تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۰
جالب است ۰
سازمان وظیفه عمومی، تنها مرجع رسمی تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی است و مشمولانی که با اعتماد به افراد سودجو درپی دریافت کارت‌های معافیت و پایان خدمت غیرقانونی هستند، از دریافت خدمات اجتماعی محروم می‌شوند.
محرومیت مشمولان متقلب از دریافت خدمات اجتماعی
به گزارش مردم فردا،پایگاه خبری پلیس اعلام کرد: برابر ماده ۲ قانون خدمت وظیفه عمومی هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که در آن به سن ۱۸ سال تمام می‌رسد، مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است و همه افراد ذکور ایرانی باید در زمان مشمولیت، وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند.

مشمولان برای ادامه تحصیل، استخدام، خروج از کشور و ... باید وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند، در غیر این صورت از دریافت خدمات اجتماعی از جمله تسهیلات بانکی، استخدام و... محروم می‌شوند.

برخی از جوانان برای فرار از قانون خدمت وظیفه عمومی، به دنبال موضوعاتی مانند جعل، دسیسه و تقلب در امور وظیفه عمومی هستند.
برخی از مشمولان (به ویژه مشمولان غایب و فراری) برای فرار و سرپیچی از قوانین و مقررات، تعجیل برای جذب در بازار کار، سفر‌های خارجی، ثبت شرکت‌های تجاری، استخدام در شرکت‌ها و ادارات دولتی به افراد سودجو و فرصت طلب اعتماد می‌کنند و با پرداخت مبالغی، کارت‌های معافیت و پایان خدمت غیرقانونی دریافت می‌کنند.
­
افراد سودجو به روش‌های مختلف از جمله (چاپ کارت‌های معافیت و پایان خدمت ساختگی (فتوشاپ) در بستر فضای مجازی، اغفال مشمولان در اطراف حوزه‌های وظیفه عمومی، نفوذ افراد مسئله دار برای برقراری ارتباط با کارکنان وظیفه عمومی، کاربران دفاتر خدمات الکترونیک، ارتباط با پزشکان متخصص و دیگر همکاران در بیمارستان‌های مرتبط با امورات مشمولان، دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی) ­ با مشمولان ارتباط برقرار می‌کنند و با دریافت مبالغی، کارت‌های معافیت غیرقانونی به آن‌ها تحویل می‌دهند.

این موضوع با توجه به آگاهی نداشتن مشمولان از قوانین و مقررات، خسارت‌های جبران ناپذیری از جمله (اعمال محدودیت درخواست در حوزه‌های وظیفه عمومی سراسر کشور و دفاتر خدمات انتظامی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان ثبت احوال و مراجع قضایی) ایجاد می‌کند و موجب دستگیری آنان و استخدام نشدن در ادارات دولتی با توجه به داشتن سوء پیشینه می‌شود.

بازرسی سازمان وظیفه عمومی موظف است؛ برای اجرای وظایف محوله موضوع (کشف، شناسایی و رسیدگی به جعل، جازنی و دسیسه و تقلب مشمولان) در فرآیند اخذ معافیت‌های (پزشکی، کفالت و موارد خاص) بر نحوه عملکرد معاونت‌های وظیفه عمومی استان‌های سراسر کشور نظارت سیستمی داشته باشد.

بازرسی سازمان وظیفه عمومی موظف است؛ در صورت کشف و شناسایی معافیت‌های غیرقانونی و احراز دسیسه و تقلب مشمولان در امور وظیفه عمومی، ضمن انعکاس سریع موضوع به پلیس آگاهی و حسب شرایط به مراجع قضایی مراتب را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد و با پیگیری و همکاری‌های لازم با مراجع ذیربط درخصوص دستگیری افراد سودجو اقدام شود.

تنها مرجع کسب اطلاع از آخرین اخبار قوانین و مقررات خدمت وظیفه عمومی سایت سازمان وظیفه عمومی www.vazifeh.police.ir است و مشمولان می‌توانند برای دریافت مشاوره از کارشناسان سازمان با شماره ۰۹۶۴۸۰ تماس حاصل نمایند.
https://mardomefarda.ir/vdcfv1dy.w6dc0agiiw.html
منبع : صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین