تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۰
جالب است ۰
نخست وزیر عراق تاکید کرد که این کشور پس از برگزاری انتخابات پارلمانی که در ماه اکتبر گذشته برگزار شد، شاهد بن‌بست سیاسی نیست.
الکاظمی: بن بست سیاسی در عراق وجود ندارد
به گزارش مردم فردا،به نقل از سایت شفق نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در جریان سخنرانی خود در کلیسای "مار یوسف" در بغداد به مناسبت میلاد حضرت مسیح خاطرنشان کرد، در روز کریسمس، صدای جنگ متوقف می‌شود و باید به امیدآفرینی ادامه داد، خداوند ملت‌ها را به صورت قبایل و ادیان مختلف خلق کرده است و عراق دربرگیرنده این گروه‌های مختلف است و باید از این تنوع میراث عراقی حفاظت کرد.

وی در ادامه افزود: ما میلاد مسیح را که به نمادی از هویت ملی عراقی تبدیل شده است ، جشن می‌گیریم و باید هویت عراقی‌ای ایجاد کنیم که فراتر از طایفه‌ها و ادیان باشد و روز کریسمس را به عنوان روز معنویت، همزیستی و زندگی جشن می‌گیریم.

نخست وزیر عراق همچنین تصریح کرد: ما در این روزهای مقدس که سالروز میلاد مسیح، پیامبر مسیحیان و مسلمانان است، متحد می‌شویم. ما قبلا در مقابله با تروریسم و سازمان‌های تروریستی متحد شدیم و امروز در بزرگداشت روز میلاد مسیح متحد می‌شویم.

وی گفت: پاپ به عراق سفر کرد و این سفر بیانگر اهمیت نمادین و معنوی عراق بود و این سفر باعث توجه جهانیان به عراق به عنوان سرزمین ادیان حضرت ابراهیم (ع) تا حضرت محمد (ص) شده است.

مصطفی الکاظمی تصریح کرد: این کشور شماست و نشان دهنده تنوع دینی غنی و دارای پشتوانه انسانی، تمدنی و معنوی برای تمام جهان و همچنین دارای ثروت واقعی است که همان تنوع دینی و فرهنگی است و عراقی‌ها باید آن را منبع قدرت قرار دهند و برخی از کشورها میلیاردها دلار برای ایجاد تنوع هزینه می‌کنند و ما باید از جایگاه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی عراق حمایت کنیم.

مصطفی الکاظمی ادامه داد: دولت من در طول یک سال و نیم برای پیشبرد همه گروه‌های جامعه تلاش کرده تا جایگاه منطقه‌ای عراق را تقویت و همچنین از تلاش برای بیداری معنوی و ملی حمایت کند و گروه‌های جامعه عراق به منظور بازگرداندن انسجام و هماهنگی بین بخش‌های مختلف آن و تقویت جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: عراق طی این دوره با وجود چالش‌های جدی که دولت من با همه‌گیری ویروس کرونا، بحران اقتصادی و نزاع منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه بوده، شاهد یک حرکت ملی و دیپلماتیک قوی بوده است و اگر عراقی‌ها با یکدیگر همکاری نمی‌کردند و از تلاش‌های دولت حمایت نمی‌کردند، این امر محقق نمی‌شد.

الکاظمی ادامه داد: ما موفق شدیم نام عراق را ارتقا دهیم، گام‌هایی اساسی برای اصلاحات اقتصادی برداریم، انتخابات موفق‌آمیز و شفافی برگزار کنیم، پروژه‌های ساخت و ساز و همکاری اقتصای با کشورهای منطقه را آغاز کنیم و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق را تقویت کنیم. هویت عراقی‌ها بدون مسیحیان قابل تصور نیست و این امر بدون سایر اجزای شهروندان عراقی امکان پذیر نیست.

نخست وزیر عراق همچنین اظهار داشت: من اعتقادی به وجود بن بست سیاسی ندارم و انتخابات وجود داشت و چالش‌هایی پیش رو داشتیم، اکنون گفت‌وگو وجود دارد. برخی کشورها برای مدتی طولانی تشکیل دولت را به تعویق می‌ندازند، در مقابلِ ما گزینه‌ای جز گفت‌وگو وجود ندارد که آن راه حلی برای ساختن آینده‌ای درخورِعراقی‌ها است و باید گفت‌وگو فرصتی برای امید باشد، نه تبدیل شدن آن به عنصر تهدید و باج خواهی.

وی همچنین عنوان داشت: متأسفانه از کسانی می‌شنویم که می‌گویند تعداد مسیحیان در عراق دائما در حال کاهش است، بنابراین ما باید مسیحیان را به ماندن در عراق ترغیب کنیم تا در ساختن این کشور و ساختن هویت ملی آن مشارکت داشته باشند و با یکدیگر با چالش‌ها روبه‌رو شویم.

تهیه کننده: معصومه حامدی بستان آباد
https://mardomefarda.ir/vdce.z8zbjh8ow9bij.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین