تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۲
جالب است ۰
وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که بیستمین دور نشست آستانه درباره حل و فصل بحران سوریه روزهای ۲۰ و ۲۱ ماه جاری ژوئن (۱ و ۲ تیرماه) با حضور هیات های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و نمایندگان دولت و مخالفان سوری برگزار می شود.
قزاقستان تاریخ نشست آستانه را اعلام کرد
به گزارش مردم فردا،به نقل از پایگاه العربی الجدید، وزارت خارجه قزاقستان در بیانیه خود آورده است: سازمان ملل و کشورهای اردن، لبنان و عراق به عنوان ناظر در این نشست حضور خواهند داشت و طرف های شرکت کننده قرار است تغییرات وضعیت منطقه ای پیرامون سوریه و آخرین تحولات میدانی را مورد بحث قرار دهند.

دور گذشته نشست آستانه روزهای ۲۲ و ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی برگزار شده بود.

پیش از این، «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی ۲۲ خردادماه جاری با «بشار اسد» رئیس جمهور و «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه به طور جداگانه دیدار و در پایان این رایزنی ها گفت که نشست کارشناسان ارشد روند آستانه درباره سوریه هفته آینده برگزار می شود.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود که سفرش به دمشق به منظور رایزنی و هماهنگی مواضع دو طرف در خصوص این نشست صورت گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز پس از دیدار با همتای ایرانی خود در دمشق به خبرنگاران گفت که در حاشیه اجلاس آستانه، نشست چهارجانبه معاونان وزیر امور خارجه سوریه، ایران، ترکیه و روسیه برگزار خواهد شد تا درباره ترسیم نقشه راه از سرگیری روابط دمشق و آنکارا رایزنی شود.

چهارشنبه گذشته نیز، «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی گفته بود که معاوان وزیران خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه ۲۱ ژوئن جاری در پایتخت قزاقستان گردهم می آیند.

وی افزوده بود: این نشست در راستای عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا برگزار خواهد شد و هیات کشورش روز ۲۰ ماه ژوئن جاری به آستانه عزیمت خواهد کرد.

بوگدانف گفته بود: طرح روسیه درباره نقشه راه (حل مشکلات و عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا) آماده است و ماموریت ما، رایزنی با شرکاء و گام برداشتن در این مسیر است و امیدواریم که پیشرفتی جدی در نشست آستانه حاصل شود.

سفیر روسیه در سوریه نیز ۲۳ خردادماه جاری با تاکید بر نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب روند آستانه درباره سوریه و پرونده روابط دمشق - آنکارا گفت که آغاز روند حل و فصل مشکلات سوریه و ترکیه یک موفقیت بزرگ است که تأثیر مثبت و قابل توجهی بر فضای کلی خاورمیانه خواهد داشت و پیش نویس نقشه راه توسعه روابط این دو کشور درحال تدوین است و بزودی بررسی خواهد شد.

«الکساندر یفیموف» فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه و سفیر این کشور در دمشق در مصاحبه با روزنامه «الوطن» سوریه درباره نقش مسکو در پرونده نزدیکی روابط سوریه و ترکیه و امکان اجرایی شدن نقشه راه به دست آمده در نشست اخیر وزرای خارجه این دو کشور و روسیه و ایران در مسکو گفت: در شش ماه گذشته مجموعه‌ای از تماس‌ها از طریق افسران ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه و در سطح رهبری وزارت‌های خارجه سازماندهی شد.

وی افزود: ذکر این نکته ضروری است که پس از پیوستن شرکای ایرانی، هر سه ضامن روند آستانه، در این روند مشارکت کردند که در موفقیت آن نیز مؤثر بود.

یفیموف ادامه داد: نتایج حاصل شده تاکنون را مثبت ارزیابی می‌کنیم، راه هر چقدر هم که طولانی باشد، همیشه با اولین گام شروع می‌شود و این مرحله اغلب سخت‌ترین و مهم‌ترین مرحله است.

وی اضافه کرد: انتقال سوریه و ترکیه به ارتباطات مستقیم پس از بیش از ۱۰ سال توقف کامل روابط دوجانبه میان دو کشور، به خودی خود موفقیت بزرگی است و این موفقیت صرفاً برای این دو کشور نیست و همانگونه که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در

سخنرانی خود در نشست وزرای خارجه خاطرنشان کرد، آغاز روند حل و فصل مشکلات دمشق و آنکارا تأثیر مثبت و قابل توجهی بر فضای کلی خاورمیانه خواهد داشت.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت: این اتفاق همچنین به یکی از مؤلفه‌های مهم در روند اخیر به سمت بهبود وضعیت سیاسی در منطقه و احیای روابط سوریه و اعراب و از سرگیری روابط میان عربستان و ایران تبدیل شده است.

وی افزود: درباره نقشه راه ترسیم شده در نشست وزرای خارجه در مسکو نیز باید بگوییم که این نقشه راه هم اکنون در حال تدوین و قرار است به زودی اولین بررسی از متن این سند انجام شود. در این زمینه نباید انتظار پیشرفت سریعی داشت؛ زیرا بازگرداندن آنچه در۱۲

سال ویران شده، در عرض چند هفته یا چند ماه دشوار و کار سختی در این مسیر در انتظار ماست و باید صریح بگوییم مواضع دو طرف همچنان با یکدیگر فاصله دارد.

سفیر روسیه در دمشق ادامه داد: معتقدم که انتخاب مجدد «رجب طیب اردوغان» برای یک دوره جدید ریاست جمهوری باید یک عامل مثبت در این زمینه باشد و امیدوارم اکنون که فشار انتخاباتی دوره گذشته از بین رفته، وی بتواند توجه بیشتری به این جهت از سیاست خارجی خود داشته باشد.

وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه ۲۰ اردیبهشت در بیانیه‌ای مشترک پس از برگزاری نشستی در مسکو، بر تعهد خود به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم و همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه تأکید کرده بودند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه در مسکو آمده است: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، «فیصل المقداد» وزیر خارجه و مهاجرین جمهوری عربی سوریه و «چاووش

اوغلو» وزیرخارجه جمهوری ترکیه در مسکو بیستم اردیبهشت دیدار کردند.

این بیانیه افزود: وزیران درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولت سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف، گفت وگوی اساسی و صریح داشتند.

بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه مسکو عنوان کرد: با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌های رسمی در روند آستانه، شرکت کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال

تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی در این کشور و لزوم اعمال حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه بر سراسر خاک این کشور تأکید و آمادگی خود را جهت رفع موانع موجود برای تحقق این اصول اعلام کردند.

این بیانیه اضافه کرد: شرکت کنندگان همچنین توافق کردند که معاونین وزرای خارجه وظیفه طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط میان ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌های دفاع و رؤسای اطلاعاتی چهار کشور را بر عهده بگیرند.

این بیانیه افزود: همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه، از جمله با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه، امن و عزتمندانه سوری‌ها به سرزمین خود و بازسازی پساجنگ تأکید شد.

بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه مسکو یادآور شد: مقامات چهار کشور ضمن استقبال از برگزاری نشست‌های وزرای دفاع و رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی این کشورها در مسکو، تصمیمات آن را در راستای امنیت و ثبات جمهوری عربی سوریه ارزیابی کردند.
این بیانیه افزود: شرکت کنندگان بر موظف کردن معاونان وزیر خارجه برای تهیه نقشه راه برای پیشبرد عادی سازی بین ترکیه و سوریه و اجرایی کردن مصوبات این نشست توافق کردند.

بیانیه مشترک نشست چهارجانبه وزرای خارجه مسکو تصریح کرد: وزیران در این دیدار فضای مثبت و سازنده‌ای را در تبادل نظر داشتند و توافق کردند که در دوره آتی تماس‌ها و گفت وگوهای فنی در سطح بالا در این قالب چهارجانبه ادامه یابد.
https://mardomefarda.ir/vdcc0xqs.2bqoo8laa2.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین