تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۳
جالب است ۰
وزیر خارجه روسیه در سخنانی هشدار داد: اگر همه‌ چیز همین طور که هست باقی بماند، که ظاهرا هم می‌ ماند، باید بگویم که این توافقنامه دیگر عملی نخواهد بود.
روسیه: توافق‌نامه غلات دریای سیاه به‌زودی از بین می‌رود
به گزارش مردم فردا،به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که توافق دریای سیاه با کی‌ یف بر سر صادرات غلات اوکراین در صورتی که توافق سازمان ملل متحد با مسکو بر سر رفع موانع صادرات غلات و کود روسیه محقق نشود، به زودی دیگر کارایی نخواهد داشت.
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت: اگر همه‌ چیز همین طور که هست باقی بماند، که ظاهرا هم می‌ ماند، باید بگویم که این توافقنامه دیگر عملی نخواهد بود.
به گزارش یورو نیوز، سازمان ملل متحد سال گذشته در توافق با روسیه متعهد شد که در غلبه بر هر مانعی بر سر صادرات کود و غلات به این کشور کمک کند.
توافق سازمان ملل متحد و روسیه همزمان با توافقی به دست آمد که به اوکراین اجازه می‌ داد تا مواد غذایی و کود را به صورت ایمن صادر کند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد چندی پیش در نشست شورای امنیت درباره حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌ها با بیان اینکه برخی مشکلات مهم در خصوص اجرای توافقنامه کریدور غلات دریای سیاه و یادداشت تفاهم بین سازمان ملل و روسیه همچنان ادامه دارد، گفت: با این حال، روسیه، اوکراین، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل به گفتگو درباره این موضوعات ادامه خواهند داد.
وی گفت که به لطف این اقدام، بازار ثبات بیشتری پیدا کرده و قیمت مواد غذایی کاهش یافته است.
گوترش با بیان اینکه امیدواریم صادرات مواد غذایی و کود از روسیه و اوکراین در آینده به زنجیره‌های تأمین جهانی ادامه دهد، افزود: سازمان ملل به حمایت کامل از این ابتکار ادامه خواهد داد.
آنتونیو گوترش با اشاره به اینکه جهان به تعهدات خود در زمینه حفاظت از غیرنظامیان عمل نمی‌کند، گفت که این تعهدات به وضوح در حقوق بین الملل بشردوستانه بیان شده است.
او با تاکید بر اهمیت دسترسی ایمن به امدادگران بشردوستانه، تاکید کرد که حملات علیه این افراد باید پایان یابد و کار آنها باید تسهیل شود.
گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۲ میلادی در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده اند.
یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.
روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.
https://mardomefarda.ir/vdciyyaz.t1avq2bcct.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین