تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۴
جالب است ۰
دبیرکل ناتو گفت همه اعضای این ائتلاف نظامی غربی موافق عضویت اوکراین در آن هستند و روسیه نمی‌تواند الحاق کی‌یف را وتو کند.
خبر مهم دبیرکل ناتو: همه اعضا با عضویت اوکراین موافقت کردند
به گزارش مردم فردا،«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پیش از نشست غیررسمی وزرای خارجه این ائتلاف نظامی گفت همه متحدان موافق هستند که اوکراین به عضویت درآید و روسیه علیه گسترش ناتو حق وتو ندارد. 
به گزارش رویترز، استولتنبرگ در جمع خبرنگاران گفت: در حال پیش رفتن هستیم. متحدان موافق هستند که اوکراین عضو شود. 
این اظهارات در حالی است که دبیرکل ائتلاف ناتو اخیراً تأکید کرد تا زمانی که جنگ با روسیه ادامه دارد، اوکراین نمی‌تواند به این ائتلاف ملحق شود. 
متحدان ناتو درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای عضویت این کشور را نپذیرفته‌اند. کارشناسان می‌گویند کشورهای غربی نگران هستند که انجام چنین اقدامی ناتو را به درگیر شدن در یک جنگ فعال با روسیه نزدیک خواهد کرد.
با این حال کی‌یف و برخی از نزدیکترین متحدان این کشور در شرق اروپا بر ناتو فشار می‌آورند حداقل گام‌های ملموسی برای نزدیک‌تر کردن اوکراین به عضویت، در نشست سران این ائتلاف در «ویلنیوس» در ماه ژوئیه بردارد.
روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود. 
اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد گسترش حوزه ناتو به سرزمین‌های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند. 
استولتنبرگ در اظهاراتش درباره عضویت سوئد در ناتو هم که ترکیه مانع آن است، گفت در آینده نزدیک با آنکارا درباره الحاق سوئد به ناتو گفت‌وگو خواهد شد. به گزارش اسپوتنیک، دبیرکل ناتو گفت که برای این منظور در آینده نزدیک به ترکیه سفر خواهد کرد.
در ماه مه ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند اما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آن زمان تاکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو با پ‌ک‌ک همکاری دارند.
در ادامه اما پس از مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند. بعد از ماه‌ها کشمکش و جنجال سیاسی بین فنلاند و سوئد با ترکیه برای پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا بالاخره با درخواست هلسینکی موافقت کرد.
https://mardomefarda.ir/vdccp4qs.2bq4s8laa2.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین