تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۰
جالب است ۰
سرویس مرزبانی اوکراین و یک گروه معارض دولت مینسک ادعا کردند، گروهی از نیروهای شرکت نظامی خصوصی واگنر وارد بلاروس شده‌اند.
ادعای اوکراین درباره ورود کاروان بزرگ واگنرها به بلاروس
به گزارش مردم فردا،سرویس مرزبانی اوکراین اعلام کرد، ورود نیروهای شرکت پیمانکار نظامی واگنر از خاک روسیه به بلاروس را رصد کرده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی «بی.بی.سی»، این سازمان مدعی شد، در حال ارزیابی تعداد نیروهای «شبه نظامی» این گروه در بلاروس و مکان و اهداف دقیق آنها است.


 خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد، یک گروه ناظر اطلاعاتی مخالف با دولت بلاروس نیز اوایل روز شنبه  ادعا کرد، ورود یک کاروان بزرگ از نیروهای گروه واگنر همراه با ده‌ها خودروی نظامی از روسیه به بلاروس را رصد کرده‌ است.

این گروه با نام «بلاروسکی هاجون» در بیانیه‌ای مدعی شد، دست کم ۶۰ کامیون،‌ اتوبوس و دیگر خودروهای بزرگ این شرکت با همراهی پلیس بلاروس به شرق این کشور اروپایی وارد شدند.

یک روز قبل نیز وزارت دفاع بلاروس اعلام کرده بود، نیروهای گروه پیمانکار واگنر که در اواخر ماه ژوئن شورشی نافرجام را در روسیه اجرا کردند، هم اکنون در حال آموزش دادن به سربازان ارتش بلاروس هستند. این وزارتخانه یک ویدیو نیز از روند آموزشهای این نیروها به سربازان بلاروسی در پادگان آموزشی «آسیپوویچی» در فاصله 90 کیلومتری جنوب شرق شهر مینسک منتشر کرد.

«یوگنی پریگوژین»، فرمانده گروه واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین بود، ۲۳ ژوئیه (سوم تیرماه) ادعا کرد نیروهایش از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند. پریگوژین در پی آن اعلام کرد خواستار برگزاری راه‌پیمایی است و به همراه نیروهایش پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرده است.

ماجرای اختلافات واگنر با کرملین ۲۴ ساعت بعد از تحرکات این گروه، با وساطت آلکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد. در نتیجه وساطت لوکاشنکو، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش روی واگنرها گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

به نوشته بی.بی.سی، «آندری دمچنکو»، سخنگوی نیروی مرزبانی اوکراین در بیانیه‌ کوتاهی در روز شنبه اعلام کرد حضور نیروهای واگنر در بلاروس را تایید می‌کند.

 

او در این بیانیه بدون اشاره به جزئیات بیشتر نوشت: «نیروهای مرزبانی اوکراین به رصد وضعیت در مرز شمالی این کشور ادامه می‌دهند»

کانال تلگرامی «بلاروسکی هاجون»، متعلق به یک چهره بلاگر مخالف بلاروسی، ادعا کرد، کاروان بزرگ نیروهای واگنر بعد از ورود به این کشور به سمت شهر «اوسیپوویچی» در حدود 85 کیلومتری  جنوب شرق شهر مینسک رفته‌اند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه چند روز پیش فاش کرد، پریگوژین با پیشنهاد پیوستن نیروهایش به ارتش عادی روسیه مخالفت کرده است.

لوکاشنکو که ماه گذشته میلادی برای پایان دادن به شورش ۲۴ ساعته پریگوژین علیه مسکو با وی به توافق رسید، ۲۷ ژوئن (ششم تیر) تایید کرده بود که او به عنوان بخشی از این توافق به بلاروس رفته است. رئیس‌جمهور بلاروس اما در ششم ژوئیه، (15 تیر)  در جمع خبرنگاران از حضور مجدد پریگوژین در خاک روسیه خبر داده و گفت: «در خصوص پریگوژین، او در سن پترزبورگ است. در قلمروی بلاروس نیست».

لوکاشنکو پیش از این در یک سخنرانی از شبه‌نظامیان واگنر درخواست کرده بود ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند اما در صحبت‌هایش در ششم ژوئیه گفته بود موضوع نقل مکان نیروهای واگنر هنوز حل نشده و به مدیریت این گروه و مقام‌های روسیه بستگی دارد. او همچنین در همین سخنرانی مجددا گفت، پیشنهادش برای اسکان برخی از نیروهای واگنر همچنان پابرجاست. 
https://mardomefarda.ir/vdccieqs.2bqop8laa2.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین