تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۵
جالب است ۰
دبیرکل ناتو با بیان اینکه شورش نافرجام گروه واگنر یک موضوع داخلی روسیه است، اما مدعی شد که این اتفاق نشان‌دهنده اشتباه مسکو در ضمیمه‌کردن شبه‌جزیره کریمه و حمله به اوکراین بود.
ناتو: شورش واگنر، اشتباه روسیه در حمله به اوکراین را نشان داد
به گزارش مردم فردا،باوجود اینکه شورش شرکت پیمانکار نظامی خصوصی «واگنر» علیه دولت روسیه حتی ۲۴ ساعت هم دوام نیاورد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اما همچنان تلاش می‌کند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز (دوشنبه) طی نشست خبری مدعی شد که شورش نافرجام شبه‌نظامیان واگنر، نشان‌دهنده اشتباه راهبردی روسیه در آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین و جنگ با کی‌یف بود.

شامگاه جمعه بود که فرمانده گروه پیمانکار نظامی خصوصی «واگنر» در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. وی سپس به نیروهای خود دستور داد که کنترل شهرهای روسیه را در دست گرفته و سران ارشد نظامی این کشور را مجازات نمایند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، استولتنبرگ که به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی سفر کرده، گفت: «رویدادهای آخر هفته در روسیه، موضوع داخلی این کشور است اما نشان‌دهنده اشتباه راهبردی بزرگ [ولادیمیر] پوتین در الحاق غیرقانونی کریمه و جنگ علیه اوکراین است».

با گذشت کمتر از یک روز از درگیری نیروهای واگنر و ارتش روسیه، دولت بلاروس از موافقت رئیس این گروه شبه‌نظامی با یک توافق با کرملین خبر داد.

وی سپس استقرار تسلیحات اتمی روسیه در بلاروس را بار دیگر محکوم کرده و اظهار داشت که ناتو وضعیت در این کشور را به‌دقت زیر نظر دارد.

طبق این گزارش، دبیرکل ناتو در این‌باره توضیح داد: «ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده‌شدن روسیه برای استفاده از تسلیحات اتمی مشاهده نکردیم، اما ناتو همچنان هوشیار است. بازدارندگی ناتو به اندازه کافی قوی هست تا مردم خود را در دنیای خطرناک کنونی، ایمن نگه دارد».

پیش از این، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه استقرار بمب‌های اتمی در بلاروس هشداری به غرب است، گفته بود که فعلا نیازی به متوسل‌شدن به تسلیحات هسته‌ای نمی‌بیند.

استولتنبرگ همچنین در مورد حمایت مستمر ناتو از اوکراین در جنگ با روسیه، به کی‌یف اطمینان داده و گفت: «اگر روسیه فکر می‌کند که می‌تواند ما را از حمایت از اوکراین بترساند، در اشتباه است. ما تا زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین می‌مانیم».
https://mardomefarda.ir/vdch6inz.23nw6dftt2.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین