تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۲
جالب است ۰
هند و مصر در جریان سفر نارندرا مودی به قاهره، ۴ توافقنامه مهم امضا کردند که توافق استراتژیک مبتنی بر انرژی‌های سبز، مهم‌ترین بخش آن به شمار می‌آید.
هند و مصر پیمان همکاری استراتژیک امضا کردند
به گزارش مردم فردا،هند و مصر در سفر دو روزه نخست وزیر هند نارندرا مودی به قاهره، توافقنامه ای برای مشارکت استراتژیک امضا کردند.
چهار توافقنامه در این سفر به امضا رسید، اولین و مهم ترین آن که یک پیشرفت مهم در تاریخ روابط دوجانبه بین این دو کشور به شمار می آید، توافق مشارکت استراتژیک بوده است، «وینی موهان کواترا»، مشاور وزیر امور خارجه هند، اعلام کرد این سند همکاری با موضوع انرژی های سبز و تجدیدپذیر بخش مهمی از مشارکت آینده با مصر خواهد بود، زیرا دو طرف به انرژی پاک اهمیت می دهند.
وزارت امور خارجه هند اعلام کرد سه تفاهم نامه دیگر در زمینه های کشاورزی، باستان شناسی و آثار باستانی و تجارت نیز امضا شده است و دو طرف در مورد همکاری چندجانبه در گروه ۲۰ و موضوعات دیگری مانند غذا، امنیت انرژی و تغییرات آب و هوایی گفتگو کردند.
در بخشی از این دیدار، نخست وزیر هند، «نشان نیل»، بالاترین نشان افتخار دولتی مصر را دریافت کرد. از جمله دریافت کنندگان این افتخار، مرحوم سلطان قابوس (حاکم عمان)، نلسون ماندلا و رئیس جمهور فقید اندونزی سوهارتو بودند.
در جریان گفتگوی رسمی میان مودی و سیسی که در کاخ الاتحادیه قاهره برگزار شد، دو رهبر خاطرنشان کردند که «واحد هند» که به تازگی در کابینه دولت مصر تاسیس شده است، ابزار مفیدی برای هدایت همکاری‌های دوجانبه خواهد بود.
نخست وزیر هند در ادامه این سفر از از گورستان جنگ مشترک المنافع هلیوپولیس بازدید کرد که در آن به بیش از ۴۳۰۰ سرباز هندی که در مصر و عدن در طول جنگ جهانی اول کشته شده بودند ادای احترام کرد.
مصر در نشست آتی گروه ۲۰ که در ماه سپتامبر در هند برگزار می شود، یکی از ۹ کشور مهمان است و انتظار می رود که سیسی به هند سفر کند.
نشان نیل از سال ۱۹۱۵، به سران کشورها، ولیعهد و معاونان رئیس جمهور که خدمات ارزشمندی را به مصر یا بشریت ارائه می دهند، اعطا می شود. این سیزدهمین افتخار عالی ایالتی است که به نخست وزیر هند اعطا می شود.
https://mardomefarda.ir/vdcdzs0f.yt0nf6a22y.html
منبع : ایرنا
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین