترکیه در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی با تاکید بر لزوم توسعه گفت‌وگو و همکاری نزدیک در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور خواستار ارتقای مناسبات دوجانبه به سطح مشارکت راهبردی شد.
بنا به اعلام این رسانه، اردوغان در این دیدار گفت: در پاییز امسال در شهر استانبول یک مجمع تجارت و سرمایه‌گذاری برای معرفی توافقنامه های امضا شده بین دو کشور به دنیای تجارت ترکیه تدارک دیده شده و برگزاری آن زمینه اجرای قراردادهای همکاری امضا شده را تقویت خواهد کرد.
محمد شیمشک وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه نیز با انتشار پیامی در صفحه شبکه اجتماعی توئیتر خود در مورد توافقنامه امضا شده با امارات متحده عربی به ارزش ۵۰.۷ میلیارد دلار نوشت: امضای این قراردادها و موافقت‌نامه‌‎های همکاری نشان دهنده روابط راهبردی بین امارات و ترکیه است.
به گزارش ایرنا، در حالی که بحران اقتصادی ترکیه ادامه دارد و ارزش پول ملی این کشور طی روزهای اخیر نیز افت شدیدی را تجربه کرد، "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه در ادامه سفر خود به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس و پس از سفر دو روزه خود به عربستان و قطر، دیروز (چهارشنبه) به شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی رفت.
شبکه تلویزیونی تی.آر.تی. خبر ترکیه طی گزارشی با اشاره به میزان ۱۹ میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور ترکیه و امارات در سال گذشته میلادی اعلام کرد: هدف از سفر اردوغان به امارات تلاش برای دستیابی به حجم تجارت دوجانبه ۴۰ میلیارد دلاری در افق پنج سال آینده است.
روابط دوجانبه میان ترکیه و امارات متحده عربی پس از چند سال تنش بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه و تحریم قطر توسط این کشور و اعلام حمایت ترکیه از دوحه، طی ۲ سال گذشته در حال ترمیم و بازگشت به وضعیت عادی بوده است.
دو کشور که از سال ۱۹۷۷ روابط دیپلماتیک آغاز کرده اند و در طول ۴۵ سال گذشته ترکیه به یکی از ۱۰ کشور شریک تجاری امارات متحده عربی تبدیل شده و سرمایه گذاری متقابل بین دو طرف به خصوص در حوزه گردشگری و فناوری نوین گسترش یافته است.
بنا به گزارش شبکه تلویزیونی تی.آر.تی. خبر، در جریان آخرین سفر رییس امارات متحده عربی به ترکیه، ۱۰ توافقنامه همکاری در زمینه جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم، تبادل اطلاعات، تاسیس بندر، صندوق تامین مالی، همکاری بین بورس اوراق بهادار ابوظبی - استانبول، همکاری بین بانک مرکزی امارات متحده عربی و ترکیه بین دو کشور امضا شد.
رجب طیب اردوغان دیروز در جریان آخرین ایستگاه سفر خود به سه کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، طی سفر رسمی به امارات متحده عربی رفت و در کاخ الوطن شهر ابوطبی با شیخ محمد زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی دیدار و مذاکره کرد.
هاکان فیدان وزیر امور خارجه، آلپ ارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع طبیعی، مهمد شیمشک وزیر خزانه داری و دارایی، یاشار گولر وزیر دفاع ملی، محمد فاتح کاچر وزیر صنعت و فناوری، عمر پولاد وزیر انرژی و منابع طبیعی، عومر چلیک و ظفر سیراکایا معاونان رئیس حزب عدالت و توسعه، خلوصی آکار، مصطفی وارانک، نورالدین نباتی وزاری سابق کابینه اردوغان و نمایندگان فعلی مجلس ترکیه، فخرالدین آلتون رییس سازمان ارتباطات ریاست جمهوری، هالوک گورگون رئیس صنایع دفاعی و حافظه غایه ارکان رییس بانک مرکزی ترکیه اردوغان را در سفر به امارات متحده عربی همراهی می کردند.
https://mardomefarda.ir/vdcguu9q.ak9yw4prra.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین