تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۴
جالب است ۰
دبیر کل ائتلاف ناتو به انفجار سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین واکنش نشان داده و ادعا کرد، این رخداد بازتاب ‌دهنده «وحشیانه بودن جنگ روسیه در اوکراین» است.
واکنش استولتنبرگ به انفجار سد کاخوفکا
به گزارش مردم فردا،«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو با انتشار توئیتی به انفجار سد «کاخوفکا» در منطقه خرسون در جنوب اوکراین واکنش نشان داده و این اتفاق را بازتابی از آنچه او «وحشیانه بودن جنگ روسیه در اوکراین» خواند دانست.
استولتنبرگ در توئیتی که روز سه شنبه منتشر کرد نوشت: «نابودی سد کاخوفکا در روز سه شنبه جان هزاران غیرنظامی را به خطر انداخته و آسیب محیط زیستی شدیدی موجب شده است.»
این دبیر کل ناتو که ائتلاف تحت امرش با تداوم موج ارسال کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین عامل تشدید جنگ در این کشور بوده اظهار کرد: «این یک اقدام منزجر کننده است که بار دیگر وحشیانه بودن جنگ روسیه در اوکراین را بازتاب می‌دهد.»
دبیر کل ناتو روز سه شنبه به شهر «براتیسلاوا»، پایتخت اسلواکی سفر کرد تا در نشست گروه مشهور به «بخارست ناین» (Bucharest Nine) شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی شرکت کند. او در روز چهارشنبه به شهر بروکسل بازگشت.
متحدان غربی اوکراین شامل ائتلاف ناتو در جریان عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در این کشور دست به حمایت تمام عیار از کی‌یف با ارسال کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌ها و اعمال دور‌های متعدد تحریم‌ها علیه روسیه زده‌اند.
صبح روز سه شنبه، نیروهای روسیه و اوکراین اعلام کردند، سد کاخوفکا، یک سد بزرگ متعلق به دوره شوروی سابق در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین منفجر و باعث ایجاد سیلاب در سراسر منطقه جنگی و فرار مردم مناطق اطراف این سد از خانه‌هایشان شده است.
مقام‌های اوکراینی و روس در پی تخریب این سد تحت کنترل مسکو انگشت اتهام را به سوی یکدیگر گرفته‌اند. 
سد کاخوفکا س بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی که از جنوب شرقی اوکراین می‌گذرد، قرار دارد. چند منطقه مسکونی و شهر از جمله خرسون، شهری که قبل از آغاز جنگ ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت، در پایین دست این سد قرار دارند.
دبیر کل ناتو همچنین بدون آنکه فرآیند صلحی برای اوکراین متصور شود خواستار بحث اعضای این ائتلاف در مورد تعیین تضمین‌های امنیتی برای کی‌یف در دوران بعد از جنگ شد.
دبیر کل ائتلاف ناتو مدعی شد، ناتو باید در مورد گزینه‌های مربوط به تضمین‌های امنیتی برای اوکراین در دوره بعد از جنگش با روسیه بحث و مذاکره کند.
او در گفتگو با خبرنگاران در یک گردهمایی در شهر بروکسل بدون اشاره به سیاست‌های تحریک آمیز ائتلاف ناتو در گسترش به سمت شرق و بی اعتنایی به مطالبات  و منافع امنیتی روسیه که منشا شروع جنگ در اوکراین بودند، ادعا کرد، ناتو به سازوکارهایی برای دوره بعد از جنگ نیاز دارد که تضمین کنند روسیه در آینده دست به نقل‌وانتقال مجدد نیروهایش برای حمله‌ای دیگر نزند.
او بدون اینکه اشاره ‌ای به احتمال عضویت اوکراین در آینده در ائتلاف تحت امرش کند گفت، ائتلاف ناتو بر اساس بند پنجم «معاهده واشنگتن» تنها به اعضای کامل خود تضمین‌های امنیتی تمام عیار ارائه خواهد کرد.
https://mardomefarda.ir/vdciy3az.t1av52bcct.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین