تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
جالب است ۰
زیاده‌روی در مصرف هر خوراکی یا ماده غذایی مفیدی مثل میوه‌ها می‌تواند مشکلات مختلفی برای ما به‌وجود بیاورد. درواقع، با مصرف بیش‌ازحد میوه‌ها مقادیر بالایی از کالری‌ها و قندها را وارد بدن می‌کنید که در ارزیابی نهایی به سلامت شما آسیب می‌رسانند. گاهی اوقات هم زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها باعث می‌شود دیگر گروه‌های غذایی مثل لبنیات را از رژیم غذایی روزانه کنار بگذاریم و درنتیجه بدنمان را از مواد مغذی ضروری و مهمی مثل کلسیم محروم کنیم.
بهترین میزان مصرف میوه
به گزارش مردم فردا،یکی از سوالات مهمی که درباره میوه‌ها مطرح می‌شود، این است که میزان استفاده روزانه از میوه‌ها باید چقدر باشد؟! 

هر وعده مصرفی از میوه‌ها دقیقا چقدر است؟
وقتی که درباره میوه‌ها مطالعه می‌کنیم، معمولا با عبارت «وعده مصرفی» مواجه می‌شویم اما یک وعده مصرفی از میوه‌ها دقیقا یعنی چه؟

یک عدد میوه متوسط (مثل سیب، پرتقال یا موز)
دو عدد میوه کوچک (مثل زردآلو، کیوی، آلو)
یک لیوان میوه کنسروی، چهار تکه میوه خشک، نصف لیوان آبمیوه طبیعی، یک‌چهارم از یک ملون متوسط (مثل خربزه، طالبی و...)
20 عدد انگور متوسط یا 8 عدد توت‌فرنگی

چطور می‌توانیم مطمئن شویم که به اندازه میوه می‌خوریم؟ 
برای این‌که روزانه به اندازه کافی میوه خورده باشید، باید این چارچوب را رعایت کنید؛ مصرف یک عدد میوه کامل با اندازه متوسط، افزودن مقداری میوه خشک به میان‌وعده، افزودن مقداری میوه به اسموتی و همچنین افزودن مقداری میوه به سالاد کنار شام. توجه داشته باشید که مصرف میوه‌ها باید طبق برنامه روزانه انجام بگیرد و هیچ روزی را نباید بدون مصرف میوه‌ها سپری کنید.  

آیا میوه‌ها به دریافت فیبر کمک می‌کنند؟ 
بسته به سن افراد، اساسا یک قانون کلی برای دریافت فیبر داریم که می‌گوید بزرگسالان سالم باید روزانه 30 گرم فیبر دریافت کنند. فیبرها برای سلامت گوارش بسیار مهم هستند، از یبوست جلوگیری می‌کنند و وضعیت دفع را در حالت مطلوب نگه می‌دارند. میوه‌ها نیز یکی از بهترین منابع برای دریافت فیبر محسوب می‌شوند و اگر بتوانید میوه‌ها را با پوست مصرف کنید، فیبر بیشتری هم دریافت خواهید کرد. افزودن میوه‌هایی مثل آلو به برنامه صبحگاهی نیز راهکار خوبی برای درمان کردن یبوست است. 

 

توجه داشته باشید که آبمیوه‌ها حتی انواع طبیعی، نمی‌توانند جایگزین خود میوه‌ها شوند و اساسا فیبر بسیار کم یا ناچیزی دارند. افرادی که به مصرف آبمیوه‌های شیرین عادت دارند، هم خودشان را از فیبرها محروم می‌کنند و هم کالری زیادی را از طریق ترکیبات قندی دریافت خواهند کرد.  

چه میوه‌هایی برای سلامت ما بیشتر توصیه می شوند؟
در درجه اول باید میوه‌هایی را انتخاب کنیم که ما را سیر می‌کنند. میوه‌های سیرکننده هم میوه‌هایی هستند که شاخص گلایسمی (GI) پایینی دارند زیرا پایین بودن این شاخص در مواد غذایی یعنی حفظ انرژی پایدار و تثبیت سطح قند خون. البته بعضی از میوه‌ها شاخص گلایسمی بالایی دارند، مثل هندوانه، درحالی که شاخص گلایسمی بعضی از میوه‌ها نیز متوسط است مثل آناناس و دیگر میوه‌های استوایی. اما شاخص گلایسمی این میوه‌ها واقعا پایین است؛ سیب، موز، گلابی، پرتقال. البته اگر می‌خواهید از میوه‌های دارای شاخص گلایسمی بالا استفاده کنید باید آنها را با مواد غذایی یا میوه‌های دارای شاخص گلایسمی پایین ترکیب کنید. 
https://mardomefarda.ir/vdcg3w9q.ak9y74prra.html
منبع : سلامت نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما